AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.478

E30: Orolig tomgång vid start och rullning... ?

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har lite problem med bilen. Det är så att den när den är kall är den väldigt bluddrig och baktänder när man gasar till samt lägger av om man inte ger lite gas. Har hela tiden trott att det berott på tomgångsmotorn. Men nu har jag bytt den och resultatet är kanske lite bättre än innan.
Men saken är den att när jag låter bilen rulla så pendlar tomgången mellan 500 och ca 900varv. Stannar jag så stabiliserar den sig. Har testat detta ett flertal gånger olika hastigheter och olika långa rullningar. Så fort jag stannar stabiliserar sig tomgången.
Vad i herrans kan detta bero på? Detta är ytterst irriterande då bilen är kall för när den når 500 varv så lägger den av. Har även sett att bränslet stryps när tomgången går ner till 500varv för att sedan släppas på igen.
Har fått tips om spjällägesgivaren men hur vet jag hur jag ska justera den och kan det vara detta som är källan till mitt problem?

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Ingen som har nån idé?
Kan tillgga att det inte spelar någon roll om man har kopplingen nertryckt, inte heller bromsen har någon inverka.

///BMW - Was sonst!
Hade liknande problem med min då den var kall så vandrade den allt ifrån 500 upp till ~1000 varv/min, tog helt sonika och kollade över vakuumslangarna som sitter vid insuget och hittade sprickor på de flesta. Testa att köra en fullösning där med vulktejp, blir de bättre så stick iväg och köp nya slangar...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Har redan testat läckage med startgas. Även lagt just vulktejp runt anslutningarna för säkerhets skull. Ingen skillnad.

Jag testade att ta loss kabeln till spjällägesgivaren och då blev det samma effekt som när bilen rullar på tomgång, dvs svajande tomgång så det kan ju ha nåt med den att göra.
Andra tips mottages tacksamt.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Den pendlande tomgången verkar ha suttit i databoxen. Bytte den mot en annan och nu är den stabil. Får se om det förblir så.

Nu är det bara kallstartssvårigheterna kvar...

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Kallstartsvårigheterna håller i sig. Eller rättare, den startar lätt men tomgången hamnar på runt 1800varv och svarar riktigt dåligt på gasen. När bilen är halvvarm och man gasar lite så blöddrar den bara och tappar både kraft och fart.
Har bytt allt på utsidan av motorn men det är fortfarande samma så nu funderar jag på innanmätet. Vad kan tänkas ge dessa symptom.

Ja just det, när man stannar och lägger av bilen efter man kört bilen men inte kört så motorn är helt uppe i arbetstemp så vägrar den starta igen. Man får vänta bra länge innan den vill igen. Är precis som att den surar igen när man försöker starta. Ska kika lite hur tändstiftena ser ut när det blir sådär.

///BMW - Was sonst!
BM
11
BMW330i
330i-05 E90
320i-05 E46 Touring
Hej,
Har något liknande problem på min, rengjorde min Lmm det blev lite bättre.
Rengöres med brakeclean, inte röra då går trådarna av.

Det kan även vara någon av dina tändspolar som är kassa, verkar troligast i ditt fall.
Lycka till

Anders

gretzky
Har liknande bekymmer med vår 318 is men där verkar det vara antingen nån tändkabel lr tändspole. Eftersom nya tändkablar av orig,mod e svindyr så kommer jag nog att sätta dit "vanliga" som blir kortare. Samt borra hål i täckplattan som ligger över tändstiften för att dra nya kablar rätt upp där.

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.