AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.604

Byta hjullager själv på E39 vad för kulledsavdragare funkar

be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Alfa Romeo 75 3.0 America -90
Alfa Romeo 156 2.0 TS -98
har sökt men inte funnit någon som FAKTISKT gjort det!

Tänkte byta hjullager på min E39:a men har inte lust att ge verkstaden ca 1500 för att göra det, vill göra det själv.

Undrar därför om någón har gjort det och isåfall vad ni lossade för leder? Har hittat en beskrivning här Länk där de inte lossar någon led utan lossar undre bärarmen vid subframeinsfästningen (och krängningeshämmaren också), funkade det?
Har även hittat TISbilder och där lossar de kulleden för styrstaget och inget mer, funkar det också/inte?

Var kan man köpa en avdragare som funkar på alla kulleder under hjulspindeln? Finns ju tre stycken att lossa om man känner för det...
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Jo jag har bytt hjullager fram på min
Jag tog lös p-änden ifrån hjulspindeln (räckte att slå lite runt p-änden så lossnade den) och sedan lossade skruven som håller fast hjulspindeln runt fjäderbenet. Sedan tog jag bort 2 st bult som håller fast hjullagret (kom bara åt 2 st innan man slagit ner hjulspindeln). Därefter slog jag då ner hjulpindeln lite försiktigt c:a 2-3 cm (märk upp hur högt upp hjulspindeln satt på fjäderbenet). Då kom jag åt att ta bort ytterligare 1 st hjullager bult. Den 4:e bulten då.....jo om man bara slår ner hjulspindeln 2-3 cm så får man inte bort den sista bulten, man lyckas bara lossa den så att hjullagret släpper. Beakta att man enligt reparationsliteratur SKA byta ut ALLA hjullagerbulten.

Har du råd att INTE köra Tyskt?
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Highspeed_M5: Hej och tack för ditt svar. Långsamt tack från min sida, har så mycket annat runtom, så bilen får lida... har inte följt Autopower på ett tag men nu ska hjullagret av också! Har kört för länge med brumm i kupen.

Jag hajjar inte riktigt vilken P-ändan är, vilket nummer är det på bilden nedan? 4 eller 11?
Länk

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
P-ända=Styrled yttre , dvs ej med på din bild. I beskrivningen du hittat så lossar dom nr4 från chassiet samt stabilisatorstaget(efter bromsarna demonterats) sedan skall det gå bra att få ur stötdämparen ur spindeln för att komma åt de 4 skruvarna till navet med lager.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Stabilisatorstag nr6 på:Länk
Spindeln nr2 samt hub/lager nr5 på:Länk
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Hej, ville bara säga att det var relativt lätt att byta hjullager själv! Skulle definitivt göra om det om andra sidan också pajjar. Jag gjorde enligt länken Länk dvs att man lossar nr 11 på bilden här Länk plus att jag lossade fästarmen för krängningshämmaren från hjulspindeln helt, bara för att vara säker på att bulten som håller dämparen mot spindeln inte skulle pajja.
Vill gärna dela med mig av ett tips som hade sparat mig minst 2 timmar av "dummekande" då jag villade in mig själv på fel spår:

Att lossa lossa allt enligt länken gick MYCKET LÄTT! Det gäller bara att ha ett urval av bra rör o balkbitar att koppla på hylsnyckelsatsen så man får lite hävstångseffekt på grejjerna. Jag gillar inte att jobba med Uringsnycklar utan vill lossa med hylsor av typ "invändig sexkantshylsa" så att jag inte slinter och rundar av mutterhuvuden.
Att palla upp bilen och lossa allt tog mindre än en timma.

Sedan kom jag till samma läge som HighspeedM5, dvs att jag skulle dra ner hjulspindeln från dämparen för att nå alla bultar till hjullagret med hylsnyckelsatsen. Det var här jag fick problem. Vill som sagt inte jobba med uringsnycklar och jag fick för mig att lösningen var att lossa nr 4 på Länk från hjulspindeln och försökte växelvis modda om en biltemaavdragare och "banka" loss kulledskonan men det gick åt h-te och tog nog 2 timmar extra. Under en paus kom jag på den magiska lösningan...

Två saker krävs (nja tre fyra...):

* En bit plattjärn med profilmått 15x3-4mm, 5-10 cm lång + en liten tving.
*Rätt teknik när man drar ner hjulspindeln.

Ta tag om fästet för nr 4 Länk och fästet för styrleden och vrid så att styrningen ger fullt utslag vänster (då man byter vänsterlagret). Dra sedan hela spindelpaketet ut från bilen och tryck ner skiten "lagom hårt" mot golvet. Nu har du tryckt ner spindeln så långt från dämparen att du når alla lagerbultar med hylsnycklar! Tyvärr kan man ju inte hålla allt i detta läget och byta hjullager och det är nu plattjärnet och tvingen kommer in i bilden.
Lägg plattjärnet mot dämparen mellan spindeln och falsen under den runda fästytan på dämparen och spänn fast den med tvingen tvärs över dämparen. Nu kan du vrida hela paketet fullt rattutslag höger och släppa! Dämparen sitter kvar en bit upp och du når alla bultar med hylsor och kan byta alla bult!

BraHaverktyg är förrutom hävstångsbitar, långa tunnväggiga hylsor nr 16,17, 18 (om jag minns rätt).

Som sagt, lätt att byta med ovanstående tips, hade tagit mig under 2 timmar bara jag hade vetat...
be
270
beemwepaouer
523A Touring -98
Faan också, ett komma för mycket på en länk. Här kommer den igen...

Länk

Vafför finns det ingen förhandsgranskning på inläggen...
ch
62
ch a
M5-00, E92 320i 2008
Det är inga problem att byta lager fram själv. Har bytt båda fram själv tar ca 1-1,5 tim per sida. Sista länken är perfekt. En bult är något knölig att komma åt.

da
4
danzig85
525 -01
Hur lyckas ni få ner hjulspindeln så långt. har försökt bya lagret i 2 timmar nu sissta bulten kvar. får ner spindeln typ 3 cm man kommer ju inte in där me nåt verkty gege
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vad är det som tar emot? När jag bytte stötdämpare tog jag loss styrleden. Då går det bra att få ner spindeln så långt att man kan vika ut hela fjäderbenet under skärmkanten. Plastskölden under motorn måste också släppas i en kant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.