AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.154

Bilen är hel död. vägrar att starta!

Visa användare
16
plaep
523 IA -98
Hej de var så att i morse gick jag ut för att starta bilen, en E-39 -98. Den startade direkt men dog lika snabbt.. Funkade felfritt hela kvällen igår. Motorn går runt men den tänder inte alls.. Någon som varit med om något liknande? Tacksam för svar / Jimmie
ni
91
nicaon
525iM Touring -01
Det är inte så att du flyttade bilen en liten bit det sista du gjorde i går? jag har haft samma problem och jag har läst andra som också upplevt det efter att bilen startats en kort stund. När det hände för mig höll jag full gas och malde med startmotorn länge och till slut började bilen tända på några cylindrar och till slut på alla. Jag såg ett program med Bosse bildoktorn en gång där han löste samma problem på en japanare tror jag det var. Har för mig att orsaken enligt honom var att oljetrycket inte blir helt ok vid så korta starter och att lyftarna låser sig och då stänger inte ventilerna ordentligt. Jag vet inte om det kanske räcker att bara mala en bra stund utan att gasa,men det kan du ju prova.

//Niklas
Visa användare
2
ferthux
E34, 525
bensinpumpen
FredricF
Jag har just nu ett liknande problem på min E34 540. Den startade plötsligt inte. Dock kunde man den då och då tända till lite men inte så mycket att motorn gick mer en nån eller några sekunder. Min misstanke är soppapumpen men jag har inte felsökt ännu. Nåt skall man ha å göra i morron också.

Jag har hittat följande länk (för E34): Länk

Här finns en för E39 som kanske kan vara till hjälp: Länk
de första att göra är väl att kolla om soppa kommer och om det finns gnista på stiften...
Visa användare
16
plaep
523 IA -98
Hej måste bara säga att bile är fixad!! felet var... tydligen inget.. Prova att dra runt den så ska den kommma på ett par cylindrar först sedan tända på resten. Hört flera som haft detta problemet.... Hittade inget på felsökningen.. Min bil var precis så att den tände lite.. Dra runt motorn så ska du se att den kommer... Du kan ju annars lyssna om bensin pummparna kör upp trycket när du vrider på tändningen.. H/jimmie
Stiften kan surna till har jag hört, och kan till och med vara svåra att "återställa" efter helt kort start och sen stopp, om det möjligen var nåt sånt. Har aldrig själv märkt detta trots korta körningar 5m med kall motor in i garaget osv många gånger.
Annars kunde t.ex startspärren skapa exakt detta symptom, eftersom den sedan plötsligt funkar osv.
Det där med ventillyftarna låter skumt, de kan ju möjligen sjunka ihop pga oljetrycket (eller brist på) och skapa lite tickande ventiler en stund, men de kan knappast förlängas och hålla ventilerna öppna. Eller?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.