AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.386

Min bil rycker, vad är problemet?

Os
5
Oskar_Ax
525i -93 E34
Har en 525i från -93 med en motor från en -96a som gått ca 10000mil.....nu till problemet....emellanåt känns bilen totalt orkeslös, om jag trycker gasen i botten så sticker den i väg som ett skott upp till ca 3000rpm sen ibland så försvinner effekten ordentlig de känns som att den halveras....sen helt plötsligt så börjar bilen och "gunga" fram man känner hur den vill mer men får inte riktigt fram de.....detta kan hända precis närsomhelst , ibland händer de inte på en hel dag och ibland känns de som jag kör en 518i ! detta är riktigt störigt! ni som vet eller har någon aning om vad detta kan bero på får gärna skriva och berätta jag är tacksam för alla svar och teorier! MVH Oskar
Ma
46
Mattebatik
525i Touring -94
Har väl egentligen inga tips på vad det kan vara men gissar att du snart kommer att få svar som säger att du skall byta bränslefiltert. Har nyligen fått liknande problem på min 525iT -94. Verkar orkeslös mellan 1500-2500rpm. Känns som någom form av vibration uppstår eventuellt går den bara på 5cyl däremellan. Tappar precis som du säger effekt och känns riktigt trött att köra.
Det jag lagt märke till efter att ha trampat rundor här på forumet är att problem med ojämn motorgång inte verkar ovanligt på E34:or.
Tipset om igensatt bränslefilter ligger kanske nära till hands. Det är ju högst tänkbart att bränslepumpen inte orkar hålla eller få upp trycket och då lär motorn kännas svag och gå ojämnt. Det jag dock inte fattar är varför detta inte skulle inträffa alltid, du skriver ju att bilen går bra ibland. Dessutom borde motorn gå som sämst när den är i behov av som mest bränsle exempelvis vid fullgas, men så är det inte i mitt fall. Detta är dock bar mina egna teorier.
Det var väl inte direkt svaret på din undran. Tänkte bara få igång debatten och därigenom få ett litet möjligt tips för min egen del.

pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Många tipsar ju om att byta bränslefiltret för att det är väldigt billigt och enkelt att byta, så kan man utesluta det =) Men det måste vara ett rejält igensatt filter om inte soppan ska gå fram :o

Jag tror på någon givare eller något relä i ert fall. Ta gärna ur ett eller flera tändstift och kolla hur dem ser ut. Torra eller sotiga? Är tändspolarna hela, samt jordningen till dessa?
Os
5
Oskar_Ax
525i -93 E34
De konstiga är att jag gjorde en stor service för 300mil sedan där jag bytade bränslefiltret och allt annat som man bytar på en stor service.De jag funderar på ibland är att Vanos hydraliken spökar men hur pass vanligt de är på dessa motorerna har jag tyvärr ingen aning om, bilen går rent och fint misständer aldrig eller vill stanna. De är bara att effekten försvinner och den känns seg som f*n ungefär som en 50hk fiesta eller liknande. Sen finns där en annan sak jag gått och funderat på och de är att denna motorn och säkert alla andras motorer med Vanos är super känsliga om hur mycket olja man har i motorn, detta är bara en teori men när jag köpte bilen och var på väg hem så tyckte jag att bilen känndes otroligt seg så jag stannade till för att kolla oljan och vatten och sånt, och då visade sig att olje stickan mer eller mindre var snus torr. Så jag fyllde på tills stickan visade att nu räcker de och de var som att köra en helt annan bil....men som sagt jag vet inte vad de kan bero på annars....

tacksam för alla svar!

Mvh Oskar
El Pirata
Bytte (tror att det heter) luftflödesmätare på min e39. Symtomen var svag på låga varv, ibland tjyvstannade på tomgång samt upplevdes emellanåt som att den inte gick på alla sex burkar, bluddrade. Kostnad reservdel 900:-

fjamsetramsa
Hur många hk är det i 525 då??
Be
40
Beemer-91
525i 24v -91
192 hk...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.