AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.652

vilket avgassystem till min m coupe ?

Sida 1 av 2
pe
8
pelle.l
Z3 M COUPE 99
Har provat med lite olika leverantörer men antingen så har dom inget eller också tar dom lite mycket betalt.Men de är väl så att kvalitet kostar.ingen som har något bra förslag om var man ska vända sig

Gemini__
Det här kanske kan vara något:
Länk

Mvh:
Thomas
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Läs ovan,.....Tänk inte......Köp NU!! ;), Eisenmann är avgassystemernas Rolls Royce ;) låter fin fint!

pe
8
pelle.l
Z3 M COUPE 99
Har pratat med ferritta och dom skulle ha 8000 föe ett system som monteras på plats !
Passar roadsterns system på m coupen.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Feritta är bra men inte lika bra som Eisenmann, kvalitè ala carte ;)

Ska du beställa Eisenmann så ta 4x83mm och Race ljudet bara :P

Mvh Per
Det enda dumma med Eisenmann och andra tyska avgasrörsmärken är att man måste kapa en bit av originalsystemet. Köper man Ferrita eller andra system är det helt komplett och bara att bulta på.

Vet inte om de kringgår någon tysk lag genom att man måste spara en stump av originalsystemet.
På mitt Bastück system är det sparat ca. 1.5 dm och anslutningsflänsen på originalröret direkt efter grenröret, sen är det rostfria systemet påsvetsat.

Har köpt andra svensktillverkade sportsystem till mina fd. bilar, bland annat från Ferrita och då har de kommit komplett med anslutningsfläns, bara att skruva ned det gamla och bulta på det nya.

Men som de skriver ovan, kvaliteten är finfin och ljudet riktigt gott på Eisenmann systemen, speciellt om du kompletterar med ett soundrör.

Är mycket nöjd med sången från mitt Bastück, men vet inte om det finns till M. Mitt är köpt här Länk

/Fredrik
Fredrik:

Man ska inte behöva kapa av nått, det är bara att skruva på från katten?

Mvh Per
P3r, det finns inte många Eisenmann som är cat-back. Det är nog bara om man monterar "soundröret". Jag fick kapa o svetsa :)

/Manray/
Hmm jag kan saxa från en som monterat det:

"jo jag fick ta bort lite av bakkjolen ca 5 mm runt om och yes det är samma på m coupe samt roadster. jag svettsa inget alls utan du skruvar i stortsätt ihop avgassystemet." Går tydligen utmärkt med avgasklammer och pasta.

Är ni säkra på att man måste kapa i nått? Det behövde inte jag på M3an. Vad menar ni med soundrör? För satsen jag beställde innehåller

"Artikeln består av 2 st. slutljuddämpare samt anslutningsrör!"

Mvh Per
pe
8
pelle.l
Z3 M COUPE 99
Eisenmann verkar vara ett poppis system men jag var nog ute efter ett lite billigare system.Borde det inte finnas lite mer utbud än bara ferritta eller ?

Soundröret är röret mellan katten och bakreljuddämparen. Kanske levereras Eisenmann med "Soundrör" till M-modeller, alltså är det cat-back system. Till min fanns bara bakre ljuddämparen och det enda sättet är ju att kapa av den gamla dämparen o svetsa dit den nya..

/Manray/
P3r, nej man måste inte svetsa, det går säkert att klämma ihop grejorna med avgasklammer och pasta. Men hur bra blir det?

En god vän har satt Eisenmann på en Z3 och en Z4 och i båda fallen har originalsystemet behövts kapas. Tror båda systemen var med "Soundrör".

Pelle, en annan kompis handlade rostfritt system av Raka Rör i GBG trakten, Mölndal tror jag. När Ferrita inte kunde leverera till hans Honda Accord, USA modell. Du kan ju kolla med dem, jag kom inte in på deras hemsida just nu.

Behöver det inte vara rostfritt, finns det ju Simons, som är billiga, men de rostar lätt. Mindre problem på en bil som inte rullar på vintern.

/Fredrik
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Fantastiska Z4:an: "Eisenmann, kvalitè ala carte ;)"

samt

"jo jag fick ta bort lite av bakkjolen ca 5 mm runt om och yes det är samma på m coupe samt roadster"

känns väl mer som mekonomen än kvalité..

Z MMM Coupe
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Att man måste göra ett mindre ingrepp i bilen har väl knappast något med avgassystemets kvalitet att göra?

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
An
779
Anders Olsson
Masten: Hur tänker du nu?
Den som har tillverkat har väl varit för slö eller ekonomisk för att mäta så det får plats? Med deras prissättning ska det sitta perfekt & inte vara någon slutdämpare som de har hittat på hyllan?
Skulle de däremot sälja universal dämpare som man fick plocka ihop själv typ Simoniz så kan man inte begära att det passar rakt av..

Z MMM Coupe
Deras dämpare passar perfekt Anders. Många väljer större utblås och därför måste man bearbeta bakspoilern...

/Manray/
An
779
Anders Olsson
Manray: Okej då är jag med! De som ser ut som orginal passar men de större passar inte? Har varit ut & kollat finns plats för dubbla 3" slutrör på båda sidorna bara man bygger om lite...

Z MMM Coupe
Det skiljer nog lite beroende på modell där. Jag har 2x76mm på min bil, och där behövdes bakspoilern bearbetas enligt Eisenmann. Men vi provmonterade och det passade perfekt, det såg sjukt bra ut. Tight och fint, men problemet är att plasten på "diffusorn" har bränts bort runt rören, och jag antar att det var orsaken att min bakspoiler var tvungen att bearbetas, alltså inte för att de inte fick plats...

/Manray/
Anders:

Det är endast när man köper 4x83 som man måste bearbeta spoilern lite. Men det är det nog värt för det ser mkt skjyst ut.

Mvh Per
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Anders: Nu förstår du hur jag tänkte :)

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.