|
|
|
|---|---|
|
Hej Tjekade slut på batterit och sedan slutade glödgningen att fungera...vad kan detta bero på? Hälsn/ Andreas | |
|
Tja Andresa!!Först måste du ha ett friskt batteri(diesel måste ha mycket ström vid startögonblicket),kan vara glöstiften som är dåliga,tror att det är kontakten som sitter på strömkabeln,som går till glödningen,att det är dålig kontakt(ser ut som breda bladsift) fungerar som säkringar,är det ingen kontakt så fungerar inte glödningen. Ta en kabel och provglödga manuellt,från plus pol sedan till ett glödstift,så att du känner att det blir varmt,provstarta sedan. Vet ej exakt vad bladstiften till glöddningen sitter,kolla i ett elschema eller följ strömkabel från plus pol till första stifte så hittar du på det. P.S skall du byta glödstift måste du demontera insuget. Jensa |
|
|
Hej Men...ska både indikerings-lampa på instrumenten och reläet för glödningen bara sluta fungera oxå bara för det är lite sämre med stret?...jag har ju vart utan ström tidigare men då har den ej reagerat som så *kliar huvet* Hälsn/ Andreas |
|
| Har för mig att säkringen sitter under reläet till glödningen som sitter i boxen på höger sida i motorrummet | |
|
Det kan stämma,för om du har för lite spänning i batteriet så fungerar det väldigt dåligt. Hade samma fel som du,jag köpet ett battrei,samt gjorde rent,bladstiften till glöddningen,å`då fungerar det perfekt. Det kan ju åxå vara relät som inte fungerar ordenligt. Låna ett battreri av någon som har en diesel och prova,kolla så att det är rätt Ampere på batteriet. Som jag ser det så har du bara att prova dig fram. 1:för dåligt med ström 2:dålig kontakt till glöddningen 3:Relät är dåligt Jens |
|
|
Hallå Säkringen tror jag mig hittat, om detta är en 100Amps bladsäkring?...den är hel iallafall...ska prova att ladda på batteriet ordentligt men inte för att jag tror det gör någon skillnad...glödningen har ju funkat in i det sista på batteristyrkan flera gånger tidigare utan att gett upp att indikera på instrumenten(indikerar ej glödning då jag har tänding på alltså)...men jag gör ett försök iallafall...låter +-polen vara av under laddtiden. annars får jag prova att byta reläet om laddning ej ger resultat...någon som vet vilket som är glöd-relät?? Hälsn/ Andreas |
|
|
Glödning kommer fortfarande ej igång trots bra batteri(indikerar ej då tändning är på)...blir kanske till att prova byta ut reläet...men är det rätt säkring som jag lokalicerade under locket på höger upp mot kupe...en 100Amps blad-säkring?...tyckte det lät som det var lite stort för att vara till glödning? Häls./ Andreas |
|
| Jag har aldrig bytt den men den ska enl uppgift sitta i boxen på den högra sidan och under reläet..sen kan det även vara så att lampan för indikeringen kan ha gått sönder..den ska gå även om glödstiften gett upp..sen finns väl även en tempavkännare som talar om för bilen om den behöver glöda eller inte | |
|
Jo, men tycker ju den ska indikera glödning även om stiften gått veck, det vore ju oxå lite konstigt om både reläet och lampan för indikering av glödning skulle gett upp samtidigt...kan ju vara så att temp-givaren som talar om att glödning behövs har hakat fast eller gett upp helt enkelt...får kolla det närmare...nån som vet var denna givare sitter?...blocket?...i insuget? Hälsn/ Andreas |
|
|
Morsning! Problemet verkar vara identiskt med det jag har på min TDS. Hittade ni på någon lösning? //Daniel |
|
|
Hej Jodå, det visade sig vara enklare än ja trodde...de va jag som var lite för ivrig bara och väntade ej tillräckligt länge då det var indikeringslampan på instrumentet som brunnit :P ...ibland kan man sväva iväg i felsökning :) Men faktiskt vissa gånger då även motorn var driftsvarm så betedde den sig lite underligt, den kunde bli väldigt hårdstartad och det verkade nästan som om startmotorn "fältade" och gick tungt...ingen aning varför dock. Mvh/ Andreas |
|
|
Tack för det snabba svaret! Det var tyvärr inte samma problem som jag har. Glödlampan lyser fint och även om jag glödgar flera ggr på raken får jag inte en tendens till liv... Stiften blir inte ens fisljummen, inget av dom. Det kan vara stiften, men att alla skulle gå samtidigt håller jag för otroligt. Reläsäkringen och huvudsäkringen är hela, så nu har jag krupit ner i overallen för en heldags kelande med bilen och botaniserande i elsystem. Jag tror inte att det kommer fram ström till stiften, men jag har inte kollat ännu (lyckades med bedriften att köra över min multimeter...). Det finns mer att se över. Köpte bilen i veckan för en överkomlig peng då dom inte lyckades få liv i henne. Startmotorn missar lite för ofta och tar ibland inte alls. Bilen ska visst ha svartrykit en hel del, troligen är spridarna lite trötta. Sitter KCR samt en större turbo i henne, så jag är ivrig att se hur mycket klös det är i damen... |
|
|
Vilkenkarl, ta av glødereleet og lokalisere de 6 tykkere kablene på kontakten. Disse 6 kablene går direkte ned til glødestiften. Ta et multimeter og ohme mellom en av kablene og til gods på topplokket. Er glødestiften ok. skal du da ha ca 1 ohm. Gjenta på de 5 andre . |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.