|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Dämparna fram är helt slut så nu blir det nya. Men vilka är mest stötdämpare för pengarna? Sachs, Bilstein, Monroe, Koni eller annat? Jag vill ha komfort, säkerhet, kvalitet och helst billigt. Inget extremt. Bilen är inte sänkt. Var är bäst (=billigt & snabbt) att köpa? (Bor utanför Lund) Vad behöver man mer köpa som normalt inte ingår när man köper stötdämpare? // Länk | |
| Köpte Monroe på Meca till min förra E39a funkade mycket bra och till hyffsat pris. Gav 1350kr/st | |
|
Tack. Någon mer som kan råda/avråda? // Länk |
|
|
Köp till gummidamasker(2st)+eventuellt fjäderunderlägg(nere i alla fall)+även gummidämpare(genomslagsskydd 2st)... Kanske inte helt nödvändigt med dessa genomslagsskydd + fjäderunderlägg,men köp absolut nya gummibälgar(kolvstångsskydd) för dessa brukar aldrig ingå när man handlar stötdämpare och dina nuvarande är garanterat defekta.. Motor Nord har även prisvärda stötdämpare...bl.a. Sachs. Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne. Bälgarna är som du säger defekta, en har "gått av" och gör nu ingen nytta alls. Är Sachs-dämparna på något sätt sämre än Bilstein, eller märker man någon skillnad vid normal körning? Eller varför är de billigare? Jag vill ju undvika avkall på kvalitet när det gäller ett par hundralappar i prisskillnad. Men om de är likvärdiga ser jag ingen anledning att betala mer. // Länk |
|
|
Jag monterade Bilstein på min e39:a, blev otroligt bra att köra. BMW CS #5206 |
|
|
Bilstein har(om jag nu inte missminner mig helt)faktiskt ha "inbyggda" gummidamasker som m.a.o. ingår i köpet(kolla dock detta innan du handlar),så då slipper man köpa till dessa s.a.s.(dock ingen kostnad att inhandla iofs till andra dämpare heller)+att de har en härlig känsla vid körning+att livslängden oftast brukar vara längre än andra "vanliga" dämpare..Mycket bra stötdämpare. Så visst,vill man ha "det bästa" så handlar man Bilstein.. Mvh Janne. |
|
|
Någon som vet någonting om MECA:s dämpare Länk ? Excel-G - vad är det? Jag har 10% där så det blir ungefär samma pris som Bilstein från Motor Nord. // Länk |
|
|
Janne T brukar ha klart för sig, men att påstå att om "man ha "det bästa" så handlar man Bilstein.." är felaktigt. Sachs/Boge stötdämmpare håller minst lika bra, om inte bättre, kvalitet och prestanda jämfört med Bilstein. Båda dessa fabrikat är givetvis bland det bästa man kan montera, men BMW monterar uteslutande Sachs/Boge, och det gör även Alpina, Brabus, Hartge med flera, med flera - och således även jag. Mitt tips till dig är en Sachs Performance väghållningssats - ett enormt prisvärt alternativ för att få en helt ny bil körmässigt! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle>>>Tja...Det var just därför jag skrev inom citationstecken "det bästa",finns andra bra alternativ också(som du också skriver) som kan komma i fråga när det handlar om "det bästa" :) Men jag har t.ex fortfarande fullt tillräckliga stötdämpare fram på min M535:a och det är just Bilstein(gula av någon anledning :)),jag har iaf inte bytt dessa sedan jag köpte min vagn 1997.. Jag "råkade" däremot byta mina bakre Bilstein dämpare för att jag var övertygad(så fel man kan ha) att de var slut för ett par år sedan,men det var fjädrarna som var slut...Bytte bort dessa Bilstein mot Monroe(har jag för mig) och hör och häpna blev det sämre väghållning o känsla med dessa än de gamla Bilsteinen jag hade ..Jaja,man lär sig. Mvh Janne. |
|
|
Janne, Hehe... vi har diskuterat detta tidigare.. och tror att vi kan komma överens om att både Bilstein och Sachs/Boge är absolut Top of the line, och att få andra fabrikat kan mäta sig gällande kvalitet och prestanda (så länge vi snackar standardapplikationer). Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle>>Yes...minnesbilder börjar nu ploppa upp i skallen på att vi nog har diskuterat detta förut ;) Mvh Janne. |
|
|
En av mina kärror har för övrigt läckande och halvsvampiga Bilsteindämpare, den andra har snustorra och testade Boge EDC, prestandamässigt DOKUMENTERAT i nyskick trots 11 500 mil :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
"Väghållningssats" = Sänkningssats? Det är jag i så fall inte intresserad av. För då tillkommer väl hjulinställning, får-hjulen-plats-ångest osv. Men fortsätt diskutera! // Länk |
|
|
skilljer det åt vilka dämpare man ska ha på e39 touring modelerna? tex 528 och 540? Sen har jag hört att det är olika mellan bilar med manuel och automat, stämmer det? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Fram så skiljer det sig mellan V8 och de sexcylindriga modellerna på touring, bak så tycks det vara samma. Ingen skillnad mellan manuell och automat, så vitt jag vet. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Det blev Sachs "standard" från Motor Nord. Får dem på fredag. Hoppas det blir bra! // Länk |
|
|
Hur jobbigt är det egentligen att byta dem? Efersom jag inte känner mig jättemotiverad har jag ringt runt lite för priser, samtliga priser är för byte av båda dämparna fram: Bilfixaren Lund: 8-900:- Motorcentralen Lund: 1300:- Need For Speed Malmö: 2077:- Speedy Malmö: 2200:- Theanders Lund: 3000:- Viking Trade: 3400:- Det varierar alltså kraftigt!!! Så frågan är: Är det värt 1000:- att slippa göra det själv? För 500 hade jag inte tvekat men nu är det gränsfall. Finns det någon som är ännu billigare runt Lund/Malmö? Kanske någon som har för lite att göra på kvällar och helger? :) // Länk |
|
|
Nu vet inte jag exakt hur E39 ser ut, men på E34 så tar det många timmar + att man behöver rejäla fjäderspännare. Jag skulle lätt lejt bort det för 8-900:-! Mvh |
|
|
Kalle > Alpina använder mig veterligen Bilstein i de flesta av sina bilar. Har du verkligen sunkiga Bilstein i M5an? :-) För jag har bara sett BOGE dämpare på mina ISar som i och för sig har hållt jäkligt bra... Likaså på 325 Touringen sitter det original SACHS nivåreglering som gått snart 19000 mil och är också i dokumenterat nyskick. Qualität aus West Germany... 8-900:- är jäkligt billigt... /Johan Tryggvesson -Die Entwicklung stoppte bei 30- BMWSC #338 www.sandtler.se |
|
|
Johan, Hehe, nej, om någon missförstod det så är det Boge på M5, och Bilstein på min is - sannolikt eftermonterade. Alpina använde Bilstein på 80- talet, men så vitt jag vet så har man sedan en bra bit in på 90- talet precis som BMW använt sig av Boge. Minns inte var jag läst detta, så det kan vara fel - motbevisa mig gärna! :) Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.