AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
5.462

Chippad 330?

Sida 1 av 3
Nån som har chippat sin 330? Upplever ni isf någon skillnad?
do
162
dopamin
530i Touring -07
Hej. Jag har chippat min med it´s fun chippet. Skall ge 15 hästar till och det blev skillnad tycker jag. Skillnaden är främst att den drar mer från botten och är rappare på gasen. Nu kan fyran ligga kvar när jag tidigare behövde växla ner.
För dom pengarna som jocke vill ha för sitt chip så är det helt klart prisvärt.

Nu kommer det komma ungefär 200 inlägg efter mitt om att chip är sk*t och att det går inte att chippa en sugmotor, men låt dig inte nedslås. Chip gör skillnad som känns, och så var det med.
Dopamin:

Märker du någon skillnad i bensinförbrukning?

Hehe ok d var ju roligt att d blev skillnad, åkte du dit och lämnade in den eller skickade du styrboxen till dom? Är det lödning som gäller hos dom? Btw tack för svaret!
do
162
dopamin
530i Touring -07
Det blev faktiskt skillnad i bränsleförbrukning. Före chip låg jag på 0.98 vid blandad körning och efter blev den 0.96, inte så mycket kanske men ändå.

Jag hade möjlighet att åka till Tyresö, till Jürgen Weise som gjorde jobbet. Vad exakt han gör vet jag inte, men boxen tas ur bilen. Jobbet tog ca 45 minuter allt som allt. Det var lite strul med tidsbokningen eftersom han håller till i en annan firmas lokaler så jag fick vänta innan han dök upp, men sen gick det bra.
Han körde även en diagnos på bilen. Han kan en hel del om BMW kan jag lova.

JWR --> Länk
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Min 330 är chippad av Ac Schnitzer och det är klar skillnad mot en original 330 Ci. Och precis som sagts så är det främst bottenvridet man märker det på.

Har endast kört min 330 Ci när det varit chippad och vet ej hur den gick innan chippet, men min bror har en original 330 Ci -03 och när jag körde den för ca 1 vecka sedan så märkte jag klar skillnad på de låga varven främst.

Tilläggas ska att jag också har AC Schnitzer sportsystem och Open Air filter, så det kan hända att min bil också ”andas” lite bättre än min brors.

Mvh Jimmy

do
162
dopamin
530i Touring -07
Sen i torsdags kör jag nu också med sportsystem vilket påverkat responsen i positiv riktning lite ytterligare. Inte helt fel komplement till chip. Öppet filter vågar jag inte riktigt med allt man hört om oljedimma i LMM o sv.

Förresten, jimmyboy...riktigt schysst coupé du har! Putsen är ju outstanding!
Jimmyboy > Skickade du styrboxen till Ac schnitzer eller hur gjorde du, hur många hästar gynnades samt vad gick det hela på?

dopamin > Vilket system satte du på, Eisenmann? Kul o veta vad man ska göra med kärran. Har inte haft den så länge, ett par månader bara så därför e jag nyfiken. ;)
Ji
2.380
Jimmyboy

Bimmer330ci: Nopp, min 330 kördes ner till AC Schnitzer verkstaden i Tyskland av första ägaren som köpte den ny i Malmö. Där nere fick den sig en rejäl omgång med styling (se länk nedan) och tuning så som helt nytt chip, chassi och kräningshämmare mm mm...

Jag köpte den med allt detta extra ACS-godis och som den i stort sett ser ut idag ;)

Men det går säkert att skicka ner boxen till AC Schnitzer oxå.

Mvh Jimmy

do
162
dopamin
530i Touring -07
Jag åkte till Uppsala Avgasteknik som byggde ett system på plats. Rostfritt 2,5" från katten och bakåt med 3" dubbla slutpipor. Mycket snyggt monterat. Mullrar så gött.. Totalpris för detta blev 6000:- vilket är ungefär vad Eisenmann tar för EN slutdämpare. Jag tror även Ferrita bygger system på bilen. Dom finns på flera ställen.

I år har jag helt fått dille och gjort massor på bilen. Nya 18" fälgar, däck, sportsystem, sänkning. Igår tyckte frun att det får räcka... Jag får nog hålla med.
Ji
2.380
Jimmyboy

Antalet hästar vet jag ej då den inte är bänkad (vad jag vet/hört/sett). Men enligt förra ägaren, info som han i sin tur fått från chiptillverkaren, skulle chippet ge ca 15hk och 30Nm men de där uppgifterna ska man ju ta med en nypa salt har jag hört.

Mvh Jimmy

Dopamin:

Jag beställde ett Eisenmann system ifrån xerius-racing.se förra veckan.

Slutdämparen och soundpipes gick på 7500kr inkl frakt.. de hade 10% rabatt på Eisenmann system då.
Funderade länge på att åka in till Uppsala avgasteknik men så vart det inte..
Aha oki, den var riktigt nice Jimmyboy helt klart impad! Det e bara det att jag e lite rädd för lödning av chippet.
Dopamin > det var ju rätt billigt för ett catback system faktist. Ersatte du mellandämparen med rör lr? Snygga CSL! :)

Ni kan ju gå in o kika på min. Vill dock varna för kassa bilder.. och, vågar jag säga det? Bilen var inte tvättad :( Ska lägga upp bättre bilder så fort som möjligt iaf.

Tack så mycket för era svar! Uppskattar dem verkligen, funderar lite om det blir nån chippning, d e ju billigt och så men sen finns det ju risker har man hört. Är JÄV**GT sugen på det iaf!
Carlee > När får du ditt system?

Ursäkta för att jag aviker från tråden men var bara tvungen att fråga..hehe.
Bimmer330Ci:

Leveransen är beräknad till v.28,dvs om 2 veckor. Med lite flyt lite tidigare kanske.. Längtar som en dåre efter det! :D
Hehe kan tänka mig.. Kika på det här om du redan inte har gjort det!

Länk
do
162
dopamin
530i Touring -07
Bimmer330ci: Det är 2 mindre dämpare lite längre bak och dom 2 rören har ersatts med ett grövre från katten. Enligt firman så är flödet väldigt bra fram till katten i orginal så det är ingen mening att byta alltihopa.
Jag är hursomhelst helnöjd. Ljudet är rått. Cruisar man i 120 så hörs inte mer än förut... Varvar man ur så blir det en helt underbar ton. Låter som den har 400 hästar eller nåt. :)

Jag var ute efter Eisenmann först också då jag bara har hört gott om dom, så det är säkerligen inget sneköp.
dopamin > Går det inte bara att byta mellandämparen mot ett par rör och sätta dit ett bakre sportavgas?

Mvh/ Bimmarkomanen
Sport slutburk ska det stå. :)
do
162
dopamin
530i Touring -07
Bimmer: Det kan du nog göra...men det kommer låta mycket gissar jag. Personligen ville jag ha lite diskret men ändå kraftfullt ljud. Nu är jag ingen expert utan går på vad gubbarna på avgasteknik förklarade för mig.

Eisenmann har nåt som kallas "soundpipe". Gissar att detta tillbehör funkar som du beskriver, mellandämparen ersätts och sedan slutburken bak.
Aa det var typ det jag menade, för en bekant gjorde det på sin vr6a och ojoj vliket ljud det blev! Måste iaf göra nåt kul med bilen känner jag. Det ser ut och bli efter semestern iaf för jag åker om ett par dagar :(

Tack för alla tips!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.