AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.657

Uppgradera firmware/programvara i en M5 E60?

Kl
37
Kleiv
Porsche 997 turbo (650 hk)
Är det gratis eller går det på garantin?
Du måste ha nått fel eller problem med bilen för att dom ska uppdatera gratis, men det är ju lätt att hitta på ett fel då dom brukar uppdatera utan att provköra bilen innan.

Keep Your Distance!
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

2000kr brukar BMW ta för uppgradering, och det kan ta många timmar om det är länge sedan den uppdaterades, normalt 4-6 timmar, det tog 13 timmar för BMW att uppdatera min E61:a, när jag monterade dragkrok!!
fjamsetramsa
då dricker dom nog mycke kaffe
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Nä men det är ofta uppgraderingar misslyckas, bilen har varit inne på verkstaden 4 hela dagar för krokmontering, ändra adv. talstyrning från tyska till engelska, programera MP3-stöd och aktivera Bluetooth. Telefonen fungerar tyvärr ännu inte... :-( Och BMW-Kalmar vet inte hur dom ska göra. Dessutom får dom inte ratten rak pga aktiv styrning, trots 2 timmars arbete.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tar man det i samband med något annat garantiåtagande kan man be dom uppdatera bilen när dom ändå kopplar up den. HAr bl a kommit ny programvara till växellådan som är bra. Systemet gör det automatiskt och blir det fel så provar DIS ver 2( har itne namnet) upp till 3 gånger för att kolla upp det.
fjamsetramsa: De gör inte vad du gör på jobbet?:))
Ju mer programvaror ju viktigare att man uppdaterar. Detta enbart om man har problem. Annars kör vidare till det kommer några.
PErre på Bil&Motorteknik har precis skaffat ver 2 av DISEN och jag lyssnade på kilen som kör systemet det var imponerande vad den klarar av att göra.
Bl a direktuppkopppling till Munchen kan ske.
Jannesky: GRattis det sker även i Sthlm kan jag meddela. En bil farsan hade löste de till slut in pga att de inte kunde fixa probsen.
Ang aktiv styrning så tror jag krävs duktiga mekar för att fixa det.
Åk en sväng till en större stads verkst och be om garantifix där de fixar det tror jag
Asken

Kl
37
Kleiv
Det jag i första hand vill göra är att få igång MP3 men blir bilen bättre på andra sätt så är jag givetvis inte negativ till det. Så erat tips är att ringa BMW i Göteborg och kolla med dom? finns det inget smart man kan säga typ ett välkänt fel så man kan kringgå kostnaden? mvh Kleiv.
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

MP3 stödet kommer inte automatiskt när man uppgraderar, det måste man säga till om extra, Kallas: "Retrofit MP3".

Asken: Det är inte första gången men har problem med BMW-verkstäder tyvärr, jag åker redan 10mil för att slippa RS-bil i växjö, dom rasade min förra M5-motor och vill inte ta på sig kosnaden pga importbil, nu tog min bilhandlare kostnaden genom garanti iof. Och dom hittade inte felet på min 540 när kattarna hade pajat, trots åtskilliga besök och byte av massor av resevdelar.
Ja det är otroligt vad mycket programvaraor i nya E60, och vad man kan göra med progman och Dis. Problemet är att dom duktiga "elektronikkillarna" försvinner från verkstäder i småstäder, jag har ringt runt för att hitta någon duktig som klarar att "retrofit Bluetooth".
BMW i Mölndal uppgraderade min M3:a utan knyssel utan jag påpekade något, annars är det ju Wölkes man åker till med BMW i Göteborg - ljusår i skillnad på servicen!
Kl
37
Kleiv
Jag tycker hela IDrive systemet är segt som lim, någon som vet om det finns uppgraderingar för det med?
Ja
83
Jannesky
2017 X5 M50d Mit Alles.

Det är I-drive programvaran man uppgraderar hos BMW, kallas CIP och är på version 21.xx nu, det är ständiga ändringar, ca var 3:e månad enligt min verkstad, finns listor på alla ändringar. Tyvärr är det fortfarande segt, och segast är det när man har Navi Pro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.