|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Haha på något sätt fungerar dämparna ypperligt helt plötsligt! =) Snacka om tur, speciellt på dessa polska vägar vi befinner oss på nu! Helt otroligt hur bra dom fungerar egentligen..! Förresten.. polacker måste vara tokiga.. har aldrig någonsin skådad så många TOTALA vansinnesomkörningar på så kort tid! Dom har små kors och minnesmärken uppsatta vid vägkanten överallt. sjukt. |
|
| Jag har som du sa Iwarsson en tidig EDC. Tog ut styrboxen idag och det sitter inget relä och inga givare på de platser som nämnts. Alla mina dämpare har svettats olja länge som blandats med damm och skit till en geggig sörja så jag funderar på om man vågar rikta högtryckstvätten och blåsa av dem rena innan jag tar isär kontakterna och torkar rengör och fettar in dem. Skulle kännas så mycket trevligare att pilla med dem om det är rent. Nån som vet om det i det tidiga systemet är kopplat direkt från styrboxen till dämparna utan relä ? Eller måste det vara ett relä som styr av o på ? Är inte så elektriskt bevandrad men dock intresserad... | |
|
Komfortnissen! Ingen fara att gå på med högtryck och avfettning för att sedan kontrollera hur mycket de läcker. Läcker de fram är det kört då det är slutet system i dämparn lika med renovering a la Mats J style eller byte. Om de bara "fuktar lite bak är det ingen fara det är ganska normalt men det får ju inte rinna, droppa du avgör själv vad som är för mycket i det fallet. Om det bara "fuktar" kan det hålla tusentals mil till utan att det ens märks på oljeåtgången. Ta absolut inte isär någon del på dämparna om du inte behöver! Försök hitta kopplingsschema på nätet eller be din lokala BMW handlare lite snällt om det med lite öl-muta... Det är inga konstigheter att med en enkel digitalmultimeter mäta upp resistanser och spänningsmatningar när du vet vad som är vad på alla sladdarna på EDC-boxen. Nu åker jag till kusten lycka till! |
|
|
Heureka ! Tog en hemmadag för lite allmänt pyssel av honom idag och speciellt förstås min styva bakdel. Kontrollerade hur högt över havet han stod och konstaterade att den några centimeter för hög. Lossade då den lilla miniavgasklämman runt krängningshämmaren (?) och vred den för att sänka....åt fel håll...dessutom för mycket: När jag startade bilen och märkte att den hissade i vädret och dessutom hördes ett permanent pys a la Citroen=inre läckage, samtidigt som EDC-lampan plötsligt inte släcktes som tidigare anade jag lösningen ! Jag har numera en helt fungerande tidig EDC ! Lampan lyser när 8 V skickas ut till dämparna för att sen släckas när rätt tryck erhållits och 2 V permanentläge slår till. Hårdheten verkar ha ett direkt samband med hur nivåinställningen är gjord. Provturen med för hög bakdel skakade om rejält, kan jag lova, lika omskakande blev upplevelsen av ett perfekt mjukt flyt när jag sänkt till lägre nivå. Summan av kardemumman var alltså att det enda fel jag kanske haft var trötta klockor bak, inget elfel alls utan bara dålig insikt... Imorgon ska jag justera in det lilla glappet i styrväxeln för att göra honom nästan perfekt, få två nya sommardäck påsatta, tvätta och vaxa ....hmmm, nån som har tips om vad man mer kan göra för att fullända ? Sen ska vi åka till Tyskland och Autobahn, min kompis och jag ! mvh,komfortnissen |
|
|
oops..inte min bakdel utan hans....lyckoruset förvirrade mig... mvh,komfortnissen |
|
|
Mitt EDC-fel är avhjälpt! (Det jag skrev ovan om att dämparna fungerade igen var tydligen bara tillfälligt. Felet förvärrades med tiden och gick från att bara vara hård efter sportig körning eller manuell växling till att vara konstant hård) Nu har jag kört ca 2 veckor med en perfekt EDC-funktion! Jag fick tag på en begagnad styrenhet från skroten. Denna skulle kodas in och därför köpte jag ett interface för ändamålet. Av någon anledning kunde jag dock inte komma åt just den enheten, varken den nya eller gamla. Uppgiven lät jag nya styrenheten sitta kvar - det fanns faktiskt en skillnad, den gick mjukt under ca 40 km/h. Antog att detta beror på att en icke inkodad enhet går i "felsäkert" läge i högre farter för att inte ställa till olyckor med för svampig fjädring.. Efter en resa på runt 10 mil landsväg E4 (periodvis MYCKET dålig) var jag otroligt less och irriterad på detta problem! Funderade om man skulle sälja skiten för småpengar som den står osv.. Jag var mkt ond på gamla bettan! Den måste ha hört mina tankar, för på hemvägen var det som en ny bil!! På något skumt sätt har nya styrboxen blivit polare med övriga bilen och fungerar som en dröm! Styvnar till vid sportig körning, men blir genast mjuk och följsam om man chillar ner lite. Underbart! Sportknappen funkar som den ska också. Märkligt ändå detta, med tanke på att man SKA vara tvungen att koda in enheten för att den öht ska fungera. |
|
|
men inte ställer väl dämparna om sig själv med tanke på kör sättet,du måste väl ställa om dämparna som vanligt med edc knappen? Länk |
|
|
Dom anpassar sig även efter körsätt. Såvitt jag har kunnat förstå så är det såhär systemet beter sig, med tre olika lägen: - Mjuk - Medium - Hård Med knappen i automatiskt läge (S lyser ej) så ligger den i normalfallet på mjuk, men tar man en kurva snabt eller kör sportigt så växlar systemet över till medium (i vissa fall även till hård). Sedan går det direkt tillbaks till mjukt läge om alla sensorer indikerar att det inte sker någon krängning och att ratten är relativt rak osv. Med knappen i sportläge så ligger den vad jag förstår i normalfallet i medium läge, men om sensorerna känner av sportig körning så växlas det över till hårt läge. |
|
|
de tror jag är helt fel normal läge lika med mjuk så länge inte edc knappen är aktiverad,med edc knappen på = hård. Länk |
|
|
Av egna erfarenheter kan jag garantera dig att det inte är som du säger. Om du inte tror mig kan du läsa här Länk |
|
|
har haft 4st 750 med edc de måste vara något nytt? Länk |
|
|
aktiverar jag edc knappen så är den hård, annars mjuk oavsett hur jag kör. Länk |
|
| Du har nog inte känt efter ordentligt bara. EDC III fungerar så, vet ej hur tidigare versioner beter sig. Är nog inte så lätt att känna skillnad just i en skarp kurva eller just när man kör aggressivt. Dessutom går den ju tillbaks till mjukt läge på ett ögonblick. | |
|
en 99a borde väl ha EDCIII Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.