|
|
|
|---|---|
| Har två ganska enkla frågor. har för mig att bmw´s diesel motorer har kamkedja, stämmer det? Andra frågan gäller chipning av motorer med automatlåda, har hört att de kan bli problem, men vet inte vad de är. | |
|
Kamkedja har de. Vad gäller trimmning så har jag kört runt 500 mil med trimbox på min 320Da och den funkar kanonfint! Jag var själv fundersam över hur min automatlåda skulle reagera på det ökade vridmomentet då den angivna ökningen 330nm -> 390nm låg på gränsen till klassningen på automatlådan (A5S 390R - WX). Enligt de jag pratat med så innebär just namnen A5S 390R - WX att den är klassad för ett max konstant vrid på 390nm. Men automaten fungerar mycket bra. Den växlar och uppför sig utomordentligt väl, även vid körning med tung last (full bil och släp på ca. 900kg) i farter uppemot 115 km/t. Utan släpt så drar den villigt så högt som jag vågat trycka bilen hittils (bra mycket utanför lagliga gränser). Förbrukningen med bil o släp ligger lägre nu än när jag drog släp utan box. Största skillnaden är helt klart omkörningsprestandan som är blixtrande snabb när automaten går ner på 4:an i runt 80 km/t när man skall om bilar eller lastbilar. Jag går väldigt sällan på kickdown nu, det behövs inte längre med det ökade vridet/hästkrafterna. Min är trimmad med powerbox från Mehrleistung/H&P tuning. Det finns en hel tråd om erfarenheter från just denna box då vi är flera på forumet som använder dem. Läs här Länk Kort sagt: Rekommenderas att trimma. //amullo --- |
|
|
Jag har kört en 330xi automat med kompressor och det har fungerat bra. Den låfdan skulle klara 390Nm och med kompressor låg vridet på 400Nm. Bilen har gått ca 13000mil varav ca 8000mil med kompressor och då har den gått mycket bankörning och lådan är fortfarande hel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.