AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
2.806

Kolla mätarställning på tysk importerad bil?

74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Kan bilprovningen i Sverige hjäpa till med att kolla mätarställning från bilprovningen i Tyskland?
Har varit i kontakt med BMW i Solna så jag har papper från BMW i Tyskland nu men behöver mer info om en bil.
Jag vet att bilen i fråga inte har har samma mätarställning när den reggades i Sverige som när den lämnade Tyskland.
Jag har alltså sålt denna bil nu och blivit misstänkt för bedrägeri av nån konstig anledning.
Obs det var inte jag som ägde bilen då den reggades in utan jag köpte den 1 år senare på annons.
Jag är inte orolig för nåt utan vill bara kunna bevisa att jag inte har nåt med detta att göra.
Om nån har nåt tips i detta område så vore jag tacksam för minsta hjälp.

MVH:740 Power
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Edit:
Bilen hade mer mil när den lämnade tyskland än den har nu!
Har jag fått reda på.

Mvh:740 Power
Mätarställningen från registreringsbesiktningen måste gå att få fram. Om jag förstår dig rätt så var mätaren backad när den togs in i sverige.

/Anders
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Självklart går mätarställningen att få fram från reg bes i Sverige men jag söker alltså miltal från Tyskland då jag vet att mätarställningen inte är rätt men inte kan bevisa det utan Tyska papper.

Vänta lite, om du köpte bilen ett år efter registrering i Sverige och mätaren backades innan dess, så kan väl inte du anklagas för bedrägeri?

/Anders
Nu fattar jag inte vad du är ute efter för papper... Du har papper från Tyskland och du har papper från regbesiktningen? Det borde väl vara vad som behövs för att visa att bilen skruvats i samband med importen? Vilka andra tyska papper behöver du och varför?
74
415
740 power
M5 E60 2007
335i E90 2007
320d E91 2011
520 F11 M
Anders N :Det är så här att jag har fått papper från Bmw men dom hjälper mig inte nåt eftersom att dom är "gamla"= 3 första service papperna inget mer.
Utan jag tänkte om det går att få fram nåt från tyska "bilprovningen".

Anders129: Jag är inte anklagad för det men vill kunna bevisa att jag absolut inte har nåt med detta att göra då bilen rullar i samma stad som jag bor i.

Scheckheft
Hej
740 power: till din första fråga: nej, du kan inte få hjälp av den svenska bilprovningen. Det du behöver göra är att kontakta de tyska ägarna för att kolla historiken. Ägarna finns i det tyska Fahrzeugbriefet och en kopia av äldre reg besiktiningar finns hos den stationen som besiktigade bilen i Sverige. Annars Vägverket eller bilprovningen centralt. Även serviceboken kan kontrolleras: stämmer stämplarna i boken? Detta görs genom att ringa v-städerna.

Mvh
Scheckheft
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.