|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har börjat reagera på att bilen känns alldeles för stötig, framförallt när man kör snabbt på mindre bra landsväg. Den känns även lite hård vid låga farter. Jag har faktiskt svårt att känna skillnad om S är aktiverat på EDC knappen eller ej. Har för mig att det var som dag och natt förut. Möjligen blir den aningens stötigare med S aktiverat, men som sagt skillnaden är nog för liten. Vad kan detta bero på? Sökte lite på här på forumet och det var någon som sa att Hydraulklockorna kan vara dåliga om bilen blir stötig? Vet att när hydraulklockorna var dåliga på en kompis Audi V8 blev den som en studsboll, stötig men med "efterstudsningar". Min känns endast hård. Kan rent av själva dämparna vara dåliga? Jag får dock för mig att om dämparna är dåliga så ska bilen bli mjuk och gungig. Kan man ha sån tur att det går att nolla elektroniken som styr dämparna.. att det på något vis har hakat upp sig i för hårt läge? Hittade också på forumet att om det är fel någonstans i systemet så reagerar elektroniken med att ställa dämparna i hårdare läge än normalt. Men hur vet man vad det är fel på? Lagras det felkoder? | |
|
Fukt i lojan i dämparen kanske? HAr bilen gått 14-20 k mil brukar det på vanlgia bilar vara dags för dämparbyte. Asken |
|
|
Åk till BMW och läs av felkoder |
|
|
Ok, ska göra det på måndag. Var sugen på lite expertutlåtanden från er så man har lite kött på benen..:) Risken är att detta kan bli hur dyrt som helst.. men vad ska man med en 7a till om den går som en 1a....? Så det är väl bara att punga upp :/ Det tråkiga är att jag ska köra 4-500 mil om ett par dagar, och det lär ju inte hinna åtgärdas innan det. Vore hur skönt som helst om det gick att få till bara med någon slags nollning av systemet via dator! Ska höra med BMW som sagt. |
|
|
Jag har samma problem. Det ska ju vara en mycket markant skillnad om man aktiverar sportläget, men jag märker ingen skillnad alls. Visserligen är mina dämpare gamla (14k mil), men precis som du skriver brukar stötdämpare bli mjukare när de blir gamla, inte hårdare. Som jag har förstått det har EDC-dämpare en (magnet?)ventil som är elektroniskt reglerbar i tre lägen, och som styr hårdhetsgraden. Det verkar inte otroligt att ett elektroniskt fel leder till att den stannar i det hårdaste läget. Byte av EDC-dämpare runt om ligger nånstans runt 30 tkr-strecket har jag för mig, men det kan förstås vara ett rent elektronikfel. Hör av dig när du har fått reda på mer! |
|
|
Det låter ju högst osannolikt att alla dämpare pajat samtidigt, så jag skulle tro att dom går i "nödläge" orsakat av ETT fel. Menmen jag återkommer på måndag el tisdag med vad BMW's dator säger. Min har för övrigt gått drygt 20.000 mil. |
|
|
Det är likadant på alla EDC systemen. Om det är elfel (tex på E32 räcker det med att lampan i knappen är trasig) så ställer sig automatiskt EDC programmet i det hårdaste läget. Tex om något pajar när man susar på Autobahn i 230 km/h med mycket last i en kurva då ville ingenjörerna spara några liv om sakerna inte ville lira längre. |
|
|
Jo, det verkar ju vara en rimlig konstruktion. Frågan är vad man får för beteende om man inte har elfel, men dämparna är väldigt slitna. Min gissning är att bilen känns gungig/svampig, och att den känns något mindre gungig med EDC:n i sportläget. Någon med erfarenhet som kan bekräfta detta? |
|
|
Jag har ju samma effekt på min, men med skillnaden att det fram är en skillnad mellan s och k men bak mycket mindre. 23000 verifierade mil har han rullat och det finns ju de dämpare som har varit med längre än så. Slitna är de förstås men troligtvis borde isåfall framdämparna vara mer slitna än bak och så beter han inte sig. Innan jag bytte klockorna bak var det ingen skillnad bak mellan lägena men nu känns det ung. som s är hårt och k är medium. Bentley nämner bara EDC III vad jag har hittat och det ska väl inte sitta på en 90:a. Kanske har jag bara två hårdhetslägen ? En sak, när man switchar mellan lägena så lyser ju knappen i det nya valet, men den slocknar efter några sekunder. Ska det vara så eller ska den lysa konstant ? Ser med spänning fram mot vad BMW-diagnosen ger även om det är på en 97:a. Grundprincipen borde ju vara liknande ändå mellan E32 och E38. Bor tyvärr opraktiskt långt bort från BMW-verkstad men om det kniper så... Vad brukar de ta betalt för en ren diagnostisering ? mvh,komfortnissen |
|
|
GunnarG: Mina framdämpare verkar helt totalslut, åtminstone den högra som jag tagit loss. Bilen har kännts likadan i framvagnen de två år som jag haft den, inte speciellt gungig alls. Verkar som konstruktionen på framvagnen gör den stadig fastän dämparen var dålig. Det som märktes var att hjulet ville fladdra då man körde över dålig asfalt, men det berodde nog mer på glapp mellan kolvstång och dämpare än på dålig dämpning. Men det blir intressant att se hur det blir med nya tätningar och ny olja i... Hoppas jag hinner renovera dom under semestern. Komfortnissen: Min EDC knapp lyser hela tiden på det läge som är valt, men jag har aldrig märkt någon som helst skillnad, varken fram eller bak på vilket jag valt. Så någon som vet hur man kollar? Kanske mäta om det kommer spänning till magneterna, det borde ju gå att koppla inkabel till skarvstycket och dra in till kupen och sätta några lampor, då kan man se om signalen till magneterna finns och om dom ändras vid olika hastigheter (som det skall göra enligt beskrivning jag sett) /Mats J |
|
|
Komfortnissen: Du har något fel och till 99,9 procent ett elfel eller flera (plus eventuellt dåliga framdämpare). Indikeringen S eller K SKA alltid som Mats J skriver lysa konstant. Tyvärr har jag inte mina papper framför mig just nu angående vilken årsmodell EDC III kom på men det var 90 eller 91. Men på rak arm kan jag säga att det skiljer på just knappen/knapparnas utformning mellan de olika EDC systemen. Så har du en smal avlång vippkontakt så sitter det EDC III i din bil. Det är faktiskt ett ganska avancerat system för att var såpass gammalt. Det måste inte vara stora fel för att systemet skall vägra fungera. Tror många har rivit ur sina EDC grejer helt i onödan. Det sitter ett flertal givare i bilen som mäter acceleration, retardation styrutslag mm. Det räcker med att EN av dessa inte inte lirar för att systemet inte vill vara med.... Men att det slocknar efter en stund kan tyda på reläet som sitter bredvid EDC-boxen. Ta och uppsök BMW och låt dem göra en genomsökning i EDC-felminnet. Mats J: Min höger fram är också den sämsta. Så du menar på allvar att dämparna kan vara totalslut utan att man fladdrar av vägen!? Det konstiga i kråksången för min del är att inann jag började riva loss bland EDC-prylarna var min bil mycket hård fram och stenhård bak vilket ingen dämpare i världen teoretiskt ska klara av... Efter att ha fått igång all elektronik är den mjuk fram och ganska hård bak. Ska snart komma till skott och byta hydraulklockor. Har inga läckage på grejerna vilket måste tyda på klockorna. Och i den vevan ska jag även byta de sista två dåliga bussningarna fram sedan är allt dåligt bytt i fram och bakvagn. Jaaa, förutom dämparna då. Så du får gärna fortsätta skriva om progressen på din renovering! |
|
|
Jag har en Thunderbird -60, den trodde jag dämparna var slut på så jag bytte till nya men den är fortfarande lika svajig/mjuk. Men BMW:n uppfattar jag bara som komfortmjuk, men när jag tog ur dämparen kunde jag trycka ner kolvstången så den slog i botten med ett klonk... Så det är nog beroende av konstruktionen på framvagnen, ganska förlåtande mot dåliga dämpare. Är dämparen hyfsat frisk i tätningar så borde det hjälpa att byta olja i den, så gör man ju på en MC framgaffel. Jag måste åtminstone byta glidlager och packboxar. /Mats J |
|
|
Ja, jag får väl bita i äpplet och åka till BMW för diagnos. Tycker bara att om det nu är ett elfel på någon givare eller box som gör att den då låses i s-läget så borde den väl inte vara mjuk fram ? Upplever den som mycket kursstadig, precis lagom mjuk för superkomfort fram. Inget glapp eller klonk eller fladder heller. Men, men det kan kanske vara så att felminnet berättar hela sagan. Är ju 750-ägare sen bara två månader knappt och har aldrig kört diagnos så jag har ingen erfarenhet av vad en sådan kan avslöja. Var sitter relät som sitter bredvid EDC-boxen ? mvh,komfortnissen |
|
fjamsetramsa |
har inte jag bara edc dämpare bak?? |
|
EDC skall väl sitta runtom, men nivåreglering bara bak. /Mats J |
|
|
Komfortnissen; Både EDC-boxen och reläet sitter på bygeln vid batteriet under baksätet. |
|
|
Det här felet fick BMW fram: 6 Ventilspole Kortslutning till jord i en ventilförsörjningsledning. Felet gick att nolla, men dämparna är fortfarande hårda. Runt om. Tyvärr finns inte tid för fortsatt felsökning, nu drar jag på semester om ett par timmar! Ska försöka höra med någon verkstad i tyskland, och kanske lämna in bilen där. |
|
|
Ang. nollning av felindikation...nollställs felminnet om man gör bilen strömlös över natten ? Isåfall gör väl minnet en ny avläsning av alla kretsar vid omstart ? Iwarsson, jag har lagt upp en bild av hur min knapp ser ut i länken nedan. Ser den i dina ögon ut att vara en EDC III knapp ? mvh,komfortnissen |
|
|
Komfortnissen; Nope EDC II... Och nej felminnet är oberoende av strömbortfall. Fin bil dock! Här har du min Länk |
|
|
Tackar ! Din är också trevlig...men de väger ju lika mycket så... Fantastiskt vad mycket bil man kan få för kostnaden av en cykel....Då kan man acceptera några kronor på att få den helt perfekt. EDC II kanske gör felsökningen lite enklare om det innebär att jag saknar de olika fart, lutnings o.s.v.-givarna. mvh,komfortnissen |
|
|
Kolla in länken nedan: Länk €662 för en EDC-dämpare blir ca 6200 skr. Vill minnas att BMW skulle ha 8500 typ ? Tillverkare Sachs, vet ej om de gjorde original, men det är ju ett känt märke så det ska välan fungera. De har också bra priser på andra prylar vad jag kunde se. Är det ett gammalt tips så att någon redan handlat och kan berätta hur det fungerade ? mvh,komfortnissen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.