|
|
|
|---|---|
|
Hej Köpte vid tillfälle en st DLS UR 12. Den är så tungdriven att jag var tvungen att koppla 1 st 700w (riktiga watt) steg på varje talspole. Kan de verkligen stämma att den ska ha så mycket effekt? Eller kan nåt vara fel.? Lådan är byggd efter ritning och skall vara rätt anpassad. | |
|
Hej! Det där låter FEL! Basen tål 500W rms kontinuerligt ocg 800 w max i topparna. Den har förvisso lite låg känslighet 88db/w/m men det finns det andra som har med. Att du så skulle BEHÖVA 700 ärliga watt (nyfiken på vilket steg du har förresten) för att få ljud ur basen/lådan tyder på en: 1. felaktig bas eller 2. helt felaktigt uträknad baslåda eller 1 + 2 tillsammans. DLS rekommenderar en SLUTEN låda på 25-30 liter. Jag har själv inte lyssnat på denna högtalare i annat än slutna lådor och jag tycker den trycker på rätt bra. [ www.tocnet.nu ] |
|
Toffe E34 |
tjena jag hade en dls ur12 förut och drev den på ett dls d1000 och det lät riktigt fett. när vi gjorde låd ritningen så provade vi i bas reflex och fick upp verkningsgraden 3db. är du säker på att du inte har lastat upp istället för ner?8ohm istället för 2ohm |
|
du har inte kopplat fel så du kör båda spolarna mot varandra? är ju lätt att göra det misstaget med dubbelspoliga. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag har kopplat enligt följande: 1 st Hifonics Boltar monokopplat plus och minus till ena talspolen, lika så på den andra. Hade en ur 12 tidigare, den drev jag på samma sätt. de lät bra , men jag sköt basen så dls handlagade den. efter de påstod teknikern att de skulle vara omöjligt att spela sönder den. de må vara hänt men jag hade ett hifonics Zeus genX körde paralell output på den (ska ge ca 1300w). spelade ok, men sen sa steget upp sig. Har just nu ett Boltar ca 700w spolarna har jag kopplar från plus till plus och minus till minus, antar att de är rätt? Men basen vill ha mer. (jag har en ventilerad låda på ca 30liter) |
|
|
alla basar kan spelas sönder, lätast är det med ett för litet steg som dessutom får för lite ström. är hifoinics grejerna bra egentligen? har hört lite delad mening om det. tillexempel deras monster basar är ju direkt identiska med mds monster bas. så dom kanske snor från andra, inte vet jag. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
Toffe E34 |
har du några steg att sälja hifonics. toffe_nygren@hotmail.com |
|
Toffe: jo de har jag, maila mig om det. Dom vill inte att det diskuteras om försäljningar här. Men de är inga problem. Dannej: jag menade naturligtvis att spela sönder den med för mycket ren effekt, inte dista sönder den. Jag har bara haft bra erfarenheter av Hifonics, Hade en dubbel 15 låda förut, Har använt den i 6 år, i 5 olika bilar samt till min hemmabio. De var ett enormt tryck i den lådan, (idiot som man är så kopplade jag 2 Boltar på den och körde en bas-skiva. bjög in lite polare i bilen och hade jätteroligt när dom inte klarade av att sitta kvar. tyvärr så började de lukta ganska bränt efter en stund.) Men den lådan hade tjänat mig väl. Vad beträffar stegen så har dom ju en ganska speciell nätdel som gör att steget redan vid 12,5v ger maximalt. |
|
|
dannej, angående Monsterbasar.... Det är ju inget ovanligt att ett "okänt" (okänt för slutkund) företag säljer sina produkter till andra föäretag som då får sitt märke ditsatt. Att Hifonics skulle "sno" från MDS låter långsökt. Men att de kan ha samma leverantör av monsterbasar vore ju en intressant iaktagelse, Hifonics har ett rätt bra rykte från förr i vart fall. Hur deras grejer är nu vet jag inte. Under min aktiva tävlingsperiod var Hifonics respekterade saker (har kvar ett Plato semiparametriskt eq i min bil än i dag). Likaså brukade deras steg vara "ärligt" uppmätta vad gäller watt-talen. Är det nu så att MDS har samma basar(monster) som Hifonics tycker JAG det är bra! Bara reflektioner... :) [ www.tocnet.nu ] |
|
|
att någon skulle stjäla en konstruktion från mds låter s dumt så det liknar ingenting =) tvärt om däremot håller jag för sannolikt, sen monterar mds dit sina märken i sin 'svenska tillverkning' ... monacor säljer också dessa basar under sitt namn... mvh Danne 390Nm - oljebrännare! nu med 20" 'igen' Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.