|
|
|
|---|---|
|
Har en uppsättning Ellipsoid 46 7X16" från min förra E46 som jag tänkt att använda som vinterfälgar med RFT friktionsdäck. ET är 47 och jag undrar om dessa kan monteras på E87 utan att spårvidden minskas mer än tillåtet (+/- 15 mm)? EzyRider | |
|
På 1-seriens 16" så är det ET 44, så det ska nog gå. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
E87 har samma ET som E36 och E46 (mellan 42 och 49 mm beroende på fälgbredd och diameter) så de flesta fälgar från dessa modeller bör passa. Dock avråder jag från att köpa RFT-däck, de vinterdäck av RFT-typ som finns att tillgå är rena katastrofen jämfört med 'vanliga' däck. Skaffa punkteringsspray eller BMW:s M Mobility System II istället (original på M-bilarna), och köp 'vanliga' vinterdäck som är både bättre och billigare - dessutom finns det betydligt fler att välja på! (Själv kör jag på dubbade Nokian Hakka 4, helt suveräna däck!). /// Gunnar E. P.S. Även sommardäck av RFT-typ är undermåliga produkter enligt min uppfattning, men BMW envisas ju med att leverera bilarna med skräpet.... |
|
|
gunnare: Anledningen till att jag funderar på RFT är att jag är osäker på hur M Mobilty II systemet fungerar när det är rejält kallt? Det vore surt at bli stående i ödemarken vid -30, tomt däck och stenfrusen lagningsvätska. Håller med vad gäller sommardäck. Jag har tänk att montera vanliga sommardäck när mina Michelin RFT gjort sitt och komplettera med M Mobilty II systemet. /EzyRider |
|
|
Jag kan inte förstå att dom vinterdäck som BMW levererar är rena "katastrofen". Är det komforten eller är det säkerheten du syftar på? Själv har jag svårt att tro att BMW tummar på säkerheten med att leverera sämre däck än andra märken. Själv så funderar jag ju nu starkt på att avbeställa vinterdäcken jag har beställt för att istället ta ett par N Hakka 4.. men jag vet ju eg inte varför jag borde göra det. Hur har ni andra gjort på era ettor? |
|
|
Jag beställde min etta med dubbade vinterdäck, och hade uttryckligen beställt Hakka 4. Trots det satt det Goodyear UG500 RFT på bilen när jag hämtade ut den, och beskedet jag fick var att det var de enda dubbade RFT-däck som fanns. De däcken var fullkomligt livsfarliga - bilen ormade och slingrade sig som om det var punka på alla 4, antispinn-systemet jobbade hela tiden (även på 6:ans växel på torr asfalt!) och greppet på snö var inte heller något att glädjas åt. Jag fick så småningom byta till Hakka 4, och då började bilen äntligen bära sig åt som jag förväntade mig. Jag har efter det hört åtskilliga synpunkter på RFT-vinterdäck, inte en enda positiv.... Vad beträffar punkteringsvätskan, så ska den funka ner till -35C. Varför skulle den förresten inte duga på 1-serien, när det är fullt OK på M5, M3 och Z3M? /// Gunnar E. |
|
| Lite läsning finns i denna tråd: Länk | |
|
Vet någon vilket ET har dessa fälgar i 16" Namnet på de är BBS RD10. länk: Länk |
|
|
Fick reda på att RD 10 passar inte till 1-serie tog istället Länk 37 i ET-mått. Tror Ni att det går bra med 37 i ET? |
|
BadaBing |
Jidde: Jag tror att det är individuellt det här med däcken.. precis som det är med "vanliga däck" och det fabrikat du väljer, eller om det ska vara dubbat eller odubbat... Vi har kört en bil med RFT odubbat förra vintern, dock inga långa resor på isig väg, men det fungerade bra. Personligen märkte jag ingen skillnad på dessa däck och ett odubbat "vanligt däck" Så du ska nog göra din egen bedömning, du vet ju hur du kör och var osv. Lycka till ! |
|
Hofeitos, BMWs 6,5" original har ET42 så ET37 innebär en spårviddsökning på 10 mm. Det bör fungera då det ligger inom godkänd (av Bilprovningen) marginal som normalt är +/- 15mm. /EzyRider |
|
|
Kan man sätta på följande fälgar på en 130i ? Bmw M5 18tum med däck 225/40/18. ET37, 8,5tum breda Blir de för breda där fram? Går det över huvudtaget ? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.