|
|
|
|---|---|
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jag bytte nyligen in en bil, där ägaren precis hade monterat nya däck. Däcken i fråga är en "billighetsvariant" som sveriges kanske största däck-kedja säljer. De är i dimensionen 225/45-17", ej regummerade, men kostar bara 1150 kr/st monterat och klart. Det är nu två månader sedan de första däcken (som var fel, se nedan) monterades, och bilen kanske har gått 150-200 mil med dessa däck. Det första problemet förra ägaren av bilen råkade ut för var att företaget monterade 215-däck istället, av misstag. dessa byttes mot nya 225:or, och sedan började problemet med vibrationer. Företaget försökte få bort vibrationerna, utan att lyckas. Nu har jag bilen, och dessa däck är så usla att det inte går att köra över 70 km/h utan kraftiga vibrationer. Förutom detta så låter de som dubbdäck, speciellt vid inbromsning eller kurvtagning. Däck-företaget finns även här i Västerås, och de har lovat att försöka balansera om dem åt mig trots att de är inköpta 20 mil härifrån. De verkar verkligen intresserade av att hjälpa mig. Men mitt problem är att jag verkligen inte vill ha kvar däcken! Jag vill helt enkelt lämna tillbaks dem. Min fråga till panelen är: Tror ni det funkar? Kan jag kräva samtliga pengar tillbaks? mvh Johan |
|
Absolut! Beskriv problemen. Ge dem en chans att balansera. Funkar inte det får de såklart ta tillbaka däcken! Jag hade inte gett mig! /// Viktor Kärran Länk Mer mos till folket! |
|
|
Köper du nya däck från samma företag, borde inte vara nåt problem att lämna tillbaka dom felaktiga. BMW CS #5206 |
|
|
Problemet om de vill vara kinkiga är att de inte har några skylldigheter gent emot dig. Garantiåttaganden och reklamationer enligt konsumentköplagen gäller mellan dem och den som köpte däcken om de inte uttryckligen ger bättre villkor i sina garantier. De har alltså i så fall inga skyldigheter gent emot dig, bara gentemot den person som köpte däcken, oftast brukar företag inte kinka om vem som har köpt produkten, och i många fall går det heller inte att säga vem som har köpt produkten och då är det ju inget problem. |
|
|
Om det är samma kedja borde det inte vara något problem och i regel så reklamerar ju däckfirman däcket i sin tur gentemot sin leverantör. Har aldrig reklamerat däck men när det gäller saker köpta på Siba eller HM så är det aldrig några problem att gå till en annan butik än där varorna köptes. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.