AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.546

skall göra oljebyte,vilken olja?

Sida 2 av 2
su
42
sundj
Z3 2.8 -97
Hej,

Emil D: Castrol har i dagens läge två produktsortiment, ett för auktoriserade verkstäder och ett för "eftermarknad". Du har alldeles rätt i att dessa oljor är jämförbara vid arbetstemperatur, då SAE-systemets gräns går precis där imellan.

BMW´s grundrekommendation för denna bil ACEA A3/B3 (15W-40), dvs lägsta godkända kvalité är en mineralolja A3/B3.

Precis som Johan B säger så är det väldigt svårt att säga vilken olja som är "bäst". TWS är som sagt mkt tjock, och behövs i många fall ej. Trycket på lager m.m kan bli onödigt stort.

BMW har i sin grundrekommendation TWS till vissa bilar (M5 E39, Z8 mfl.) men då vet nog BMW hur marginalerna i motorn ser ut, och motorn är även byggd och anpassad för TWS (eller liknande produkt).

Jag tycker inte att för att man kör hårt (buskör på gata, eller banträffar med den lokala klubben) så behöver man automatiskt TWS´n.

Toomas Pahv: Hur menar du då? Och vilken olja har du kört med Mobil1 finns som du säkert vet i flera olika visk.

/J
Jo
3
Joakim Roth
M3Limo-96
320i-92
Kör själv på kendall 20w50 mineralolja i min 3.2, många rallykillar åker på den.....är du osäker på vad det har varit för olja i motorn förr så skulle jag aldrig ha i nån helsyntet olja....!
Joakim Roth :

Varför ska man inte ha i helsyntetolja i motorn om man inte vet vad det varit för olja förut? Det vore intressant att veta vad du grundar det på...
Jo
3
Joakim Roth
M3Limo-96
320i-92
GE

Har bilen gått med vanlig mineralolja några år/oljebyten, å sen har i fin helsyntetisk så kan den "riva" upp gammal skit å dyl. Man ska aldrig byta upp sig bara ner sig om man är osäker har jag lärt mig av flera meckar....Sen kräver säkert en del bilar "speciell" olja t ex audi med hydraliska lyftare för att inte ticka....
Hällde i Helsyntet i en motor som gått tidigare på halvsyntet och mineralolja, den motorn hade då gått 32000 mil på dessa 2 sorter dvs halv och mineral, körde 4000 mil med helsyntet mobil1 5W50, innan jag rev isär och renoverade snurran. På dessa 4000 mil var grejerna relativt rena och fina, den skit som funnits i motorn sen tidigare stannade kvar i filtret, motorn var slut redan innan jag gick över på helsynteten, kasst oljetryck osv, men fick upp oljetrycket ca 1 kilo på tomgång vid varm motor, även i slutet på intervallet var trycket avsevärt mkt högre än på del/mineral visso var helsynteten något tjockare än mineralen och delsynteten men ändå... dessutom blev motorn tystare och mer jämn gångkultur. Men att ventilstyrningarna var dåliga kunde ingen hindra

___
Mvh
Patrik N.
B7
29
B738
F82 M4
Använd inte 10W60 i en E36 m3a. Det är inte rekommenderat av BMW.
Det har kommit ut ett notice ang den oljan från BMWs HK. De service verkstäder som fyller e36 M3orna med den oljan har inte läst rekommendationerna.
Läs detta.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.