AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.206

Motorn vägrar varva över 6000, vad är fel?

Renoverade motorn i vintras och bytte kam, polerade insug.
Bilen har under våren gått kanonbra. Mitt problem är att den helt plötsligt, inte orkar vara mer än 6000, förut var det inga problem att vara 6800. Problemet kom direkt, alltså inget smygande. Bilen går rent, inget bludder, den slutar bara att varva.
Någon som har en ide.
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
Varvtals regulatorn som spökar?.

"Potential är bara önsketänkande så länge man inte uppfyller den"
Om det vore vartalsregulatorn, så skulle börja att bluddra. Det verkar som om den tappar orken när den kommer till 6000varv som om inte hade något mer att ge. Det sitter ett chip från itsfun i bilen.
Visa användare
105
Björnbårg
320i M-sport
då är mitt enda tips att testa med orginal chipet. kan mycket väl vara där problemet sitter, skulle jag gissa på

lycka till

"Potential är bara önsketänkande så länge man inte uppfyller den"
Jag har haft samma tankar, att sätta in orginal chipet. jag provar under helgen.
Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Vilken bil och vilken motor? M20 med motronic kan få för sig att tjura och gå in i ett "nödläge" med motorstyrningen. Detta brukar normalt märkas rätt markant då motorn går "oroligt/ojämt" på tomgång med totalt kasst drag och nästan som ett nerflyttat maxvarv fast utan varvstopp (ingen tändningsbrytning utan mer som om den bara är orkeslös). Man kan ju prova att "resetta" boxen genom att lyfta batterispänningen typ i 15min och koppla på igen och se om motorn känns annorlunda. Iofs ingen garanti för att den inte direkt hoppar tillbaks till nödläget vid uppstart om det nu kanske är någon givare som strular. Lättast är ju att läsa ur och kolla felkoder så man ser vad som är fel om det nu är något fel som den gnäller på.
Har nu monterat tillbaka orginal chipet, den vill fortfarande inte varva mer än ca. 6000. Motorn går rent och hur bra som helst upp till 6000 med det är som den inte har mer att ge sedan. Jag har kollat spjäll, bytt tillbaka till orginal filter, och fått bränsletrycket kollat.
Tar tacksamt emot tips och ideer.
Motorn är en M20/2,5
Har du bytt bränslefilter? Eller fördelaren, det kan vara något med tändförställningen, kolla vakumslangar.

/Anders
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
På min gamla icke-bmw (mustang) hade jag ett problem med att den inte orkade då man ville ta ut maxeffekt. Senare så tappade den orken så fort det var uppförsbacke. Den orkade inte pumpa fram tillräckligt med soppa. På rakorna gick den rent o fint men så fort man skulle gasa på allvar så ville den inte. Visade sig vara en bränsleslang som svällt inuti så det var svårt att få fram tillräckligt med bensin vid maxeffekt. Bränsletrycker antar jag var det samma men som sagt flödet var dåligt genom den slangen.

Svekke
Tack för alla tips och råd, men problemet är löst. Jag var ute och provkörde då blåste jag topplockspackningen, troligtvis så var det en spricka i toppen sedan tidigare. Bilen gick inte varm eller det försvann inget vatten innan.
Nu blir det åter dags att riva motorn och renovera toppen, men den här gången ska toppen lämnas in och svetsas. Är det någon som har erfarenhet av ACC-racing, mitt mål är en fullrace topp, sedan kommer jag att fylla på med smidda kolvar och lättade titan stakar och sedan får vi se vad pengarna räcker till. Önskemål! sprut från engelska pro-drive.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.