AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.188

Vad tror ni om denna 528 M 2000?

Länk

Det var väldigt bra pris med tanka på bilmodell och utrustning.. Om någon kikar på denna så får ni gärna berätta vad ni tyckte.. Helt klart intressat så fort jag får sålt min volvo v40..

Dessa är ju också rätt OK:

Länk
Länk

Jo som ni märkt så har jag bestämt mig för att det blir en 523 - 528 Svenksåld med max 12.000 mil och M-Paket.. Var rätt lite bilar ute ett tag men nu börjar det lossna lite.. Synd bara att det ska vara så svårt att bli av med en Volvo'n..

Den blåa 523: an SRW871 har varit stulen och fått nya skyltar efter försäkringsbolaget löst in den, rätt risig i skicket var bedömningen när det frågades om den i slutet av förra året, här är tråden... Länk

Den svarta 528: an är extrautrustad med facelift framljus, M5 speglar "eller look a like" samt lackad grill, hur dessa åtgärder är gjorda skulle jag kika noga på, snyggt med rätt delar = ett plus, hemmapulare med kopior = ett minus, mest utrustning gör den intressant ändå.

Mest aptitlig tycker jag den silverfärgade är.

Mvh Stephan
Haha.. lät väldigt intressant.. Ja då strycks ju den blåa direkt :-)

Alla upplänkade bilar känns väldigt kostsamma. Är det M-paktet som är så viktigt och därmed dyrt? För de pengarna skulle jag satsa på en 530 utan M-paket!

Jag vill absolut ha M-paket.. annars så får de vara.. :-)
vaders,

du har precis gett uttryck för en del av orsaken till BMWs värdeutveckling.....utrustningskinket...:) och ...:( för dem som drabbas av det.

simon_en; Jag kan säga jag är ännu kinkigare än vaders, om det saknats bara enstaka detaljer på min svarta hade jag inte köpt den, några krav/starka önskemål var, klimaautomatik, M-paket, läder, el-gardin, 17", larm, Europlusgaranti, 3: dje bromsljus och snygg färg helst Daytonaviolett eller Cosmosschwarz, ärligt tror jag nästan inte Arktissilber eller Avusblau hade varit okej, Hellrot och Alpinweiss III var det definitivt inte, i det läget visste jag inte vilket lycka jag möte med tanke på hur få bilar som uppfyller den specifikationen, som jag känner till i dag? Ingen annan=)

På min fars 530iA, köpt för knappt ett år sedan, var kraven, 530iA eller 540iA, Sedan eller Touring, navi+tv, DSC, taklucka, el-gardin "gäller ej Touring", xenon, multiratt, Klimaautomatik, läder, elstolar, Europlusgaranti, CD-vxl, PDC, diskreta färger, 80-120tkm, pris helst under 200tkr, rätt begränsande, men visst fanns det några att välja bland, fördelar med att välja speciell bil, roligare att äga, lättare att marknadsföra om/när man vill sälja.

Om jag var ute efter en M-Paketad E39: a, då hade jag kikat närmare på... Länk Ja den är i Tyskland, ja den har en synlig färg, men den är snygg, har det som krävs för att vara attraktiv i utrustningsväg, jag har kikat på flera annonssiter och kan säga det är svårt att hitta vettiga M-paketade bilar, den silverfärgade Svenska 523: an och den Tyska Santorinblåa 528: an är dom enda jag skulle välja mellan, det kostar att vara snygg, men väl värt det=)

Mvh Stephan

Simon_en: Kan verkligen inte hålla med dig.. Jag tycker en 5-serie med M-paket är en helt annan bil än en "vanlig". Den vanliga tilltalar inte mig. Visst man kan montera i efterhand men det är inte samma sak. Jag är beredd att betala mer för en bil med m-paket helt klart.. Däremot så spelar inte nav/tv/multiratt/ osv någon större roll..

cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Stephan: Vad är det för färg på 528:an du länkade till?

MVH Christofer
Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
crille82: Santorinblå

Min gamla pärla: Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
OK... Individual?

MVH Christofer
vaders,

just utrustningkink/önskemål (välj själv) är en viktig orsak till den katastrofala värdeutvecklingen på BMW anser jag. Vilka skäl talar emot det resonemanget?

Stephan735i,

du bidrar knappast heller till att öka värdet på beg bmw eller göra dem mer lättsålda. Troligen kommer du att få öppna plånboken vid köp ordentligt och få samma värdeminskningschock när du ska sälja som de flesta BMWägare får uppleva.

th
105
thepe
520iM -10
Smaken är som baken.

Har inte sett bilarna men visst verkar 528an mest intressant prismässigt även om man kan funder om den är faceliftad pga av krock eller intresse för bilar, samt att den är privat ägd, men säljs av firma. Men 523 är bättre drifkostnadsmässigt.

Vid en värdering i dag av e39 är M-sportpaketet bara värt ca 5-10000kr av ursprungliga 36000kr, men oj vad mycket mer lätt sålt. Har haft både e30 och e39 med M-paket, och vid en rimlig värdering så har det varit lättsålt privat. Därför har även den e60 jag väntar på också M-sportpaket. (Givetvis också för att jag tycker den är 7resor snyggare med)

Vill man tjäna pengar på bilar skall man handla med 5-20000kr bilar och fixa lite själv.

Thepe
Japp, den Tyska är Santorinblå, inte en färg för alla, men om man tycker dom Svenska med likadan utrustning, komfort + M-Sport, inget mer är tråkigt, då är den perfekt.

simon_en; Jag behövde inte uppleva det, välja en bil med mindre prylar, delläder, "fanns inte tyg till M-sport" ingen gardin, inget 3: dje bromsljus hade troligtvis varit okej, prisnivån? €500 mer betalade jag för min, ett par månader innan förre ägaren av min röda köpte sin, då hade den, mer mil, köpt av privatperson, ingen garanti, och inget av mina önskemål om utrustning, pris om jag haft min svarta på samma sätt som Alexander, €2-3000 mer än han fick i dag, i Tyskland.

När det handlar om andra/tredje bil kan jag inte ha så höga krav, endast ASC+T/Diffspärr, klima/klimaautomatik, samt välskött och förstås 540i/6 E34=) För automatväxlad är kraven högre, men Individuallack, läder och M-paket var mer än tillräckligt, jag vet också hur ovanliga 540i/6 är, gäller även M-paketade 540iA och har minskat kraven, dessutom har jag ju redan rätt bil=)

Min fars E39: a, hade gått att köpa för €2-3000 lägre pris om vi nöjt oss med en basutrustad bil, läder, klimaautomatik, DSC, CD, Xenon, standardfärg, men hur kul är det? Jag anser också att det behövs något extra för att en importbil ska få intressenternas ögon på sig, med dens utrustning samt köpt hos BMWhandlare med garanti, bör den kunna få en person som helst vill ha Sv-såld att strunta i det = många möjliga köpare, försäljningspriset? I dag skulle den gå i väg direkt för 150tkr, vilket det inte går att köpa en likadan i Tyskland för "hos BMWhandlare" och nej den är inte till salu, dröjer säkert 3-5år till, varför inte M-paket? Hade det varit min skulle jag krävt det med, men till far som gillar små hjul passar standardutseendet bättre.

Jag börjar glida i från tråden, M-sportpaket köps av dom som är intresserade av bilar, det duger inte med vilken tråkig bil som helst, 5-10tkr extra är för lite, jag skulle säga 15-20tkr extra på en M-sport jämfört med en vanlig, ring på den svarta 528: an och den silverfärgade 523: an och om du kan gå ifrån kravet om Sv-såld samt gillar färgen den Santorinblåa.

Mvh Stephan
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Kan inte hålla med Tepe om driftkostnader 523 Vs. 528.
Bensinförbrukningen blandad körning är densamma för 528 som för 523.
I försäkring skiljer det ca 1000:- per år /helförs mellan 523-528 senast jag kollade. Detta ger en merkostnad på ca 83.50:-kr/månad. (Om mina siffror är aktuella i ditt fall) Service och alla delar kostar likamycket.

Jag tycker ingen av de bilar du länkar till känns direkt "wow". Kanske för att jag själv är utrustningsfetischist.
Gällande den svarta så gillar jag inte att den inte är rekondad. Det känns lite vimpelhandlare med sand på mattan m.m...

Tycker du ska tänja lite på kraven om SV-såld och max 12000mil och istället satsa på skick kontra mil, pris och utrustning.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Den svarta 528 har dom satt ut igen.. men höjt priset till 139.000:-

Hmm

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.