|
|
|
|---|---|
|
Vill inte låta alltför korkad men tänkte kolla om någon kan svara på min fråga hur man kan kolla upp om man har diffbroms eller inte? Saken är den de få gånger jag har olyckligtvis(!) fått spinn på bakhjulen så har den diffat och gett mig sköna vandringar med bakvagnen. Men då är ju frågan funkar BMW på samma sätt som det är med gamla volvosar som ibland får för sig att spinna på båda däcken fast det är utan diffbroms? Som sagt klarar mig utan dryga svar. =P vill helt sonika få detta ur världen så jag vet om de är värt att åka till skroten och inhandla ett par sunkiga däck för lite roliga sommarkvällar. =) | |
|
Om det är någorlunda ytvändigt skick på klumpen så har du två möjligheter att se detta. 1: Kolla på märkbrickan som sitter på en av bultarna till bakkåpan på klumpen. Står där ett "S" före utväxlingen så är det diffbroms på den. 2: Om det står ett stort "S" på undersidan av klumpen så är det diffbroms på den. Länk Länk Annars får du testa att lyfta bilen i bakänden och snurra på ena hjulet. Snurrar det andra med åt samma håll är det troligt att du har diffbroms. Inte helt 100 säkert. ///BMW - Was sonst! |
|
| tackar tackar för svaret, får ta krypa under bilen och kolla vid ett senare tillfälle. | |
|
Om du snurrar på ena hjuletm ed bilen upphissad så är det säkrast att be någon hålla i det andra hjulet. Det ska gå tungt eller inte alls att snurra ett av hjulen då. Annars är det en väldig skillnad på en diff som ibland spinner på båda hjulen och en diff med broms när man svänger. Känslan är väldigt stor mellan de två typerna. Sväng snävt med lite fart... Släpper innerhjulet så är det inte någon broms i diffen.. /Anton |
|
|
Skillnaden på känslan är väldigt stor ska det naturligtvis stå. /Anton |
|
alex_328 |
har för mig att 318 is ska vara diff bromsad ! .. ställ dig o gör några stoppisar .. spinner på båda hjulen 5 ggr i rad .. så kan sanolikheten att den är diffad .. 100%.. dvs diff bromsad |
|
318is hade inte diffbroms som standardutrustning, det var tillval. Mvh Simon |
|
alex_328 |
som sagt gör 5 stoppisar .. efter varandra o kollar .. blir det 2 svarta märke varje gång efter alla 5 försöken så är chansen att den inte skille vara det rätt obefintlig om du inte har en fruktansvärd tur |
|
jo jag har testat ett antal ggr att bromsa fast den och det har blivit dubbelspinn ett ex antal ggr av fast de oroväckande har varit de gånger de bara spunnit på de ena. =P så jag vill ju kunna fastslå en gång för alla om de är diffbroms eller ej och det verkar som jag får krypa under och kolla efter S nånstans då. =) bara hålla tummarna nu då. |
|
|
tänkte kolla om någon vet vad för typ av diff det är på en 318is? hissade upp den idag och letade efter ett S förgäves, dock så var brickan som JohanE nämnde inte ens värd att skrapa och kolla på. Stack iväg direkt efter upphissningen och tog en fastbromsning och tamifan fina dubbelspår även denna gång. =P (man blir alltid lika glad när bakvagnen börjar dra sig åt sidorna.) =) Frågan är ju då om det är lamelldiff på den, hur är det fungerar egentligen. För de ggr jag fått till enkelspinn så har jag varit väldigt varvvillig precis vid kopplingssläppet så funderar då helt sonika på om det är styrt på vridmoment eller hur funkar det? |
|
|
..... om det "enhjular" ibland är det så klart inte diffbroms i klumpen. Att göra rivstarter för att ta reda på om det sitter en broms i diffen är ingen säker metod. Att ha en diffbroms för att vara garanterad två svarta spår i asfalten förefaller oerhört märkligt i mina öron. Diffbromsen finns där för att det ska skjuta på bättre ur en kurva... /Anton |
|
| Men det var ju därav min fråga om hur en lamelldiff egentligen fungerar? Om den har ett "tak" för hur mycket vrid den klarar av då jag har läst om dom som "spännt" upp sin diff? Sedan skiter jag i vad diffens ursprungliga funktion är till för, jag vill bara få det ur världen om man har diffbroms eller ej. =P | |
|
Det är ramper som styr ingreppet på bromsen. 25% är en siffra som ofta figurerar närm an talar om hur mycket den orkar med. Själv förstår jag inte av vad man ska räkna 25% av.. nån som kan förklara? Ta en momentnyckel och dra på ena medbringaren så ser du vilket moment den klarar iaf. Att spänna upp en diffbroms går utmärkt, men inte så lätt som att man schimsar om den med en enkel bricka... Det krävs en del ombyggnad osv. Extra lameller bland annat.. Men för att kolla om du har en diffbroms eller inte så är det enklast att hissa bakvagnen, låta en kompis hålla i ena hjulet medans du vrider på det andra. Snurrar ditt hjul är det inte diffbroms osv. Alternitvt skruvar du av bakre kåpan på diffhuset och tittar in i klumpen. Då ser du bromspaketet direkt om det sitter ett sånt där.. /Anton |
|
|
Ok, men som jag har förstått det så funkar inte att snurra på däcken för att kolla om de är diffbroms av typen lamelldiff. Men detta kanske är något helt galet som jag har hört när intaget av för många öl varit inblandade. Men tack för alla svar Anton, måste ta och ta en seriös koll på detta någon dag, för det kan ju vara skojj att veta om de är diffbroms eller ej. Och då utan fastbromsningstekniken. =P |
|
|
Det finns konstruktioner som inte går att kontrollera på det vis jag beskrev här ovan, det stämmer. Konstruktionen på din klump är dock en ramplammellbroms vilket går utmärkt att kontrollera om den öht finns där eller ej. Min gissning är att du inte har en diffbroms dock.. Man märker det isf..... /Anton |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.