AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.254

Byte av bränslefilter.

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Skulle behöva lite hjälp med tillvägagångsättet när jag skall byta bränslefiltert på min 525iT -94. Jag vill undvika att det pisssar en massa soppa.
Måste man släppa trycket i systemet först och isåfall hur gör man då?
Brukar slangarna vid anslutningen till filtert palla med ett byte utan spricka?

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Starta bilen, plocka bort säkringen till bensinpumpen och låt gå tills den stannar så har du fått bort den mesta av bensinen som kan spruta ut.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Annars lossar man bara filterslangarna och låter bensinen rinna ut i en liten bunke eller tomflaska. Det rör sig ju enbart om några deciliter som befinner sig i systemet. Sedan kan man byta filtret utan att behöva oroa sig.

Jag bytte i en gör det själv hall på OKQ8. Gick hur smidigt som helst.

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Tack för hjälpen. Återstår bara o se om jag kan klura ut vilken säkring det är.

jag satte en klämtång på slangarna, det blev nästan inget spill alls.
Bara en liten "puff" precis då jag släppte på slangklämmorna, dock så är det ju bensin i filtret så passa ögonen om du inte har lyft utan ligger under bilen

/Fredrik
Försök fylla filtret med soppa innan du monterar det.
Annars blir det ganska mycket nötande med startmotorn och intressant motorgång ett tag framöver.
Bygeln som filtret sitter i kan gå av, eller rättare sagt infästningen till denna.
Rejält med rostlösare och försiktig på handen om du misstänker att det inte är bytt på ett tag.

-Phil
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Jag fick dra runt startmotorn i ca 15-20s efter bytet för att bensinen skulle pumpas fram. Sedan startade den och gick som vanligt utan några bekymmer.
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Jag gjorde som så på min 525a att jag släppte trycket genom att dra ur säkringen märkt "kraftstoffpumpe" startade och låt den stanna...

sedan lossade jag slangklammer och sist fästet(hade även en bigpacklåda med mig under för bränsle finns ändå i slangar och filter)dit med det nya och dit med säkringen och fick gnugga kanske 5-10 sekunder men vill du krångla med att fylla upp filtret lite innan så kan man ju göra det med...jag ser ingen som helst anledning att göra det på en bensinare...

(Obs! pilen på filtret mot motorn)

bytet tar inte lång tid och ju oftare man byter ju lättare går det att få loss...vet inte vad bmw anger som intervall men 1500-2000 mil kanske är lämpligt?

Mvh Andreas

Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Tack Andreas!

Detta var en mycket bra beskrivning av hur jag skall gå till väga. Tydligt och inget krångel. Nu skall jag inte kunna misslyckas.

Mattebatik

Juhas 530i
Att byta bränslefilter är nästan lika roligt som att byta oljefilter. Och precis som med oljefiltret märker man aldrig någon skillnad efteråt. Någon som vet hur ofta soppafiltret egentligen skall bytas? Jag har gjort det två gånger på 8000 mil.

Mvh
Juha
ja
71
jannes
BMW 540IA,sedan
Jag vet inte var bränslefiltret sitter på min 540 -93!!!!!??
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.