AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.016

e30 eller e36 M3, vilken är roligast?

Vilken utav dom två modellerna är roligast att köra?
Alltså vilken upplever man som mer en "streetkittat" bil?
Visst äre juh nästan 100 hk som skiljer, men e30 är juh såpass mkt lättare att den kanske tillochmed är roligare å piggare än storebror?!

Id
359
Idnis
Bmw 330d Touring -01
den riktiga banmaskinen är ju gamla m3an e30 alltså.. men det är mycket bättre komfort och så i den nya... beror ju på vad du ska ha den till
Ska du ha bilen för vanligt bruk eller för bankörning?

E36:an spöar E30 med hästlängder vid rattlåskörning, runt bana är det kanske lite jämnare. Svårt val? Nopp, jag hade lagt pengarna på en E36:a nyare än -96 och då med utbytt vanos.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E30 M3 har ett mycket mer begränsat användningsområde än vad E36 M3 har. I de högre hastigheterna, typ över 100km/h har M3 E30 absolut ingenting att sätta emot (iallafall 195hk varianten).

M3 E36 är mer bil för pengarna än M3 E30 som nu har nått samlarvärde och kostar nästan samma pengar som en E36 M3 om den är en lågmilare i fint skick. Alltså mer putsobjekt/utställnings bil än att bruka, ifall man inte vill förlora en massa pengar, för det finns inte många fina M3 E30 kvar.

E36 erbjuder en god komfort och ljudnivå mot den äldre E30, motorn och hela bilen går lika bra/minst lika bra på motorväg/långvägskörning som bana.

M3 E30 är egentligen en VÄLDIGT dyr GTI-bil jämfört med M3 E36 som är mer en fin exklusiv samt sofistikerad GT-vagn, speciellt som den väger minst 200kg mer också än E30in.

Jag tror att brukar man bägge som man normalt brukar vilken bil som helst är E36 roligare med sin kompromisslöshet, medan M3 E30 kan ge den som
ofta kör på krokiga asfaltsvägar och bankörning den bästa, skönaste upplevelsen.
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
M3e36 är en bättre allroundbil och kan användas som bruksbil även om jag hellre åker 328 om det handlar om ren bruksbil.

e36:an är starkare, snabbare (rakt fram) och bekvämare än e30.
En del tycker att ljudet i sexan är goare, jag tycker en varvande s14 som sitter i e30 inte är helt fel heller.

Men e30 vinner när det gäller äkta körglädje. (förutom sånt som historik, samlarvärde etc)

Summa sumarum e30 känns mer äkta racerbil än e36 på ont och gott. Jag har haft två av varje och jag anväder m3:an som rent nöjesredskap till olika träffar och liknande, för mig blir valet M3e30.

M3e36 är lättare att leva med men M3e30 är svårare att leva utan!

Racerbilen: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.