|
|
|
|---|---|
|
Först lite historik bakom det hela. För ungefär tre veckor sedan gjorde jag något dumt under en färd med M3an. Accelererade kraftigt och i 160km/h tänker jag peta i 4:an... men inte då, det blev 2:an Under någon halv sekund innan jag panikslaget hinner koppla igen. Varvet var någ helt klart över 10000rpm i alla fall. Efter den lilla turen började det ticka/rassla från toppen. Sedan dess har jag försökt hitta vad det kan vara. Sökt som en galning på forumet och frågat kompisar. Har kollat ventilspelet och det var så gott som helt ok förut om en ventil som var litelite under och en som var litelite över. Har dock svårt att tro att det skulle kunna låta så här pass mycket. En kompis som haft M3a själv och skruvat med sa att det kunde vara kamkedjespännaren som gått sönder. Därför skruvade jag bort den och den såg helt klart sliten ut... men frågan är om den heller har med tickandet att göra? Ska beställa en ny på måndag, men biforgar två bild på den gamla längst ner. Som ni ser är den mycket sliten i toppen och ytan den ligger mot "i hålet" ser likadan ut. Är detta normal slitage, tycker det ser konstigt ut? Tror ni detta kan tysta mitt oväsen eller har ni något mer förslag på åtgärder? Länk Länk Tack på förhand! | |
|
Kamkedjesträckaren bör du byta i vilket fall som helst är min rekomendation, tror dock inte att ditt "tick" kommer försvinna med bytet. Om jag vore dig skulle jag börja med att ta ett kompressions-prov för att utröna OM kolvarna har haft närkontakt med ventilerna. Om det nu skulle vissa sig att du har låg/betydligt lägre kompression på en eller flera cylindrar så kan du nog räkna med att du har någon/några böjda ventiler som skulle kunna ge upphov till ljudet...Om kompressionen är ungefär densamma på alla cylindrar (och rätt hög, iaf över 11kg driftsvarm motor) så är min gissning att dina ventiler klarat sig, finns dock säkert folk här inne som vet hur många kg en frisk 3.0 bör ha i kompression som lägst... |
|
|
Beställ en som då är gjord för 3.2 motorn alltså S50 B32, den skall enl utsago här vara av bättre kvalité. Om dom nu öht. har kvar den gamla vill säga.. men kolla det när du hämtar ut den. Mvh PG |
|
| Nu har jag inhandlat en spännare/sträckare för 3,2 samt styrskenan på insidan. Blev lite förvånad när jag upptäckte att den nya sträckaren bara består av två delar. En hylsa (eller vad man ska kalla den) samt en kolv, ingen fjäder. Ska det vara så eller har jag råkat få för lite delar? | |
|
skulle dina ventiler vara krökta, så skulle du inte änns kunna köra motorn. ventilstyrningarna skulle vara sönder och det skulle rinna ner olja i förbränningsrummet, och det skulle ryka som satan ur avgassystemet, dom krökta ventilerna skulle inte gå igen som dom ska, så motorn skulle gå skitsurt ifall den nu skulle gå igång. mitt tänkande ligger mer vid dina ventilfjädrar, är dom hela? mitt förslag är att du tar en utbildad mekaniker eller någon som vet hur kammar och det ska stå, och lyft bort kammarna och försöka trycka på ventiltallrikarna, får du inte ner dom? Bra, då ska den vara hel. känns det glappt eller går ner lätt, byt fjädern!! |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Följer tickningarna motorvarvet? I så fall hur mycket tickande. Kan ha fått en sträckt kedja alt brusten på ena sidan av en länk. Min rekomendation är att inte köra bilen innan kontroll av kedja. Lossa Ventilkåpan och tändstiften, dra runt kedjan ett varv genom att dra runt svänghjulet ,och kontrollera noga varje länk efter bristningar. MVH Patrik |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.