|
|
|
|---|---|
|
Min M52 rasslar mellan 2200-2500 rpm, spelar ingen roll om bilen är varm eller kall. Det hörs inget vid 2150 rpm. Den har gått 10 000 mil. Kan det vara kamkädjan som behöver spännas, eller vad skulle det kunna vara? Liter jobbigt är det då det råkar vara precis varvtalet man håller på 5:an vid 90 km/h :-) | |
|
Om det rör sig om 10 000 ärliga mil så har jag svårt att tro att kamkedjan skulle vara så pass utsliten att den börjar ge ifrån sig missljud. Det jag förmodar är i så fall kamkedjespännaren. En billig och förhållandevis enkel sak att byta, den kan vara sliten men det är ändå skumt om det vore så då din bil inte har gått så långt, spännaren brukar rekommenderas att bytas var 15 000 mil. Min bil har gått >21 utan några missljud alls och spännaren är aldrig bytt så vitt jag vet. Rassel brukar också ibland komma ifrån vanosenheten, men detta är ovanligt under förutsättning att du kört på normal helsyntetolja. Var det länge sen bilen var på service och är du hundra på bilens historik? |
|
|
om det rasslar från kamkåpan (motorns främre del) så skulle jag avvakta med att köra bilen tills dess att problemet är åtgärdat. I händelse av att kedjan skulle kugga över eller gå av så kommer följderna att vara katastrofala för motorn. ___ Bilbloggen: Länk |
|
|
Att den rullat 10 000 mil råder det ingen tvivel om och den är servad enligt BMWs bästa förmåga. Varifrån det rasslar är jag inte säker på då jag endast suttit i kupén. Den ska ändå in på service snart... dom får kika på det då. Tack i alla fall. |
|
| Visade sig vara spänningsanordningen för generatorns drivrem, själva spännrullen som behövde bytas. 224 kr kostade den orginaldelen, och nu är den tyst och fin igen. :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.