AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.174

Dyrt att plocka bort "växelspaksknoppen".

Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag fick nedslag/2:A på parkeringsbromsen och därför bytte jag bromsbackar bak. Var ett satans justerande med detta efteråt, först nere i "bromshuset"/bakhjulet, sedan inne i coupén. För att komma åt att spänna vid handbromsen så fick jag demontera allt i mitten av bilen, och sedan när det var dags att plocka ihop grejjerna började det gå lite sämre. Verkar som den tidigare ägaren vart där o petat, för plasten/inredningen satt inte fastskruvad som den skulle, så jag letade efter alla fästpunkter. Så tänkte lossa växelspaksdamasken för att se något, så sliter i knoppen (läst att många fått blåtiror när dem dragit bort denna), så jag håller undan huvudet,,, men så när det väl släpper så kommer inre backspegeln ivägen för armbågen som gjorde en resa mot vindrutan, tur nog slutade resan med att endast träffa spegeln. MEN så trycker spegelfästet sönder rutan så nu har jag ett gäng fina sprickor i rutan, som går åt alla hål.

Hade tänkt byta rutan i höst iaf, då den börjar bli väldigt sliten, men inga sprickor eller stenskott i den. Så jag får väl vara tacksam för att det inte var in ny och fin ruta som man slog sönder.

Så ta det lugnt när ni ska dra bort växelspaksknoppen,,kan bli dyrt ;O)
E3
1.828
E36
USA bilar
Inte behöver du demontera mittkonsollen för att justera h.br...
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tur att du ändå skulle byta rutan, lika bra att få det gjort nu då en sliten ruta + solsken på den inte är så kul när man sitter och kör..

Har vart med om samma sak, ungefär.

Är på väg hem från södra stockholm och stannar på en mack för att tanka och köpa nåt ätbart, dock var centrallåset på min 325:a mindre bra, ibland låste det sig av sig själv. Och det gjorde det nu, med bilnyckeln kvar i tändningslåset... Klockan är närmare 03 på morgonen, dagen efter ska rutan bytas, så jag går in på macken och lånar en hammare, ligger på bilens tak och sträcker in handen och når nyckeln.

Det roliga med det är att när jag håller på och slår sönder rutan så kommer en civilpolisbil och de två polismännen köper korv och står och kollar på mig, utan att fråga vad jag håller på med. Bara kollar... Dagen efter fick jag en ny ruta + att jag fick göra en STOR invädnig städning dagen efter... Så kan det gå ibland..
ex
91
exolon
325i E93 2012
sitter alla växelspaksknoppar på bara med ren "friktion" ? där är ju den där lilla plastbiten med växellägessymbolerna, som ser ut att kunna gömma en skruv eller nåt under sig, det gör den alltså inte det är bara att dra i hela skiten ?

min sån verkar sitta löst med 0.5 mm spel ungefär, för den vibrerar i vissa motorhastigheter så det hörs, så jag hade velat trycka till den på nåt sätt.. alltså spelet är mellan växelspaksstången (metallen) och plasthandtaget, det kan se/känna.
Ha
29
Harry_BMW_Potter
316i Compact -98
Inga skruvar nej. Bara att dra av. Plasten i min hade blivit skör och gått sönder längst ner på knoppen vilket gjorde att den inte bara glappade utan lossnade väldigt lätt. Men vibrerade gjorde den aldrig (då bode du ha haft den i handen vid det här laget). Svårt att hitta en begagnad knopp i läder så det fick bli en billig universal tills jag hittar en eller köper ny på BMW.
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
E36: Nej, jag vet det nu, det var under varningsblinkersknappen som skruven satt, som jag letade efter, hittade den efter att jag lugnat ner mig.

exolon: Som Harry Bmw Potter svarade, så är det bara att dra den rakt upp, den sitter med ett hack i knoppen, så den ska inte kunna vridas.

Harry Potter: Köp M´s shortshift, den är väldigt skön och snygg! Tråkiga att den kostar 640kr, men det var den nästan värd! ;O)
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
När jag skulle plocka ner backspegeln som hängde kvar, så märkte jag att den hängde kvar i kablar, och kunde inte komma på vad dessa var för. Har inte kristaller eller regnsensor i bilen, så kom inte på vad det var.

Men när jag kom hem och skulle låsa bilen, så funkade det inte.
Så fråga: Sitter motagaren för fjärlåset i backspegeln på bilen?
Ci
531
CiM
325ciM-04
harry_BMW_potter jag har en M knopp med belysning i läder, till salu.
Ha
29
Harry_BMW_Potter
316i Compact -98
Hittade en original på FBT som kommer nästa vecka, men tack ändå!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.