|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| vad för olja rekomenderas för m3 E36 93:a?kör den ganska hårt:) | |
| castrol-tws | |
| vilket nummer.ska man köra helsyntet eller halv? | |
| Castrol Tws 10w/60 finns att köpa hos din BMW-återförsäljare och detta är en helsyntatolja rekomenderad av BMW till M-motorer. | |
|
treje: Tycker du bilen är för snabb så häll i 10w60... Z MMM Coupe |
|
| är det inte bra eller??finns det nått bättre? | |
|
Treje: Många använder sig av TWS alt RS10W60 till sin M E36 och M E34... Vilken olja som är "bäst" kan man diskutera i oändlighet, men de flesta är överens om att RS10W60/TWS är en olja som är väl lämpad i din motor.... |
|
|
Detta anser Castrol som tillverkar TWS är den bästa oljan för din motor.. "Fabrikat BMW Modell M3 Series: M3 3.0, -Convertible, -Coupe, -Evolution (S50, S50US, E36) Motor B År 1992- Tillämpning Rekommendationer Volym (liter) Motor (B) Best SLX LongTec (a) 7 " Men många på Autopower påstår att Castrol inte har koll på sin produktion (ändå forsätter de använda Castrols produkter)? Jag vet ju vilka jag anser var mest troärdiga, men valet är ditt! Z MMM Coupe |
|
|
E36:an "behöver" normalt sett inte TWS, som är en mycket tjock olja! Om man kör extremt hårt (läs bankörning) och/eller har problem med att motorn låter mycket eller drar olja, kan TWS vara ett bra alternativ. En tjock olja har inte bara fördelar - den leder till högre egenfriktion vilket alstrar mer värme i oljan (klart mätbart - kan vara upp till tio graders skillnad), lägre motoreffekt (kanske 2-3% i detta fallet) samt högre förbrukning. Som sagt: "bäst" är ett svårfångat begrepp och när det gäller olika oljor, är de alla kompromisser av något slag - en olja som har en "bra" egenskap på ett område har oftast automatiskt sämre egenskaper på ett annat område, eftersom olika intressanta parametrar är i direkt konflikt med varandra... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det e helt grymt vilken kunskap(åsikter)folk sitter inne med. Blir grymt imponerad varje gång jag e inne på forumet.Har bara pillat med gammla V8:or förut(skitsamma vilken olja bara det e olja i motorn typ) Har varit och kollat lite runt var man får tag på denna olja(finns inte på flera mil),kan man beställa på nätet någonstans? Tycker verkligen det är jätte kul att folk vill hjälpa varann(inte så vanligt annars). |
|
|
Finns att beställa här Länk Snabb leverans och lågt pris ( jag sparade 100kr/liter när jag köpte ). |
|
| kan inte ettord tyska!!!fattar ingenting. | |
| Men engelska då? Tryck på den engelska flaggan!... | |
|
Det blir f.ö. en annan oljerekommendation om man går in via Butik istället för Verkstad på Castrols hemsida. Fabrikat BMW Modell M3 Series: M3 3.0, -Convertible, -Coupe, -Evolution (S50, S50US, E36), Motor B, År 1992-98 Tillämpning Rekommendationer Volym (liter) Motor (B) 1:a val EDGE SPORT 0W-40 |
|
|
Emil D: Men fortfarande samma viskositet 0W-40 Z MMM Coupe |
|
|
SLX:en är väl klassad 0W-30 men visst är viskositeten vid 100grader på de två nästan samma (SLX LL04=12.3mm2/s och Edge Sport 0W-40=12,8mm2/s). Tyckte bara det var lite konstigt att rekommendationerna för Verkstad och Butik skiljer sig åt. Valvoline rekommenderar f.ö. sin Maxlife 10W-40. |
|
Lasse Karlsson |
Tjena BMW-freaks! Kör på Mobil Formula 1 5/50 och det funkar kanon! HA DET!! |
|
Lasse: Varför satte du i en s50b30 i din M5a? ;) Z MMM Coupe |
|
|
Johan B: Om man kör bankörning så vill man ju oftast vinna, brukar resultera i lättad bil, bättre bromsar & däck mm. Är det inte dumt att slå i en olja som stjäl dina hästkrafter, om man vill komma först? Z MMM Coupe |
|
|
Anders, om man tävlingskör och vill få ut det allra yttersta hela tiden av bilen, accepterar man också att man får renovera motorn en eller flera gånger per säsong - något som jag inte tror merparten av "vardagsbilisterna" skulle anse rimligt... ;o) I tävlingssammanhang är det inte ovanligt med 0W20-oljor nuförtiden, just för att få ut maximal effekt ur motorerna. Mvh |
|
|
Johan B, kör med Mobil1 så kan du tävlingsköra och vinna utan att renovera motor på flera säsonger./ En som vet. mrMPOWER |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.