AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.557

låg tomgång

Sida 1 av 2
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan.

Tomgången på bettan är antingen hög "800-1000v/min" eller låg (under 500v/min) upplever även att motorn endast går på 6 cylindrar i det senare fallet. Det behövs dock bara en lätt touch på gasen så går den på alla burkar för att sedan gå ned på "6" och 400-500v/min igen, bilen vibrerar också något vid detta tillfälle.

Tips?

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen..

Nu går hon riktigt illa.. orent och bluddrar en hel del.

Skall prova att "boota om" hjälper inte det så behöver jag nya ideér

Mvh
Skalman (Lck o Rec) skall tillägga att det handlar om min E:38 750
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hrmmm..

Provkört efter bootning och kan konstatera att jag är tillbaks vid "inlägg 1".
dvs ojämn och vibrerande tomgång vid ca 400-500 v/min.

om ett stift skulle vara dåligt skulle det vara anledning nog för motorelektroniken att "stänga ned" samtliga cylindrar på samma rad vid tomgång??

Mvh
Skalman
Paap Reeder
... ett stift = nej.
Om det inte är ett kabelfel till 6 eller 12 så den inte får "puls och vet vart veven är".

MVH /// Paap R

hejsan,

liknar mitt problem som kommer och går. med den skillnaden att min motor stannar helt när den startar på för låg tomgång. Om jag ger den gas får jag igång den men den går inte helt ok förrän jag startar om den. Vid den senaste besiktningen visade den upp sin sämsta sida. När det var min tur ville den inte alls starta - pinsamt. Efter provturen sa besiktningsmannen att samtliga avgasvärden var helt felaktiga vilket jag inte kund godta. Efter att jag själv startat om bilen och tomgångsvarvet var ok blev avgasvärdena helt ok - hc 40, co2 0. Själv tror jag felet finns antingen i spjällhusen och eller eml-boxen. Till saken hör att eml-lampan vid ungefär var 10:e start inte slocknar direkt men efter en eller ett par vridningar på startnyckel så slocknar den. När den startar på för låg eller hög tomgång har dock eml-lampan givetvis slocknat innan jag startar bilen. Felet fanns innan jag bytte motorn på bilen dock inte spjällhusen eller luftmassemätarna och inte heller någonting i elektroniken.

Mvh///CL
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej igen..

Bootade om bilen en gång till i dag. denna gång så gick den klockrent på tomgången med endast några få ristningar men efter ca 5 mils körning så terkom den ojämna tomgången vid stopp, samt att den började vilja gå orent på högre varvtal .

Förmodar att detta inte har något med stiften att göra men byter dessa i alla fall.

Mvh
Skalman

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej

Har nu fått bilen uppkopplad och felsökt. det visade sig att det låg ett felmeddelande på bensinrelä, vilket i det flesta fall betyder att en av pumparna har gått. :-(
Optimist som jag är så kollar jag givetvis bensinreläna först...men vart sitter dessa?

Mvh
Skalman
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Skalman
750i E38 har bara 1 pump!

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Relä till bränslepump har jag för mig sitter i bak ovanför batteriet om jag inte minns fel...

BMW CS #5139
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Ok hade ingen anning om att det bara finnes 1 på E.38 ?.. det visste nog inte den som testade bilen heller.
Jag hoppas och ber att det bara är reläet .

Tackar för Tipset Johannes!

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Igen JL

har konstaterat att det ÄR 2st bränslepumpar även i E:38 750.
Dubbelt av allt....dubbelt så dyrt .... :(

Mvh

Skalman
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hmmm nu blir jag väldigt osäker, hade ju bestämt för mig att de bara fanns en pump på en bekants 750ia 96 när vi bytte förra året....

BMW CS #5139
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Igen..

Helt plötsligt går bilen felfritt igen UTAN! åtgärd??.. kanske bara sista rycket innan det oundvikliga slutet.
Annars...skit i tanken?... glapp i relä?... vad kan orsak ett felmeddelande?

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Har hittat reläna JL!
Det satt i motorutrymmet tillsammans med elektronik boxarna.
(under stora luckan vid säkringsboxen)

Mvh
Skalman
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Länk

Ser ut som de bara är en pump?!

Om jag inte minns fel tror jag den var bytt en gång, av ägaren innan mig, har för mig fakturan från BMW fanns kvar i den digra luntan som medföljde bilen =)

BMW CS #5139
Hejsan Skalman,

Tack för tipset om bensinpumpsreläen. Tog isär båda och lödde om det mesta. Problemet med eml-lampan är löst liksom problemet med tomgången. Tycker att bilen går jämnare och faktiskt lite pggare än tidigare.

Mvh////CL
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej JL

Detta var verkligen mysko!?... när jag tågade in på BMW i Sundsvall och frågade pris på bensinpumpen till E.38 så sa man : vilken av dom, du har ju 2!
Då sa jag nej..på E:38 finnes bara 1st bensinpump!

Detta skall kollas upp i morgon..blir fint att glida in på BMW och upplysa dem om att det faktiskt bara är 1???...vi får se, jag har som sagt inte kollat själv.

Bilen går annars kanon JL, helnöjd med den :D har fått byta lite slitdelar men det hör ju till.
Söker just nu efter läderfärg till den rätt orginella violetta kulören på inredningen.
har precis lagt Lahega Brightguard på den ..värsta finnishen i stan ;)

Callestropp...vad kul att mitt problem kunde hjälpa dig :)

Jag återkommer ang antal pumpar!

Mvh
Skalman

St
136
Stoffe_m3
BMW 750il -96
Hejsan, det finns bara en pump på E38. den sitter på höger sida. däremot finns det två nivågivare.
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Stoffe.

Har precis konstaterat detsamma, jag tror att man tänkte E:32 i stället för E:38 på BMW.

Mvh
Skalman
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej Igen..

Ny bensinpump löste problemet.

JL.... Jag kollade igenom kvittosamlingen och fann att det är bytt pump 2001-07-10.

Mvh
Skalman
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Hehe ok, då mindes jag rätt då =)

Konstigt att dom inte håller längre, bara 5 år ju...

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.