|
|
|
|---|---|
| Skulle justera ventilerna på min m20 motor gjorde det lite väl bra i går och skulle släppa dom lite idag.. ja gick bra dom 3 första sedan fick jag inte tag om muttern på fäkten så jag sprang över till andra sidan bilen och tog en 24 nyckel och snurrade på generatorn.. det pissiga var att när jag stod på andra håller så höll jag min såkallade mätsticka i vänster hand och höger snurrade jag motorn på så jag visste när kolven var i topp men det tänkte jag inte på när jag bytade sida så jag knäckte skiten i moton... så nu ligger det i cylinger nummer 6 och skrotar... så blir att ta av toppen.... jippi massa jävla jobb i onödan... men men.. någon som vet när kamremmen ska bytas? min har gått typ 27000 mil... tänkte man kan ju göra det samtidigt för det är inte för gott om plats iom ac kylare och grejor sitter ivägen..... snacka om att man svor i verkstaden innan... funkade lixom inte få upp det med magnetheller... | |
| Prova att vända bilen och skaka, så kanske den ramlar ur | |
| Kamremmen skall bytas vart fjärde år eller 6000 mil beror vilket som inträffar först.Jag fattar inte vad har farit i cylindern. | |
| Jag tror han menar att han knäckt bladmåttet, eller har jag fel? | |
| jag hade en stålpinne som mätsticka för att se så att kolven var i övre lägret och det gick åt helvete kan man säga... jag stack ju ner den i hålet för stiftet och så gick skiten av så ligger nere i cylindern och leker.. men nu kan man ju byta kamremm och remmen som ligger om generatorn för det är ju inte för lätt att komma åt sedan.. får se om man ska ha bilen kvar eller om man ska sälja den sedan kan ju säga den är servad iaf ;) kolla kolvspelet när man ändå är igång.. | |
| tobbenA hade det bara varit bladmåttet hade jag ju varit glad :D men så väl är det inte.. | |
| Man behöver ingen mätsticka för att ställa ventilerna,vet man inte hur man gör är det bättre att leja bort det till en som kan det. | |
| jag använde mätstickan för att veta att kolven var i vändpunkten sedan körde jag ju med bladmått somvanligt.... var första gången jag gjorde det.. så man måste ju testa sig fram men jag gör ju fan aldrig om det igen.. aldrig mer mätsticka i... :) men men blir nog och fixa bilen kallad stor service.. sedan blir det nog en diesel ist... | |
|
Ja men sen det från den ljusa sidan, du kan byta kamrem och topplockspackningen också när du ändå har av toppen, otur/misstag drabbar den bäste också. Om du skickar iväg toppen (isärmonterad) på renovering så kommer nog din bil gå ännu bättre, det är mer eller mindre dags efter 27 kmil. Så se det från den ljusa sidan! :) |
|
| vad kostar det då? att skicka ivägg toppen? | |
|
Fan lider med dig! Inte vad man direkt planerat att råka ut för när man skall justera ventlierna! hoppas det går att lösa utan större ingrepp! //MVH Andreas M-power när du älskar att köra! |
|
|
Det finns väl små magneter som du kan få ner i tändstiftshålet. När det gäller ventiljustering på M20, så brukade jag kolla på kamaxelnockarna för att se när kolven var i topp. /Anders |
|
| Nästa gång du ska ställa in ventilerna så behöver du ingen mätsticka eller så, du kan ta å ställa in i vilken ordning du vill men det enda man behöver tänka på är att båda kamaxel nockar (eller vad nu det heter) ska peka nedåt på den cylinder som du ska justera ventilerna på,sen att du justerar mellan vipparm och ventilskaft......ej vid kamaxeln,svårare än så är det inte. | |
| köpte heynes meckarbok idag.. så blir att riva ner toppen.. ska byta kamrem och lite sådant när jag ändå är igång... titta hur det ser ut under locket samtidigt.. kan ju vara bra med en rejäl service :) fast det var ju inte planerat somsagt | |
|
När du ändå har toppen borta kan du slipa ventiler och byta ventiltätningar. /Anders |
|
|
jo kom på det när jag rev av toppen så var där en kabel som inte var ansluten kom i samma härva som tomgångsmotor och spjälhusgivare.. vad kan den vara till hittade ingen stans den kunde sitta precis |
|
| Ingen som skruvat m20b25 på senaste tiden som vet? | |
| Jag har en likadan kabel som bara ligger i min 320; förmodligen är det till nån pryl som inte finns på alla marknader (eller nåt liknande) men BMW tyckte det var billigare att bara ha ett slags kabelhärva :) | |
|
m men jag har orolig tomgång somfan tänkte om det kanske var något till det.... svajar somfan... tvekar precis när man slår på gasen när man låtit den stå på tomgång ett tag.. men när man kommit över 1000 rpm går den som ett skott |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.