AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.646

Konstigt ljud i automat i E39

Hej!

Har precis köpt en 525ia E39 -03:a men börjar bli lite misstänksam mot steptronic automaten. Den låter annorlunda när den växlar från 1:an till 2:an än när alla de andra växlarna läggs i. Om man överdriver rejält kan man säga att den låter som en stadsbuss - den gnäller alltså till lite - absolut inget störande men bättre att det lagas under garantitiden om det kanske är börjar till ett haveri. Växlingarna går väldigt mjukt, det är alltså bara ljudet jag är skeptisk mot.

Hoppas ni med E39 med steptronic kan hjälpa mig!

/Samuel
Kanske borde tilläggas att den annars går helt perfekt, verkligen en schysst bil!!!
Jo
233
Jomu
528iA Touring -00
Låter det likadant om du växlar "manuellt" samt i sportläget ?

MVH

JoMu
Nja, sportläge finns ju ej på E39:an men i "manuellt" läge låter det likadant.
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag har iaf sportläge på min 530 -01...

MVH Christofer
Ok, vad menar du med sportläge. Det som finns är ju P R N D samt manuellt läge om man flyttar spaken till vänster.

Ingen med automatlåda som också har en automat som gnäller till vid växling från ettan till tvåans växel?
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Är det inte sportläge om flyttar spaken till vänster utan att växla manuellt upp eller ned?

MVH Christofer
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Jo det stämmer chrille. Angående ljudet så är det likadant i min, mellan ettan o tvåan är det ett litet vinande ljud och har alltid varit så.
Rossi, ok det var skönt att höra. Då är det ju antagligen inget fel. Hur länge har du haft den?

Då kommer nästa fråga, varför är det ett vinande ljud mellan ettan och tvåan?

Crille, hur menar du att det funkar, växlar den själv upp vid maxvarv?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
"Sportläge" = växling sker vid högre varv än i "D".

//
Länk
pbengtss och crille82, har ni också ett vinande ljud när lådan växlar från ettan till tvåan?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Jag har ett vinande ljud ibland, har inte tänkt på mellan vilka växlar. Jag ska lyssna nästa gång jag kör.

//
Länk
cr
3.939
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Samma som pbengtss, påminner lite om vinande från en turbo... Det kan inte vara så att det bara hörs när man kör sakta på låga växlar?

MVH Christofer
Ro
63
Rossi!
530iA -04
523i -97
Samuel2: Har haft bilen sen den var ny och ljudet har varit där hela tiden. Tror inte du behöver oroa dig.
ca
17
car1
530 -01
Har samma ljud i min 530 -01 mellan samma växlar och det har varit så under hela tiden jag haft den, som du själv skriver så växlar den mjukt och fint så du behöver nog inte oroa dig.
Det låter bra! Man blir ju alltid fundersam över ljud som man inte känner igen sedan innan när man köper "ny" bil.
ca
17
car1
530 -01
ja det e klart man blir dom kostar ju lite också, vilket gör att man blir än mer misstänksam....... Min har haft en mörk vecka phhu.... sprucken framruta av ett stenskott och vänster framlykta (xenon) slocknade och dags för service..........
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det låter så på min 540 med på 1 och 2.

MvH Bmw 4-ever
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.