|
|
|
|---|---|
|
hej alla har köpt min första bmw någonsin och hörde inte detta ljud alls när jag tittade på bilen, har nu kört hem den från norrköping och nu låter det illa framtill i vid fläkten , rasslar och knackar som plast mot metall eller något.... svårt att identifiera vart det kommer ifrån egentligen... undrar just om jag ska gå och bli ruinerad eller kan det vara något enkelt? bilen har gått 19000+ och jag e skitnöjd med den tills nu...... hoppas det finns några kunniga därute som har lust att upplysa mig vad det kan vara och eventuella kostnader ........ var jag en idiot när jag köpte en BMW 540?... | |
|
Hej Viscoskopplingen framtill mellan kylarflaekten och vattenpumpen som sitter precis bakom, eller nagon av remspaennarna framtill. Ta tag i kylarflaekten och kolla om det glappar laengsled. Om detta aer fallet sa aer det viscoskopplingen (muttern som haller fast kylarflaekten) eller vattenpumpen som boerjar bli sliten. Hur ser remmarna ut??? Bytte sjaelv vattenpumpen pa min 540iA pga daliga remmar och laeckage och glapp framtill vid axeln som kylarflaekten sitter pa. Schysst bil annars som jag hoppas du blir noejd med. Min har 26000mil och koepte den vid 18000mil och har aldrig haft nagot problem foerutom vattenpumpen som jag just bytte!!!!! Dvs driftsaeker och laettmekad bil!!! Mvh marineutter |
|
|
tackar så hemskt mycket för svaret... väntar på att bilen ska kallna ordentligt sen ska jag gå ner och ruska i fläkten.... räknade inte med annat när jag köpte den att jag skulle få meka lite och slänga pengar på den.... men bilen är ju så skön att det känns bra att slänga på den.... hade brutit ihop att få kasta pengar på min föregående enbart verkstads stämplade tråkiga 1,8T Passat.... verkstäder är till för saker o ting man inte kan göra själv! var jag en idiot när jag köpte en BMW 540?... |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Kolla även magnetkopplingen till AC-kompressorn. Det yttre lagret i den brukar kunna ge ifrån sig liknande ljud. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
har nu ryckt i fläkten och kommit fram till att axeln på vattenpumpen glappar lite grann, någon millimeter bara. ac´n är inte fylld pga. litet läckage någonstans men så blir det ju lätt med garagebilar.... ska även se över den ordentligt då det är olidligt varmt att åka runt utan den. magnetkopplingen tycks funka fint i alla fall iomed att den ligger i konstant när man har "snöflingan" intryckt. vad kostar dessa saker på ett ungefär... vill även byta alla remmar på en gång när man ändå är vid vattenpumpen och acn och rotar..... "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
Hej! Kolla svängningsdämparen (remskivan på vevaxeln), den är i typ 2 delar med nåt gummi emellan, på min hade det släppt så de delarna slamrade ivarandra. Jag har då en tds -96 men tror att du å har en svängningsdämpare på din... |
|
|
ska ta itu med det till nästa helg för nu ska jag vemodigt åka sj tåg till jobbet i morgon bitti då jag inte vågar köra den.... 100 mil på det skramlet känns inte motiverat, har även tittat igenom gamla kvitton och kan inte hitta ett köp av en vattenpump någonstans.. den pumpar ju trots allt runt vatten klanderfritt fortfarande.... mekar ner fläkten nästa helg för uteslutning av viscon.... kollar sedan vidare... tråden kommer inte vara slut förrens problemet är fixat... trevlig arbetsvecka alla BMW ägare! "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
Tycker det låter som vattenpumpen... MVH, Danjel (fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
hej alla... nu har jag kommit hem igen... drog igång 540n och lyssnade med lite lugnare öron... tror bert-ola kan vara vinnaren i denna tråd... magnetkopplingen till ac:n... ska kolla upp det riktigt noga om det finnes någon i morgon med bmw + skroten... snackade även med en verkstad i veckan och han vääägrade ta jobbet byte av vattenpump på 540, anledning - "ett jävla helvete att lufta sytemet", då låter det som ett roligt jobb för mig! "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Det går bra att bara byta lagret i kopplingen. Finns bl.a. hos www.waeco.se. Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
ja jag mekade ner luftfiltret o kände fram till på ac:n sitter nån historia framför remskivan som jag inte riktigt förstår vad det är till för men den är garanterat slut 2 delar som satt med en 10:ans bult... glappade en halv cm i sidled alla riktningar... själva remskivan går att vicka på ca 2-3 mm vilket jag ser som ett dåligt tecken.... lager, ja det måste det vara, nu är bara frågan..... HUR? ........... ska jag ner med hela ac:n? och hur släpper jag på spänningen på ac remmen? "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
svängningsdämpare kanske.... undrar om inte diesel haft ordentligt med rätt i alla fall... ock ska väl ändå inte själva remskivan gå o vicka på eller? "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
nu får denna tråd ett avslut..... blodiga händer, klockan e nästan tre på natten, skadade celler i kylaren, en hel del öl, och jag har lärt mig ett helt nytt språk som man endast svär i!..... den som säger lossa på remspänningen utan att förklara hur slår jag ihjäl!.... nu e dock hälften fixat och jag kan köra till landstället nu på morgonen med tjejen utan att behöva oroa mig att nåt lager skär ihop i alla fall...... 3000 kronor slutar kalaset på i slutändan men då har jag gjort grov jobbet...... skulle blivit kring 10000 om jag lämnat in den...... kanske kan le lite i alla fall.... vet fortfarande inte hur rempännarna funkar, man kan leka hulken och böja ner dem för att lossa på spänningen till priset av ett gäng svordomar i alla fall...... nu ska jag soooooooooooooova, tack alla som hjälpte till med ideerna till felsökningen "When GOD made the 540 he blew in the REMUS trumpet and i became the king of the road" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.