|
|
|
|---|---|
|
Har hittat en låda på skroten till min 750 för 3000 kr, bilen är krockad och därför köpt av foöksam, den har gått 19000 mil och ska fungerat klockrent när bilen köptes in av skroten, nu har bilen stått där i 3 år med olja i, oljan var klarröd nu när killen på skroten kollade oljan, tror nin det är något som kan ha tagit skada av att den stått så länge? Får köpa converter och låda för 3500 kr. MVH Robban MVH Robban B | |
| Ska inte vara någon fara om det varit pluggat så inget damm kommit in, men byt helst oljan o filtret innan du börjar köra med den. | |
|
klockrent pris för att vara från en skrot, dom har en för måga att pumpa upp priserna över det rimliga. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Du har ju dessutom tre månaders garanti på lådan när du köper från auktoriserad demontering. :-) /Mats |
|
|
Dem svaren var ju över förhoppningarna, trodde ni skulle avråda mej starkt:) Slutsatsen borde alltså vara att det inte ska innebära några problem!? Någon som har något att invända innan jag hämtar den på måndag? MVH Robban B |
|
|
Gör du jobbet själv är det inte så mkt att snacka om men skall du leja ut jobbet så koatr demontering/montering i regel en rejäl slant. Vet iof inte hur det är på E32 men på e38 fick jag ingen att göra det under 4500:- och då sa dom att nästa gång kostar det 6000:- då det tydligen var rätt bitchigt. Önskar dig lycka till iallafall. Kommer du undan med det priset har du löst ditt problem billigt! Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
|
Tack Johan! men då slår jag till på den lådan då jag har bytt låda för ungefär en månad sen och det gick fint tycker jag, demonteringen av lådan tog inte ens en tredjedel av tiden andra gången nu när jag lyfte ner lådan idag vilket innebär 2,5 timmar och 4 Big Mac Menyer. Undrar om man ska försöka tvätta ur den nya begagnade konverten då den stått så pass länge, eller om det räcker med att byta olja och filter nu och köra ett par hundra mil och sen byta igen!? MVH Robban B |
|
Paap Reeder |
... man får som sagt inte ur å särskilt mycket olja ur en comverter pga dess konstruktion s a s. Det innebär att det du "tvätter" med isf måste vara det som skall vara där eftersom inget tvättmedel får finnas kvar ... d v s vanlig autlådeolje. Jag skulle inte göra annat än att försöka tioa ur det som går samt sedan montera - varmköra och göra ett oljebyte. Sedan skulle jag göra ett till efter ca 50 mil. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
... förresten... skriv av "alla möjliga och omöjliga" siffror på delarna innan du monterar. Kan vara bra att ha till senare. MVH /// Paap R |
|
Jag kan berätta om en brutalmetod att tömma en converter. Borra ett hål i den på lägsta punkten. Sedan får du ha en popnit som passar i hålet, det finns speciella popnitar som är täta i änden, och popnita igen hålet. Kolla att du har popnit innan du borrar :) Denna metod används i jänkebilssammanhang ibland. Det kan ju komma någon spåna in i convertern då man borrar, och jag vet inte var den kommer hamna. Man skulle ju även kunna lägga en svetsloppa för att täta, men det kan vara svårt att få bra då ytorna är oljiga. /Mats J |
|
|
KÖR ur oljan ur convertern! Bara att låta maskinen gå på tomgång med slangen av! Stäng av då det kommer luftbubblor o skum...! Töm därefter ur tråget! Gjorde denna operation på min 735iA med ZF4HP22 nu i eftermiddags! Funkar klockrent! /Anders BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Låter ju väldigt smidigt Anders! Vilken slang menar du man ska ta av? MVH Robban B |
|
|
Antagligen slangen/röret till automatoljekylaren. Mvh |
|
|
Ja, just denna slang är det! BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.