AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.379

E34 Byte av torkfilter

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Ska till och byta mitt torkfilter och samtidigt uppgradera till r134. Är det nått speciellt att tänka på vid bytet, är det farligt om det finns gas kvar? ACn är tom. Är det någon som har ett mektips så är det välkommet. Skall sen efter bytet provtrycka.
Om jag inte missminner mig så är det olika olja (PAG resp mineralolja osv) i kompressorn till de olika köldmedierna. Man hör att det fuskas ibland med detta, då blir inte anläggningen så långlivad vad jag förstått. Alla firmor i branchen vet vad som gäller vid konvertering osv, bäst att höra med dom.

FP
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag har en Seiko Seiki-kompressor så den ska inte behövas bytas, men den ska ju vakumsugas och ny olja skall i.
Då skall det inte vara några problem.

FP
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Tänkte mest på om det är farlig och om det finns nått mektips hur man byter torkfiltret.
Det är ett typiskt kylfirmejobb, dvs om de ändå skall fylla olja, vacuumsuga och fylla ny gas osv. Om systemet är tomt som du skriver så är det "bara" att lossa kopplingarna och byta. Dock måste man vara noga med renligheten, ingen smuts, fukt osv får komma in och systemet skall vacuumsugas och fyllas direkt efter att man haft öppet.
Om du är osäker på att det är tomt från gas så får du provpysa lite i schradeventilen, gasen i sig är inte giftig eller aggresiv på nåt sätt i rumstemperatur, dock kan hastigt utströmmande gas kondensera och ge köldskador. Ett litet pys kan kanske accepteras men annars måste gasen tas om hand på rätt sätt.

FP
el
47
eljonsson
318i Touring -98.
Jag lämnade in för byte av torkfilter förra tisdagen. Detta trots att tidigare ägare bytt kondensorn för mindre än 2 år sedan. Fick då höra att så fort systemet blivit trycklöst måste man alltid byta torkfilter, tror inte dem gjorde det tillsammans med kondensorn. Jag hade tryck kvar men det var totalt stopp i filtret så allting funkade utom kylan. Kunde ha bränt kompressorn som fint följdfel...

Bäst att jobbet blir riktigt gjort på en gång, i mitt fall skulle det kosta 1800 för varje gång systemet skall fyllas igen. Fuskjobb kan kosta dyrt!

Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu har jag bytt torkfilter och det verkar fungera, knappen på displayen lyser igen när jag startar den. Skall provtryckas på måndag. Håller tummarna :)
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Nu fungerar den. Bytte kondensor med i.o.m att det va den som läckte. Ny olja (PAG 100, som man kan blanda med mineralolja fylldes) och ny gas i systemet, tog dock en stund innan AC:n hoppade i gång. Nästa projekt blir nog kondensorfläkten i.o.m att den skrapar lite, lagret är nog på upphällningen.
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
eljonsson: det hade nog tagit ett tag innan din kompressor skulle ha rasat, antingen Lp eller Hp vakten bryter innan dess. Och om man sen kör med AC:n på trots att den inte funkar, så får man nog tyvärr skylla lite på sig själv också.

Men torkfilter bör bytas vid varje ingrepp, men det är låååångt ifrån ett absolut måste. Men har ett system varit tomt länge så ska man byta filtret, oljan binder till sig fukten ur luften.

Sen det sägs att vissa (eller alla?) äldre bosch kompressorer inte funkar med ester/PAG olja, jag har kört nu några år efter min konvertering och det funkar fortfarande klockrent.
E3
1.828
E36
USA bilar
Man brukar säga att ett torkfilter ska stå öppet max ett par timmar.. innan gasfyllning och vakuumsug.. Så man bör helst montera filtret så nära inpå fyllningen som möjligt, ett tips är att demontera och förbereda, sen montera nytt filter hos kylfirman
Har iofs aldrig sett att Bosch tillverkar AC-kompressorer men bäst är att kolla med kompressortillverkaren vilken olja man ev. kan konvertera till, ester/mineral och PAG är olika oljor. Torkfilter kan bli odugliga på mindre tid än ett par timmar om det vill sig illa, hög luftfuktighet osv.

FP
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Det är de äldre bmw:na som har bosch, sen blev det seiko seiki, givetvis är det olika oljor, men det skulle vara nåt med viskositeten, men det funkar iaf.

Orsaken till varför man byter olja är för att den ska kunna blandas med köldmediet, mineraolja blandas inte med r134a som det gör med r12. Däremot Pag och esterolja gör det. Men vet flera bilar som kör med mineraloljan kvar som bytt till r134a.

Jag tror Bosch (Behr) körde med sin label på en OEM-produkt, men spelar mindre roll. Man kan inte (långsiktigt) använda vilka oljor som helst, t.ex mineralolja till R134A, hur länge det snurrar och går är kanske svårt att säga. Varför inte använda de oljor osv som rekommenderas till respektive köldmedia, packningar, o-ringar. slangar osv?
Här finns en del info Länk
Länk

FP
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Jag måste ju säga att meka med AC-systemt inte är så svårt som vissa bilfirmor vill få det till och ta betalt därefter. Det svåra är (för mig i.a.f.) att provtrycka, vakumsuga och fylla, vilket jag inte kan själv men en alldeles utmärkt kylfirma som jag hittat gör till ett bra pris.

Resan upp till Furuvik idag var mycket sval och behaglig :)
Håller med. Det svåra är kanske inte just att meka och skruva utan att garantera säkerheten för både anläggningen och användaren. Ungefär som med elektriska anläggningar, det finns en anledning till att det krävs behörigheter osv för vissa jobb.

FP
la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Någon som vet om jag kan fylla r134a i min -93 eller måste den konverteras?
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Din ska inte behöva konvertering om det är en 93:a, men kolla i motorrummet om du ser nån klisterlapp där det står vilken gas den skall ha.
Tror det va 93 dem började använda r134, men jag kan ha fel...
la
24
lallas78
525tdsa touring -93
Har kollat på ett gammalt kvitto från -05, då provtrycktes ac och fylldes med R134c. vad är det för skillnad på R134a och c?
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ja helst ska man ju köra med rätta oljorna, men många vill inte betala för en konvertering och får således köra på egen risk. Men jag vet inte ännu nån som tagit sönder sin kompressor på detta vis. Men det är ju ingen säkerhet.

Klart det är svårt att meka i en bilanläggning, det är ju betydligt svårare än en vanlig stationär anläggning (split ac, osv osv). Kan vara riktigt jävligt att hitta läckage i bilar, samt byta alla "klena" aluminium komponenter. Detta beror ju på bilmodell också, bmw har faktiskt rätt så lättmekat. Men delar kan vem som helst byta, det är resten som kräver kunskap om hur det går till.

Hmm r134c, skillnaden ligger i blandningen, men vet faktiskt inte varför just r134c används i din bil. Kan de ha skrivit fel? Det finns ett köldmedie som heter r134e som kan användas rakt in i r12 system utan konvertering. Men den gasen är sällsynt. Bara jag inte blandar ihop c och e nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.