|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Besiktigade bettan idag, det var inte roligt! Tokhöga avgasvärden! Ex. CO på 5,5 gränsen är 0,5 Lambdan låg på 0.74 gränsen är (0.97-1.03). Alla värden var helt tokiga! Saken är den att jag har problem med tomgången, den pendlar upp och ner IBLAND - dock endast när bilen är varm(?). Givetvis börjar aset pendla när bes-gubben ska mäta avgaserna. Förra veckan mätte jag avgaserna på en verkstad - då var dom helt perfekta. Fast den gången var tomgången stabil... Vad är det här? Vad är det som gör att tomgången pendlar och avgasvärdena blir helt galna? Trevlig helg! | |
|
tja, kan väl inte vara så mkt mer än luftmängdmätaren helt enkelt... |
|
| Det kan inte vara lambdasonden som strular då? | |
| Verkar väl helt självklart att det är lambdasonden som behöver bytas, den gav ju till och med fel värde. OM sonden ger fel värde betyder det att motorn får fel luft bränsle blandening med dålig förbränning som följd. Detta ger i sin tur dåliga avgasvärden. Ny sond kostar ca 1000kr. | |
|
Tackar för svaren! Satsar på lambdan i första hand! |
|
djhenk |
Jag hade samma problem för inte så länge sedan.. Mina avgasvärden (läs BILENS) var helt åt skogen.. Trodde först att katalysatorn hade vinkat ajöss, men lyckligtvis var det bara lambdasonden som tackat för sig. Kostade 1400:- för en original sond (KÖP INTE KOPIOR!! De håller inte ett år ens!). Nu rullar bilen som en pärla igen. Men kom ihåg att varmköra bilen ordentligt INNAN du lämnar in den på besiktning! Kör lugnt! /Henke |
Emil Eriksson |
Jag hadde samma problem, på min 325i e36 Men efter som jag hadde garanti från bilfirman såfixa dom det. Tydligen hadde dom bara bytt olja, Han sa att oljan var så kass att den trängde förbi kolvringarna? Emil"örn" |
|
Har bytt lambda nu Fy Fa... vilken skillnad! Bilen går som aldrig förr, tomgången är hur stabil som helst. Lätt var det också att byta! Nu ska det bli åka av! Tack för hjälpen grabbar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.