|
|
|
|---|---|
|
Min 328 blir varm långsamt om jag jämför med andra bilar jag har kört (mest Volvo). Jag har precis bytt termostat men det blev inte bättre. Är det så här på dessa bilar? Kan det helt enkelt vara så att det är "för mycket" motor till den bilen och att den alltså inte får anstränga sig tillräckligt? Är det någon mer som upplever samma problem? | |
ossism |
min blir varm efter 2-2,5km. touring ska d va! |
| Volvo är väldigt snabba med att få upp värmen och det beror också på att dom har en ganska liten kylarvätskevolym som behöver värmas upp, BMW har(i alla fall på dom sexcyl.-motorerna) mycket större kylarvätskevolym(ca 10l), detta är en nackdel på vintern men en fördel på sommaren. Jag har m-värmare+kupévärmare i min och det funkar perfekt. | |
|
Ligger nog mycket i vad micke t säger. Till detta kan du även lägga en stor oljevolym som skall värmas upp i motorn! |
|
| Rätta mig om jag har fel, men bilar med turbo blir väl varmare snabbare just pga att turbon håller ganska hög temp vilket leds vidare till andra delar av motorn. | |
|
Är motorns verkningsgrad låg blir motorn snabbt varm. Tack BMW för en motor med bra verkningsgrad. |
|
|
Min 328i blir också väldigt långsamt varm, skulle tro att det inte är nåt fel utan det bara är som micke t skriver. mvh Andy |
|
|
Har du bilen utomhus? Min blir varm på 2-6 km beroende på om jag har den i varmgarage eller inte. Tänk på att dessa stora motorblock/kylsystem är besvärliga att få upp värme i (men "håller" även tempen länge). Byta kylarvätskan (HELA systemet) enligt servicehäftet. Detta måste du BE om, annars görs det inte. Jag hade väntat en månad eller två och sett... Min motor e helt frisk, så mycket vet jag. |
|
M-3 |
Hej.. Jag antar att du även har kollat om termostaten kärvar något.annars gör det först,det är inte särskillt dyrt om man byter själv.min gamla M-3 -94 blev varm väldigt fort,ett par kilometer dock.. Men varva inte motorn för mycket bara innan oljetämpmätaren har börjat röra sig..Hoppas att det löser sig.. Mwh.. |
| GoKväll kvastskaft! Thermostaten e ju bytad och sen e det bara M3:or som har oljetempmätare... | |
|
Har min bil i varmgarage och kylvätskan är bytt för tre veckor sen. mvh Andy |
|
M-3 |
328-johan.. Sorry,antog att du förstod ändå att man inte gasar fullt med bilen bara för att få den fortare varm,även om du inte har oljetempmätare.. Ville inte försöka hjälpa någon för att få något surt svar tillbaka.. Hej |
M-3 |
och trots allt så kan även en ny termostat kärva,även om det kanske inte är lika troligt:) |
|
Tack för alla svar. Jag har bilen utomhus och den blir väl helvarm efter kanske 6-7 km beroende på vintern. Har jag den i varmgarage (vilket vi tidigare hade på jobbet) blir den naturligtvis varm fortare. Tycker också att det är dålig sprutt på kupevärmen. Luften som kommer är inte riktigt varm förrän ett tag efter att tempmätaren har stått rakt upp. Dessutom är stolvärmen långsam och svag. Så det blir ganska kallt på väg till jobbet på morgnarna... |
|
| "Sportcoupéer" HAR kass sprutt på värmen (inte bara BMW så klart). Har inte varit med om nån coupé som varit riktigt "famijebils" kvick. Tror inte att så mycket tid o energi läggs på just den delen vid skapandet av sådana bilar och det är kanske en del av tjusningen? Den håller iaf. värmen mkt fint och ska vi snacka kyla är i alla fall min sanslös. *brrrr* ;-) | |
|
Kanske dumt att ha Volvo som referens. Det är förmodligen den bil som har bäst värme! Min 320i blir inte heller varm så fort men den håller värmen länge. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.