AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.472

Hur installerar jag en Blaupunkt?

Tigerr
Hej.
Jag har en 525iA från 1995. Sedan om det spelar någon roll? Originalstereon med radio/kasett räcker för att lyssna på P1 men inte så mycket annat. Därför hade jag tänkt köpa en Blaupunkt CD/radio. Nu har jag några frågor om hur jag ska göra. Skulle vara jättefint om jag kunde få hjälp här.
1 - Passar en Blaupunkt rakt över i BMWn? Jag antar att jag måste köpa någon adaptorsladd eller liknande, men behöver något slutsteg eller liknande bytas? Jag har ingen aning om hur det ser ut "där bakom".
2 - Går det att byta stereo utan att göra för mycket åverkan?
3 - Berätta gärna om det är något speciellt jag behöver tänka på så att jag inte står där med en stereo sen och behöver köpa delar för några 1000 till.

Tack på förhand
Visa användare
214
oset_olholm
525 IA -95
Den borde väl passa rakt av...om den inte är nån annan typ än standarutförande! Du kommer behöva köpa en adaptersladd som är från BMW kontakt till ISO...finns bla på BRL. Du har inga slutsteg i bilen om du har standrar utförande på stereon har du slutsteg så sitter de bakom klädseln till vänster i bagagen om de är orginal och någon annanstanns kanske om de är efterhandsmoterat....
Tigerr
Jag kom att tänka på en annan sak. Vi har telefon i bilen, och handsfreen där är ju kopplad till stereon. Är det något som kan ställa till problem? Jag bryr mig inte om telefonen fungerar eller inte då jag tycker att bra ljud i stereon är viktigare. Mer så att ingen av telefonens delar är ivägen. Men jag har för mig att huvudenheten till den ligger bak i skuffen eller under baksätet?
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Om Du har ett slutsteg BMW orginal och kopplar på en Blaupunkt med typ 4x40 W så smäller Du steget. Det är inte byggt för så stark signal. Följden blir att Du får sätta delningsfilter, totalt 4 stycken. Blir rätt mycket stålar.

Kolla med andra ord noga om Du har något steg.

Carl
Tigerr
Carl 123: Det är en vanlig Business RDS som sitter i. Och inte HiFi system och grejjer. Blaupunkten är på 4x50 W max uteffekt. Hur ser jag om jag har ett original slutsteg? Vart ska det då sitta? Nu blev jag lite orolig då stereon redan är köpt.
Ulke
I så fall sitter det innanför klädseln i bagaget på förarsidam.....men tror knappt att du har steg i den......

ISO-Adaptern som du behöver har nummer: 31-540 och kostar 69.90 på Biltema, vilket är det billigaste stället....kostar cirka 200 hos andra....

mvh Ulke
Tigerr
Ulke: Funkar den lika bra som den hos exempelvis BRC? De har inte original Blaupunkt som jag trodde så då är det ju inte tvunget att handla där. Jag vill bara ha bästa möjliga ljud i bilen med den setup som finns idag, fast med annan stereo då såklart. ^^
Kan man ta en tur till BMW och låna/köpa specielverktygen till att ta bort stereon eller kan de kanske rentav hjälpa en? För dem borde det inte ta många minuter menar jag.
Tigerr
Nu har jag fått hem stereon och det är dags för installation. Jag har ringt till två olika bilstereoaffärer och frågat om priser för installation och de ligger runt 2-300 kronor + 200 för kabeln. Jag tycker att det låter lite dyrt och tänkte därför testa själv alternativt se om BMW kan hjälpa mig.

På vår nuvarande originalstereo sitter två "flärpar", en på var sida. När man öppnar dem är det ett litet hål bakom, med något som ser ut som hålet till en insektsnyckel ungefär 1 cm in.
Har jag sånn tur att det bara är att skruva ur de två skruvarna? De ser ut att sitta ganska krångligt dock.

Vet någon hur man får upp bilder här? Skulle vara lättare att förklara då.
Tigerr
Bilder:

Länk

Länk

Länk

Det skulle ju vara kul om man kan ta ut stereon själv utan att behöva lämna in den. Förlåt att jag postar så många svar men jag vill verkligen testa den nya stereon.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Det är bara att skruva på skruvarna för allt du är värd. De kommer inte att lossna eller komma utåt utan sitter kvar, vad som händer är att en fjäder på varje sida dras in och med dem två fästen. Efter säg en ca 20 varv per skruv kan du försiktigt dra stereon rakt ut, inga problem alls.

Lycka till

*BAWORAK*
Tigerr
SvanteE: Du råkar inte veta vilken storlek det är på skruvarna? Det blir att inhandla en sånn på Biltema. Tack för det snabba svaret! Och tack till er andra också.
Ulke
Tigerr

Kablaget/adaptern kan du ta fdrån biltema likväl som från något annat ställe.....
Samma kvalité på denna artikel.....

mvh Ulke
Ulke
Om du bor närma ett Biltema vill säga :o)
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
NEj sory, 1,5 kanske eller så. men om du ändå ska köpa en insex så köp en sådan med flera inbyggda så att säga. Kostar inte mycket när du väl är igång.

*BAWORAK*
Tigerr
Nu har jag köpt adaptern och nästan fått bort den gamla stereon, MEN den vill inte ge sig. På baksidan där kablarna är inkopplade ser det ut såhär:

Länk

Länk

Länk

Vad är det för svart plasthölje och hur ska jag få bort kablarna? Är det bara att dra och lirka utåt eller måste jag få bort det extra höljet helt? Bilden på skruvmejseln och att man ska bräcka uppåt gör mig inte mycket klokare. Den vill liksom inte gå högre upp och jag vill inte ta i för mycket utan att vara säker på att jag gör rätt.
Tigerr
En sista "dum" fråga.
Nu har jag kopplat in stereon och ljudet blev ju, som väntat, helt annorlunda med CD än med bara radio! :D
Det jag undrar över nu är;
1 - Hur stuvar jag lättast undan kablarna bakom stereon? Med adapter inkopplad så blev det helt plötsligt mycket sladar att få undan.
2 - Det följde med två olika plastbitar som man skulle trä på bak på stereon, påminner om den som sitter fast på originalstereon. Alltså de pekar rakt ut bakåt, i mitten. Ska man använda dessa? Behövs de för att hålla stereon rak?

Tack för alla svar och jag hoppas att jag kan få bra svar på mina sista frågor också.

Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.