AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.591

Hur mycket ska en M3 E46 smg kränga vid växling?

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
Vid ganska kraftig acceleration ca. 6000- så kränger bakvagnen till vid uppväxling.

Eftersom det här är min första M3, ja BMW över huvud taget som har jag ingen suck om vad som är normalt. Jag gjorde en sökning på forumet och hitta ett inlägg som tog upp samma problem. Dåliga bärarmsbussningar skrev någon att orsaken kunde vara.

När jag var i väg på hjulinställning så justeras bärarmen i längdsled för att ställa toe in. Jag kunde inte se att bussning var sprucken och ett större glapp borde ha märkts tycker jag.

Eftersom min M3:a bara rullat 1900 mil så tog jag kontakt med BMW i Linköping. Där menar dom att det är normalt att bilen kränger till vid uppväxling.
Detta kan jag tänka mig på en vanlig diff, men på M3 är den stort sätt låst?

Hur upplever ni E46-ägare att era bilar kränger vid uppväxling?

Någon som provat poly-bussningar (eftermarknads)?
Bärarms bussningarna bak (rear trailing arm bushings) på E46 M3 går tyvärr ofta sönder. Och det låter på din beskrivning att det är dessa som kan vara felet. Mina gick sönder efter endast ca 2500 mil och man ser tyvärr inte eventuella sprickor utan att ta isär dem. Det finns för och nackdelar med hårdare bussningar så jag monterade förstärknings plattor ifrån Ground Control med nya original busningar istället. Se bilden nedan.

Länk

/RS2
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
RS2:
Vet du om "förstärkningsplattor" finns på hyllan i Sverige.
Ground Control är väl en firma i USA om jag minns rätt.

Är det samma sjuka på bussningarna fram också?

Var kontakt med Forza som saluför bussningar av lite hårdare modell.
Säljaren kunde tyvärr inte svara på vilken diameter bussningarna har på min M3:a. Till E46 ska det visst finnas två modeller 58 el 63mm.
Känner du till vilken som passar en 03:a?
Var ute i garaget för att mäta, men det verkar som man måste ha bort bärarmen för att kunna få ett riktigt mått.

Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
60 eller 66 mm ska det (bussningarna.)
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
hmm, ringde just BMW. Det finns bara en storlek på bussningar bak.
Det är fram det är två olika storlekar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.