AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.171

Tomtom Mobile 5 och fartkameror utan karta?

Är det någon som kör Tomtom Mobile 5 i sin telefon/PDA?

Jag får det inte att fungera med min P900 telefon och bara varning för fartkameror, helt utan karta. Skandinavien-kartan tar upp 200mb och minnet i telefonen är bara 32mb så jag kan inte ladda kartorna.

Kan man köra den som gps utan karta och bara få *pling* varning då man närmar sig fartkamerorna?

Sa
98
Sajlor
330 -01
Hej !

Tror inte det, har för mig att de har en referens till en specifik karta inte bara position,

Tyvärr, det får väl bli att investera i ett minneskort.

Linus
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Eller typ köpa en manick för 1280 kr från www.adteknik.se Jag har beställt, men inte fått den än. Man måste köpa navigator också..

TomTom och P900 går inte, telefonen kör ju inte Windows CE osv som handdatorerna. De telefoner som kör navigation med karta osv tar inte in hela kartor och länder osv, på långa håll (Wayfinder och Navicore t.ex)... Man får beställa genom sitt abonnemang en karta över just det område där man kör osv.
All typ av POI-varning, antingen det är ett kameraskåp eller en mack osv bygger på att man lägger in platsens kordinater i programmet, dvs Long och Lat med tillräckligt antal "decimaler", nån kartbild osv behövs inte, så fort GPS-mottagaren känner att man närmar sig platsen tutar varningen ut.
Varnaren från AD har egen GPS-mottagare osv, nån extra navigator behövs inte.

FP
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
folke: Länk

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
Helt följdriktigt så lär man sig att det finns mer än en TomTom 5, jag tänkte närmast på det "ursprungliga" navigatorprogrammet, men nu finns även Mobile5.
Det finns ett gäng navigationssystem för mobiler inkl denna, men jag är inte så himla tänd på att "låsa upp" mobilen för navigation i bilen. När jag kör eller jobbar från bilen så vill jag kunna prata och bläddra i telefonbok osv oberoende av navigatorn, ofta rör samtalen just uppgifter som kanske skall petas in på navigatorn osv.
Jag föredrar en separat navi med lite större skärm än mobilens, dessutom gärna med inbyggd antenn av senaste generationen. Fingrade lite på en Garmin Nuvi för nån vecka sen, fantastisk liten krabat som funkade helt OK inomhus under tegeltak osv, dessutom med en massa andra funktioner inbyggda. Nyss släppte visst Mio en motsvarande, dessutom till lite lägre pris. Prylar, prylar...)

FP
Jag inhandlade nyligen en blåtandsantenn med SIRF Star III/LP
Jag är minst sagt imponerad, fix på 3 sek dvs innan navigatormjukvaran botat klart :) Den får fix inomhus, lever mycket på studsande signaler och har helt enkelt lägre tolerans i signalstyrka för att få fix.

Jag har haft en handfull antenner och denna slår alla med hästlängder.

Jag kör med den kopplad till konstant 12v i handsfacket! och har fortfarande 6-8 synliga satteliter med god signalstyrka.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
wendtan: har du gps-antennen i handskfacket hela tiden? Det låter väldigt bra. Jag stör mig på att min är så ljus och speglas i rutan.

Går den igång själv när du slår på tändningen eller har du 12volt på hela tiden?

Har du någon länk?

folke: visst är det lite liten skärm på en telefon. Jag kör själv TomTom med en iPaq ännu. Men iden att få nya kartor levererade direkt till navigatorn tror jag kommer att vara melodin i framtiden. Fiffigt att kunna söka och navigera till ett företag eller person istället för en adress.

Tmc-funktionen har jag i den inbyggda navigatorn i King-Caben. Det är otroligt vad den funkar bra. Olyckor, vägarbeten visas direkt på skärmen. Men halk-varningarna på vintern kan jag vara utan. Jag tror inte det är mindre halt på små-vägarna som navigatorn föreslår som alternativ.

Som sagt...prylar, prylar...men kul är det!

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
TMC-funktion finns även i Mio 710 som jag (hrm) nog måste lägga mig till med...)
Telefonversionerna har nog sina fördelar och nu kan man ju snart räkna med lite fart i dataöverföring osv med 3G och Edge. Fast nya kartor tar jag lika gärna via nätet. En allt i ett burk med högkänlig antenn är bra, funkar i fickan, på hojen osv.

FP
TomTom 710/910 finns det en TMC modul att köpa till, ingen dyr historia blir det i hellet.

Angående den ursprungliga frågan lär du inte få igång TT utan kartor.
Minneskort har blivit OTROLIGT billiga så köp en 512 och njut...

Johan S #4079 & #4079A
www.bimmer.se Länk
Bood: Svar ja, alltid i hanskfacket. Den "somnar" efter 10 minuters inaktivetet på blåtandsnätet. Så jag får "väcka" den på power knappen om den "somnat" Den är kopplad till tändningsstyrd 12V. Något som konstant får ström i en bil är jag ganska allergisk mot sen icelinken tömde batteriet på 330n :)
Länk

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.