AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.611

M30: Vad för kamaxel skall jag välja?

Jag tänkte byta kamaxel i min M535 med M30B34 till nästa säsong. Frågan är vad jag skall ha för någon. En som många har är Schricks 284-graderskam. Hur är den till karaktären? Jag vill ju helst inte ha någon tokvass kamaxel som gör bilen okörbar i stadstrafik, men jag vill ju helt klart ha någonting vassare än original 262-graderskam.

Alltså: Hur upplevs karaktären på olika, välkända kamaxlar till M30? Hur är till exempel Cat Cams alternativ? Vad har ni i era bilar? I övrigt lär det nog bara bli något beprövat chip, avgassystem och kanske extraktorgrenrör. Eventuellt matchportat insug, beroende på tid och ork.

Hårdare ventilfjädrar rekommenderas visst för i alla fall Schrickkammarna. Frågan är om man verkligen behöver varva mer än till original varvstopp? Hittar man verkligen effekten över 6500 varv med en 284-graders Schrickkam? I så fall känns det fel från början, för en sådan motorkaraktär hade jag nog inte riktigt tänkt mig.

Fyll på med era erfarenheter!

___
Gör det med stil eller gör ingenting.
Visa användare
363
E3-Otto
BMW 2800 sedan -71
BMW 735iA -84
BMW 323ti compact -00
Jag har 282 schrick.
Den har ett jämnt effekt register från tmg till 6500, varva till 7000 ger inget med den kammen.

Kan tyvärr inte säga hur mycket bättre det blir (har inte provat utan)

Jag har standard fjädrar.

/Otto

Jag hade en Enem 284 graders kam i min 535 E34. Motorn blev betydligt slöare på låga varv -3000, från lite drygt 4000 rpm upp till topp (original varvstopp) vart den piggare. Jag skulle gissa på sisådär max 10 hk piggare, inget annat var gjort med motor/avgas. Jag hörde med Enem och de tyckte inte att jag skulle behöva hårdare fjädrar, så jag körde med original.

____
You're Solid Gold, I'll See You In Hell
Okej, ålrajt. Det där var intressant. Vill någon mer fylla på med sina erfarenheter?

___
Jag är på väg att köpa en sådan där Enemkam, även om "betydligt slöare på låga varv" låter urkasst. Schrick är tyvärr för dyr. Ingen som har ett bättre förslag? (:

___
Nu upptäckte jag att Cat Cams 284-gradare hos Motornord ju är billigare än Enem-kammen. Hur är den kammen?

___
Det blev en Cat Cams 284*, identiska värden med Schricks dito. En del annat smaskigt är också på ingång. Dock: Nu påstås det att det är risk för att ventilerna kan ta i kolvarna på grund av lyftet och att man bör ställa lyftet till ett annat värde än original. I mina öron låter det omöjligt om man inte byter eller modifierar kamdrevet. Dessutom är det ju inga monsterlyft på den där kammen. Vad har ni för erfarenheter?

___
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
Men gör som jag beskrev i mailet, att du mäter med modellera, ett väldigt snabbt och enkelt sätt at få reda på om det är frigång. âr man noggran så bör man alltid kolla spelet mellan ventil/kolv vid kambyte, för att vara på den säkra sidan. Ang kamdrevet så kan du fräsa upp hålen eller borra och fila hålen ovala, om du inte vill köpa ett nytt från dBilas...

Förresten hur mycket var lyftet?
Jag förstår bara inte varför det inte skulle vara frigång. :D

Specifikationerna på kammen är enligt Motornord

Kamlyft(m.m.): 8,70
Ventillyft(m.m.): 10,90
Öppnings-vinkel för insug/avgas spridningsv.: 284/280/110
Öppningstider: 32-72-70-30
Ventil lyft ö.d: 1,9
För bilar med Motronic 2 9/83-

___
er
179
erikk
M535i-86 s38b38tic
528i-86(is bil)
M5-92b
Min lyfter 11.2mm och den tog i kolven. Men då står den inte som den står orginal, men det tar ju en kvart att kolla om det är frigång, så det är ju ingen större operation.
BM
21
BMWFredrik
F11 520d M-sport, E28 M535i -87
Suzuki GSXR1000 -09
hej! vad blev resultatet?

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.