AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.522

Bilen äter för mycket bensin, varför?

Hej, har en Bmw 316i -92 E36.
Förut gick den hur billigt som helst. Hur mycket ska dom ungefär dra blandad körning? 0,75l/mil?
Vad kan vara felet när den plötsligt har börjat dra mycket?
Har ej mätt hur mycket den drar, men känns att den drar ca dubbelt upp.

Delar som är bytta och gjorda:
Besiktning, 0 anm ca1vecka sen.
Ny olja, ca3mån sen.
Ny oljefilter, ca ett par mån sen.
Nya bakdäck, 2veckor sen.
Ny luftfilter, 4mån sen.
Nya tändstift, 4mån sen.

Tack för alla svar.
//Valkonen
Vill även tillägga att jag har kört ganska mycket på landsväg nu på sistone och ändå drar den så mycket.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tjuvluft eller dålig lambdasond, tror mest på dåligt labdasond ifall den aldrig har varit bytt.

Första tecknen på en dålig sond är att bilen blir törstigare, sen kan det gå så långt att tomgången pendlar och även att tomgången börjar hoppa och låsa sig på t.ex. 600-1200 rpm och stå och varva så av sig själv....

Ett diagnostest visar om lambdan har loggat felmeddelande.

Kolla annars att allt kring insuget är tätt, spraya startgas när motorn är på tomgång, går motorn upp i varv så har du en läcka. Ha en brandsläckare till hands som säkerhetsåtgärd.
Tack, tror det är tjuvluft isåfall. Då min bil börjar krångla lite vid fuktig/kall väder.
Den stänger av sig helt engång när man kör in på någon liten korsning i stan(släpper gasen lite), efter att den stängt av sig och jag startar upp bilen går den perfekt igen.

Skulle inte besiktningen sett på värdena om lambdan skulle ha varit dålig??

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jo, bes skulle se det. Dålig lambda brukar tendera väldigt högt Hc värde (<100 ppm är godkänt).

Men som bekant är lambdasonden en förbrukningsvara och det är inte omöjligt att dess funktion har blivit nedsatt till den grad att du börjar uppleva hög förbrukning osv.

Tjuvluft är väl också möjligt, ut till macken å köp startspray & testa!

Tomgången, hur är den?
tack för snabb svar :)
Tomgången är ok. Den går som den ska på tomgång enligt mig.
Den försöker iaf inte stänga av sig.

Ska nog söka upp någon som ska kolla om det är tjuvluft som orsakar detta.
Kan inte själv så mycket om bilar.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Den bör inte ta över 0,8l/mil vid sådan körning om det går någorlunda lagligt!
Det var det jag också tänkte.
Har märkt nu att nångång när jag haft min bil parkerad i ca6 timmar så vill den inte gasa på när jag ska sticka och köra, tomgången känns konstig och ostabil. Känns som att den försöker kvävas och efter ca2min går den perfekt igen.

Kan det ha nånting med saken att göra?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Plocka av LMM och kolla om den går märkbart sämre, jag misstänker den lite faktiskt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.