|
|
|
|---|---|
|
På min 540 med automat hörs det ett "knackande" ljud vid acceleration mellan typ 40-60. Det låter ungefär som något vibrerar emot något fast ändå inte. Släpper man gasen försvinner ljudet, det låter även lite olika beroende på hur hårt man gasar. Någon som hört något liknande? Tycker oxå det vibrerar en smula när man accelererar i hastighet runt 50, kan det vara hardyskivan om det bara vibrerar i låg hastighet? Går det förresten att byta den utan att ta ner avgassystemet, var under o kollade men tyckte det såg tajt ut... | |
|
På min manuella så hängde vi loss ljuddämparen bak (loss med några bultar). Då kan man sänka ljuddämparen ca 10-15 cm sen ställer man ett stöd under ljuddämparen. Efter det kan man ta loss kardanaxeln och föra den bakåt hela vägen ut.. Så det går i alla fall bra att ta ner hela axeln utan att ta ner avgassystemet. Hardyn borde du kunna inspektera på plats efter sprickor, lösa trådar och dylikt. Verkar det inte vara problem med den, så är det stor chans att det är den bakersta "homokinetiska" knuten (den som sitter fastskruvad vid bakaxeln). Vanligt att den går torr och behöver bytas och då är det nog enklast att ta ner hela kardan. I vissa fall räcker uppsmörjning med fett som går att göra med kardan kvar på bilen (lossa endast bakre knuten). Svekke |
|
|
Infettning: Dvs lossa homokinetiska knuten från bakaxeln och häng ner kardan något så du kommer åt att trycka in fett vid kulorna som du då kommer att se. (Jag förutsätter att det ser likadant ut som på min) |
|
| Hardyskivan ser fin ut när man kollar på den, ska kolla på "homokinetiska" knuten som du säger om den nu finns på e34 oxå. Vad är det som skiljer den från ett vanligt knutkors förresten? | |
|
Du har homokinetisk. Se längst till höger: Länk Du bör titta till stödlagret i mitten också och se om gummit blivit trasigt. |
|
|
Ok, där ser man. Stödlagret är bytt för ett tag sen så det borde vara friskt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.