AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.461

Chippad 330?

Sida 3 av 3
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Jag har själv tankar på chip eller programvaruuppdatering.

Frågan är då om det finns uppdaterad programvara till min bil?

Finns det redan nyare programvaror till en -01:a?

På frågan vilka som är seriösa, omöjligt att utesluta någon, det finns ju väldigt duktigt folk överallt. Tror man ska titta lite på vad de gjort förr och vad man har för utrustning. Jag anser att en provbänk av någon form är ett krav. Har över 35 års erfarnhet av motorbromsningar och har programmerat sen slutet av 80 talet och vet hur omfattande det är. På mitt företag använder vi Superchips produkter och de har fungerat mycket bra. Jag känner även igen många namn här på Forumet som jag har hört gott om. Man ska akta sig för dem som lovar mer än alla andra, det går inte att trolla, turbon blir inte större bara för att man går till någon annan, alla har samma begränsningar. När det gäller 330 som var frågan, det ligger en uppmätt effektkurva på en 330 från Superchip på www.enem.se, den har jag kört länge med både på min egen bil och gjort på många kundbilar och visst känns skillnaden.

MvH/JC
JC:

Vad kostar det chip du har? Går bilen snålare med det?

Hej, 4000 inkl moms. Svårt att säga, kanske lite snålare på landsvägskörning.

MvH/JC
JC:

Okej. Annars mer eller?
Nej det vill jag inte säga, har nog mest med att göra hur mycket man gasar. Drog för det mesta run 0,80.

Mvh/JC
Det låter väldigt lite måste jag säga. Själv ligger jag på 1.10- 1.20 och det när jag brukar gasa lite. När jag kämpar mig med gasen ligger jag på litern ungefär, ibland snäppet under. Men 0.80 ... njaa.

/// Bimmarkomanen
Jag förstog att det var efter omprogrammering men ändå..

/// Bimmarkomanen
do
162
dopamin
530i Touring -07
Bimmer330i: Jag har itsfun chippet och gasar ganska duktigt, korta sträckor kan det bli dubbel motorvägsfart (hemskt, jag vet) och ligger då på 1,02 till 1,04 som mest mellan tankningarna. Håller jag mig lagligt på landsvägen så har jag förbrukning på 0,90. Jag har nått ner till 0.80 också, men då gick det i snitt 60 km/h i snöstormen hem. Nollade färddatorn på kul när det gick så långsamt.
Tankar 98 oktan.

Jag vet att förbrukningen gick ner efter chippet, men jag kan inte komma ihåg exakt vad jag hade före chippningen.

Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
det låter lite i mina öron med.
har nyligen fått min 330, men några 0.8 kan man bara drömma om.

Enbart stilrent!!!!
Med farthållaren i så ligger min 330 på 0.76 -> 0.83 enligt färddatorn i ca 85-95km/h. Det tycker jag är riktigt riktigt bra! Ska tilläggas att det är på 98oktan, när jag tankar 95 så drar den lite mer.
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
ok, där har vi förklaringen.
Jag har aldrig kört 85-95. ska testa och återkomma.
Enligt bmw ska 330 kunna köras på 0.69 landsväg.
Undrar hur dem har kommit fram till den ciffran.

Enbart stilrent!!!!
ööh grabbar, nu snackar vi blandad körning ok? ;)

/// Bimmarkomanen
Åker ofta till landet, tankar för det mesta på samma ställe och det blir ca 50 liter på 66 mil - alltså ca 0,76. Visserligen landsväg men det går oftast precis vad som går utan att man blir av med körkortet, brukar bli ca 100 i snitt. Kör alltid på 98 som BMW rekommenderar.

Mvh/JC
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Jag var iväg i helgen o körde 25 mil, mest landsväg lite stadskörning.
Glömde nollställa färddatorn, men med tanke hur mycket jag tankade och hur mycket det var kvar, så skillde det inte mycket mot min gamla 328.
Håller man sig i laglig fart, så tar den verkligen inte mycket soppa för en 3 liters motor.

Enbart stilrent!!!!
Instämmer.

/// Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.