|
|
|
|---|---|
|
Går det att få andra avgasvärden med hjälp av k-sprit? Fick anmärkning på alla tänkbara avgasvärden och lambda värden idag på bilprovningen på min vinterbil.. Går det att slå i 50% k-sprit och sedan besikta och klara alla värden eller är det bara snack? hs99maby | |
|
Kör med E85 istället. Bra mycket billigare och samma effekt som K-sprit. ///BMW - Was sonst! |
|
Paap Reeder |
... erfarenhet från förrförra besiktningen: provade då att köra V12:an på 100% ren E85 för jag låg på ca 200 ppm hc. HC sjönk inte ne ppm. Om det ger effekt eller ej beror av vad som är orsaken till de höga värdena. På min M30 kan jag sänka CO till i princip 0 om jag kör på ca 50% K-sprit. Om E85 har samma verkan vet jag inte. Hur är dina värden? Dålig service med skitig olja + risiga lambdor + dåliga stift + läckage före eller efter lambdorna i avgass + säkert ytterligare "10 grejer till" kan trigga avgasvärdena åt vilket håll som helst. Jobba metodiskt. Börja med en DIS. MVH /// Paap R |
|
co halt tomgång för hög hc halt tomgång för hög co halt förhöjt tomgång för hög lambda-värde förhöjd tomgång felaktigt man bör nog göra lite mer än att bara slå i k-sprit? |
|
|
Ja, du är inte intresserad av att din bil/motor ska gå bra och må bra? Avgasvärdena är ett starkt tecken på att se om förbränning osv är optimal, nu när du kör så här så är det inte optimalt och kan i värsta fall skada kattarna och säkert andra saker också. Har du servad bilen på sistone? Kolla genom avgassytemet, kolla ev på dis om lambdonrna ger felsignal eller annat. Kattarna kanske är dåliga, ja, det kan vara hur många saker som helst som kan ge sånna här värden. Börja med det billiga först! |
|
Paap Reeder |
... men vad är siffrorna? Skillnad om CO ligger på 0,4 eller 4.2. ... håller helt med MD men du kanske vill få den godkänd för att "skapa mer mektid". Hur är serviceläget? MVH /// Paap R |
|
så här ser värdena ut, och det är på min vinterbil, passat cl -90. (gränsvärden inom parentes) co= 2,5 (0,5) hc= 194 (100) co 2500= 4,1 (0,3) lambda= 0,88 (0,97-1,03) |
|
fjamsetramsa |
Vad är dis?? |
| Dis är diagnosverktyget, det som man brukar säga; - kolla upp på data, alltså kollar man upp det med hjälp av dis. | |
| DIS: Diagnostic & Information System | |
| hs99maby: Byt förgasarfotspackningen om du har 90Hk modellen! Den är i princip ALLTID sprucken. Lägg handen på förgasaren så att säg när bilen går o vicka försiktigt, ändras tomgången har du stora sprickor! När jag köpte min passat var denna del helt trasig, jag slet loss hela förgasaren utan större problem. Ny förgasarfotspackning kostar under 200kr på Biltema, hos andra leverantörer ca 500. Lambdan är nästa del att byta om problemnen kvarstår, sitter precis under förgasaren direkt i grenröret, den är hyffsat lätt att komma åt (förutsätter att du har ny olja/filter, luftfilter, stift osv) | |
Paap Reeder |
... kan CO "åka upp" om den tar tjuvluft i förgasarfotspackningen? jag tänker på V12:orna och deras insugspackningar. Då är väl CO lågt men HC högt? 2,5 i CO på en kat-bil är väl extremt högt? MVH /// Paap R |
| Hade på tok för högt HC PÅ MIN V12a för ett år sedan uppåt 200 vill jag minnas. Tankade E85 och vips var nästa mätning på 36! Värt att prova, kostar max en ytterligare besiktn. Om motorn fungerar optimalt på tomgång eller förhöjd sådan anser jag av akademiskt intresse. Däremot vill jag att den skall fungera på fullast men det skiter Bilprovningen i, tyvärr.Fast det kan ju finnas ett samband mellan dessa värden om än ej säkert./ Chansaren. | |
|
Som redan påpekas så är det något större fel när lambda och CO är tokiga. Börja med DIS, sedan få man leta sig vidare. Det borde inte vara så svårt när felet är så stort. Du borde ha en rätt hög bensinförbrukning, något du lagt märke till? Toomas Pahv: Hur stor del E85 hade du i? Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Körde så tomt jag kunde innan tankning.Var så nära enbart E85 man kan komma./ Fuskaren. | |
|
hs99maby, jag hade nog aktat mig för att häva i 100% E85. I värsta fall så kanske du inte får igång bilen alls och får tappa ur 70l (?) sprit ur tanken för att få igång den igen. Börja med max 1/3 del om du nu ska prova med etanol. Håller med Erik W om att du borde undersöka vad som egentligen är fel. Jag hade problem med att min gick *olf gick dåligt men förvisso inte med så höga värden och då var det en trasig insugspackning (som sitter ihop med avgas) och är lite knepig att byta. Men det märktes genom att tomgången steg när man sprutade startgas vid insuget. Jag hade även problem med ena sladden till lambda sonden, denna hade gått av och bilen gick som om den ständigt hade choke(när jag startade den på vintrern och skrapade rutorna så var det precis svart i snön under avgasröret) Mvh Sibbe Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.