AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.988

Svårt att få ut bilens service-historik från verkstan

je
211
jensa78
523i -97
Har varit inne på englunds i luleå ett flertalet gånger för att beställa ett protokoll på vad som är gjort på bilen.
Dom har varit motsträvig och sagt att "det är väldigt många sidor" som ska skrivas ut.
Jag har hela tiden påpekat att ja vill betala för vad det kostar dom att ta fram dom här papprena.
Men det hela har runnit ut i sanden.

Min fråga är:
Har jag rätt att få ett protokoll utskrivet gratis?
Har jag rätt att få ett protokoll utskrivet mot kostnad?

Påpekas kan att bilen är svensksåld, servad var 900:e mil, och inte haft några som helst prblem med bilen under dom 2 år jag ägt bilen i dags dato.
Jag köpte bilen privat av en välkänd firma här i luleå. När jag gjorde mitt första besök på englunds så sa dom att "Jens du behöver inte vara orolig för att bilen inte är skött"
Dom visste vem den tidigare ägaren var och dom hade bara gott att säga om han

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Låter nästan som om dom har ngt att dölja , typ att dom inte har historiken på vad som är gjort kvar eller ngt , jag tycker det är självklart att man skall få papper på bilen så man kan visa den dagen man säljer den.
je
211
jensa78
523i -97
Jo me han läste på datorn å sa "Jens du behöver inte vara orolig för att bilen inte är servad"
Verkstaden sa tom. ÄR DET *** ******** bil. då har du en bil som är i topp skick. så sa dom. men när det kommer till att få nått pappaer så är det bortblåst..

På mitt sätt käns det som om verkstaden inte förstår att man tycker om märket. att man är fanatisk över bmw.. Det är klart för dom är det ju ett 7-16 jobb. ´Men för oss som har ett intresse, det fattar dom inte?

Fråga fortfarande ??

Kan jag begära ut ett protkoll på bilen utan kostnad?
Kan jag begära ut ett protokoll mot en slant?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Skicka ett fax till verkstadschefen och be om kopior på alla tidigare arbeten utförda på bilen med regnummer och allt. BE dem sen faxa dig kopiorna. Då får chefen en skriftlig förfrågan och delegerar det till nån bra medarbetare förhoppningsvis.
Papper på allt är säkrast...
Asken
je
211
jensa78
523i -97
Skulle knappast tro att leif skulle faxa nån "skit " till nån. Då får man hellre komma in å be om en utskrift. för kanske 200SEK. Vilket jag gladeligen betalar jag kan betala 1000 spänn. men för dom är det så svårt.
Här uppe i lule finns bara englunds. Dom har inte så vidare värst konkurans

Har jag kanske varit för snäll när jag som konsument har bett om ett protokoll. Man ska väl inte behöva svära spott och spe över personalen bara för att få ett simpelt protokoll
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Klart du borde kunna få ett protokoll, även om det är många papper att skriva ut? Vaddå snålar dem in på bläcket, dem har väl laserskrivare, eller snålar dem in på pappret..? Förstår inte vart skon klämmer.

Nej, tycker inte du ska behöva bli trevligt för då får man ofta mindre bra bemötande. Kör på en lögn istället, säg t.ex. att du funderar på att sälja bilen och att du inte hittar serviceboken. Det är en kille som vill komma upp från sthlm och kika på den men först vill ha se dokumetationen så be dem ge dig det. Sen så har du ju protokollet, be dem skriva ut varenda lilla sak då denna stockholmare är petig på dokumentationen.

Att det ska vara så svårt.... ? Vad hände med servicekänslan och allt det där?!
Visa användare
12
Dr. Frankenztein
525tds touring -93
Tycker också att det låter som dom döljer något.
Jag har jobbat som mek på Skellefteå bil (audi, VW och Skoda) och har dom lika modernt datasystem som där så räcker det med regnummer och alla arbeten och bytta delar kommer fram på skärmen förutsatt att arbetet är utfört där förstås.

Murphys lag, lagen som alltid gäller och står högre än alla andra lagar inklusive tyngdlagen
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Annars får du väl muta dom med fika bröd , det brukar alltid uppskattas!
je
211
jensa78
523i -97
Jag får väl köra på en lögn då.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg glömde svara på dina frågor.
1. De har ingen plikt att skriva ut det gratis.
2. De har ingen plikt att skriva ut det mot kostnad heller.

Om killen säger att bilen är välservad och i toppskick varför skulle han ljuga det verkar itne vettigt. Har du kört i 2 år utan problem varför ens bekymra sig då? Vill itne englunds hjälpa dig så beror det antagligen på att de inte förstår hur viktigt det är för dig.

Om du inte tror på det jag skriver så är det beklagligt och jag kan inte hjälpa dig mer. Varför ska jag då tro på det du skriver?

Om du gör det skriftligt har du i alla fall papper på det och svarar dom inte på det tycker jag du ska skriva det här Ge dom iaf en chans om det på något sätt uppstår problem i kommunikationen mellan människor, det gör ofta det vet jag av egen erfarenhet....

Lycka till!
Asken
he
193
henell
535i E34 -90 (TIC)
Jag tror inte företaget FÅR lämna ut tidigare historik på bilen.

Jag har fått en förklaring som jag inte kan vidareförmedla eftersom jag själv inte riktigt förstod den.

Poängen var i varje fall att företaget inte fick lämna ut uppgifterna.

Polarbear
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.