AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.613

Relä AC-kompressor e34

Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Min AC (stora AC:n) startar ej trots att jag provtryckt systemet. Ska prova bygla kompressorns "tryckvakt" men funderar även kring ev relä. Enligt mekartipset om hjälprelän sitter AC-relät på plats 4. Min bil har inget relä där, men har däremot ett på plats 5 som är streckad i figuren. Någon som vet ifall plats 5 är en alternativ placering för AC-relä eller till något helt annat? Eller saknar stora kliman kompressorrelä?

Annat tips kring varför inte AC:n startar mottages tacksamt. (Ingen verkstad har tid förrän mitten av juli och nu börjar semestern..)

Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
Ingen som vet var AC-relät sitter på en tidig e34 med stora kliman? Har även letat bakom panelen ovanför pedalerna men där finns inget.

Bygling av tryckvakten: Kablarna ser ut att sitta permanent i kompressorn=inga stift? Eller är det milt våld som gäller?
Kolla om du har spänning fram till kompressorn. Om inte magnetkopplingen drar så är det nog bara att byta kompressor.

/Anders
rsarits
Det är ganska vanligt att magnetkopplingen ger upp på en såpass gammal bil. Min gjorde det, tyvärr kostar magnetkopplingen mer än kompressorn. Utbyteskompressor med koppling kostar till min 530 4500:- på BMW, av det priset utgjorde magnetkopplingen 2500:-
Du ska kunna använda kompressor från alla E34 utom 530/540 med V8, fästena skiljer på 8:orna.
Co
34
Cortina
330xi -06
320i -02
525i -88
OK tack, jag får kolla magnetkoppling. (Har för mig att jag såg nån på forumet som köpt en magnetkoppling på skroten, men då ska man nog ha tur att hitta en som vill sälja lös).

Hade hoppats på ett billigt fel som relä i första hand, men det kanske inte behöver sitta nåt på min?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.