AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
514

Kondenserad olja?

Har nu på vintern fått ett tjockt gulaktigt fettlager på insidan av oljepåfyllningslocket. Ringde till verkstad och frågade, de sade att det bara var oljan som kondenserat pga det växlande vädret. Har inte noterat det tidigare i vinter utan endast efter jag haft inne bilen på inspektion II. De hade i castrol helsyntet. Någon som känner till detta?

Visa användare
498
Uhlmann
328iA Touring -96
behindertengerecht
ett tips är att kolla så att vevhusventilationen är fri och inte helt igensatt av nått klet...

who dares wins...
Har samma problem med min 328,
Frågade på BMW i Helsingborg.

Kondens var deras svar.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Fenomenet kan lätt skapas med hjälp av för mycket "shoppingturer", undvik! Motorn behöver köras, inte startas...

Mvh
Anders S.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bilarna era "drar" väl inget vatten?
Jag har aldrig varit med om detta gula klägg(kondens),trots mycket fram o tillbaka till dagis svängar..(2km)
Men jag har ju ganska ålderstigna bilar med annan uppvärmningstid än moderna varianter(borde då iofs vara mera klägg i mina).
Nåja, jag byter dock väldigt ofta oljan i mina vagnar.
Troligen en bidragande orsak till att jag ej hinner "bygga upp" ett kondensklägg.

Mvh Janne.
Jo, det är nog kondens, men jag har ej upplevt ngt problem med bilen utan den går som den skall. Stämmer dock med att det blivit mkt korta turer senaste månaderna efter inspectionen. Skall dock köra lite i påsk så då försvinner det kanske. Nej, min bil drar inget vatten, då skall väl oljan bli grådaskig. Tror inte heller att det har ngt att göra med hur ofta man byter olja, om oljan kondenseras gör den ju det. Men det låter ju bra att flera har hört om fenomenet och att det inte bara var min verkstad som hittade på.
Det gula klegget har nu försvunnit efter körning av lite längre sträckor på högre varvtal. Alltså var det ofarligt!
djspirit
det kommer ofta när bilen ofta körs kort sträckor och inte blir tillräkligt varm
Mitt har också försvunnit nu när det blivit varmare ute + att jag körde en 120 mils tur i påskas...=)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.