AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.207

Lufttryck 205/55/R17 (e39)

mw
20
mwik
523i -00
Hej alla kunniga BMW-människor!

Har försökt ta reda på vilket lufttryck det ska vara i mina nya Dunlop Sport Maxx, dimension 205/55R17. Men det står varken på dörrkarmen eller i instruktionsboken till bilen. På dunlops hemsida så får man bara fram värdena som gäller andra dimensioner. Och söker man på forumet så finns det många som undrar, dock ingen med samma dimension och bil som jag.

Är det någon här som vet?

Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
hej

jag kör alltid med ca 0.2 - 0.3kg mer än rekomenderat. på min e39 kör jag med 225/65-16 och ca 2.7 - 3kg. det relativt höga trycket gör att däcken rullar lättare sliter jämnare och blir stötigare.

när jag körde med 235/45-17 hade jag 3kg i däcken och jag körde 5500 mil på de däcken.

jag hade pumpat i 2.7kg.
jag höjer lite när jag kör med tävlingsbilen bakom osv. min erfarenhet är att folk kör med på tok för lite luft i däcken. det är ofta som däcken är snedslitna när de kommer in och ska byta och så tycker de att det är däcken det är fel på.

mw
20
mwik
523i -00
Ok, men hur fick du reda på rekommenderat tryck? De enda konkreta värden jag fått tag på gäller andra dimensioner på däck. Finns det någon tumregel för att räkna ut trycket om man vet det för en annan dimension?
Ma
385
Martinfs
E39 528iAT -97
E36 323ti BMWCup
rekomenderat tryck står vid dörren eller i instruktionsboken. men det står ju bara till de dimensionerna som bilen är typad med.

har du en dimension som inte står med så är det bara att kolla på den som ligger närmst till och sen lite sunt förnuft så blir det bra.

jag tror inte en e39 är typad med så smala sommardäck?

hade du haft däcken på en golf hade det räckt med 2.4kg tex men på en tyngre BMW får man gå upp i tryck. så det är svårt för däcktillverkarna att ha rekomendationer för varje däck och varje biltyp.

Va
46
Van-
525iA Touring Topasblau -01
Helt rätt! Högt tryck ska det vara

Kör också på 235*45/17 med ca 2.8 bak och 2.6 fram. Blir inte så värst stötig men samtidigt rullar bilen mycket lättare upplever jag det som.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.