|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag undrar vilken bil som är bäst, en 525 12 vent, 525 24 vent? och vilken av dom e roligast att köra? | |
|
Välkommen till forumet! 24v är bättre! 192hk dvs 22 hästar mer än12v o drar mindre! 24v är från 91 års modellen o vanos från 93. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
|
Eftersom jag själv äger en 525 12v (M20) och min bror en 525 24v (M50) kan jag säga att M50 är mycket pålitligare och slitstarkare! Men vad gäller körkänslan så är det lite olika hur folk vill ha sin motor. För att dra det kort: M50 har en mera utjämnad moment kurva (upplevs som jämn stark över hela registret.) M20 har sin moment topp på 4300 varv, kan nästan jämföras med en turbo motor då det blir som en kick efter 4300 varv, men händer inte mycket innan det. Därför är 12v motorn slö 0-100, men pigg i högre hastigheter. Jag tycker 12v motorn är mycket roligare att köra, men 24v motorn är mera lätt körd (avslappnad) men absolut inte tråkig den heller. |
|
|
Det där med motorkaraktären beror mest på vad man jämför med. Jag upplever min 525:a 24v (vanos) som väldigt spetsig i karaktären. Drar på allvar först efter 5000 rpm. Men det beror nog främst på att jag tidigare kört nyare modeller med betydligt mer utvecklad vridmomentskurva. Jämför exempelvis en 328 e36 med en 325 e36 så kommer beskrivningen låta precis som "per_j82" beskriver 24v vs 12v... Utvecklingen rör på sig ;) |
|
320-325 |
jag tycker 12vent motorn är roligare att köra. den upplevs piggare. 24vent då börjar körglädjen försvinna lite. mina föräldrar har en 525 24vent samr jag har ägt 528 e39 och 525 or 12 vent o e30 ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
|
Ja 24 V är klart tråkigare o köra.. Eller enligt min mening, en rakt av direkt tråkig motor :S, har själv en 525 Vanos så jag pratar inte skit om andras bilar. 12V är mycket roligare o köra, pga kicken efter 4000, finns knappt nån kick alls på 24.. det kommer en antydelse till kick vid 5000, men inget mer. Beemer, a way of life. |
|
| tack för alla svaren. jag tror det blir en 24v ändå. har läst att det e väldigt hållbar motor i dom. | |
|
Helt rätt val med 24v. Hur man än vrider och väder på det är det en modernare, snålare och mer driftsäker motor. /Carl |
|
|
två.åtta, japp stämmer helt perfekt =D, men min personliga smak är att 12V har roligare karaktär, därmed inte heller sagt att det är en bättre motor. Som alla sagt, måste jag också instämma i att 24V är en oerhört hållbar, snålare och modernare motor. Så enda fördelen för mig personligen med en 12V är just karaktären =D, men å andra sidan skulle jag heller inte ta en 525 12V, då jag tycker min 525 vanos 24V är slö... och en 12V med över 20hk mindre lär la inte vara vassare. Men i E30 sitter M20 sexan som en smäck! Beemer, a way of life. |
|
| Bränsleförbrukningen är nog lite olika. Min 12v går faktiskt billigare än min brors 24v med Vanos. Ca 1dl skillnad / mil på blandad körning. Bägge bilarna går perfekt och är fullservade. | |
320-325 |
mm bränsle förbukningen än nog ingen jätte skillnad på. men såklart så är m20 maskinerna känsligare.. med deras kam som går ner sej så fort nån har slarvat aningens med service. men den är ganska lättmekad ändå. men sen att topparna oxå är känsliga på 12vent m20b25 gör ju att man undviker dom. och bristen på toppar beggade. annars som sagt mkt roligare att köra. ÄGER LAGLIG TURBO BMW |
| Mmm kamaxeln är ofta sliten på M20 motorerna. Även på min fullservade bil var den bra sliten, men inte slut. Fast 27000 mil sätter sina spår... Det vart en ny utbytestopp från BMW komplett med ventiler, kam, vippor, m.m för mig, pga spricka i toppen. | |
|
Utan tvekan skulle jag välja en 525i 24v... Med tanke på hållbarhet och prestanda/bensinförbrukning. Och jag skulle nästan skippa "Vanos" eftersom det tydligen kan bli kostsamma reparationer om det börjar jävlas...har jag hört iallafall!?! Min egna 525i 24v -91 drar mellan ca: 0,8 och 1 liter /mil när jag räknar genomsnitt per tank...den högsta förbrukningen som jag har lyckats med är 1,05 liter utslaget på ca:80 mil = full tank. Och jag "Gubbkör" absolut inte med bilen... *Hehe* Det må jag säga är mer än godkänt! =) Min sura gamla Volvo 740 drog minst 1,5 liter milen med samma körstil och då med en extrem skillnad i körglädjen och prestandan... =/ Jag blir dock lite "brydd" efter att ha läst här i forumet att det finns de som knappt känner något "botten drag" i 24v motorn...!??? Min bil sätter igång på riktigt när man kommer över ca: 3500 rpm ...då blir det sprutt under huven och man hör tydligt att motorn börjar "andas"...är detta vad andra upplever också eller är min bil annorlunda? För övrigt så tycker jag 24v motorn är oerhört kraftfull även på låga varv... Inga som helst problem att köra på 5:an i 50km och öka utan att uppleva det hela som att motorn får "jobba skiten ur sig"...och då ligger väl rpm:en bara strax över tomgången... =) ...Nu har jag inte kört någon med 12v motor men tvivlar på att den skall vara bättre på något vis!? Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
3500varv räknar då inte jag till bottendrag, vet vad andra tycker dock. Enligt mig är "bra" bottendrag att kunna köra om i 110 utan att växla ner från 5ans växel och ändå få bra skjuts i bilen, vilket betyder runt 2500varv i de flesta bilarna. Där kan man ju säga att min 12v 525 är ruggigt "slö" men växlar men ner så man får upp varven till runt 3800 så händer det ju grejer... 12ventilaren är ruggigt rolig tycker jag, då den är väldig len och fin i gången under ungefär 3800varv och sedan sticker den iväg med bra skjuts för att ändå vara 18år gammal, känns lite som turbokick fast inte lika av och på... /Fredrik |
|
|
...Använde mig kanske av fel ord! Som jag skulle ha sagt det...så kallar jag fenomenet att inte behöva växla ner vid omkörning/motlut för "segdragningsförmåga". Men det var väl mer "kicken" eller "sparken i baken" jag menade...där jag skrev "bottendrag"...Den kommer vid ca:3500rpm i min 525'a och fortsätter oavkortat ända till max rpm... Grund styrkan i 24v motorn är det då inga problem med enligt mig...kör oftast redan på högsta växeln redan i 50 blås och behöver inte växla ner för att exempelvis köra om någon "seggubbe" vid normal omkörnings fart...! Jämfört med en vanlig gammal "svensson" bil med i runda slängar ca:100HK under huven...så slår troligen 24v motorn de flesta bilarna utan att behöva varva över 3500rpm =D Vissa tänker i form av problem... Jag tänker i form av lösningar! |
|
|
Min erfarenhet är att i en batalj mellan M20 och M50 så är M20 slagen direkt vid start.M50 vinner i allt,livslängd,ork,förbrukning,servicvänlighet,det sista är mkt viktigt när man som mig aldrig lämnar in nått. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
| Den 525 24v -91 jag haft drog mellan 1.2 och 1.4 i stan och som bäst runt ca 0.8 efter landsväg vid mkt lugn körning. Jag tyckte den varvade på tok för mkt på högsta växeln, 3000 varv ger bara ca 115km/h. Tror lägre varv hade gett läge förbrukning. Annars är det en mkt trevlig bil och skön att åka i. | |
| finns både för o nackdelar med bägge motorerna, 12 v har tex inte problemet med dåliga tändspolar, och sköter man kamremmen så håller det med! 24v håller många mil rätt skött, man slipper dålig kamaxel,men på högmilare kan kamkedjan behöva bytas, även problem med vanos ibland, bägge motorerna har problem med sprickor i topparna, men i slutändan är 24v ett bättre köp om man hittar en välskött!! | |
|
91 årsmodell gäller Svensk-sålda bilar, för kontinenten gällde våren 1990, det finns alltså importerade 525i M50-90 i Sverige. Personligen har jag kört en 525i M20-88 och en 525iA M50-94 och föredrar den manuella M20: in alla gånger. Medan M50 med automat var acceptabel så sken den slitna 525i 12V starkt, långt över förväntan, nu har jag inte kört någon manuell 525i 24V, men jag skulle inte hoppa ett köp av en 525i M20 på grund av motorn. Mvh Stephan |
|
| Stora problemet med 525i M20 är väll att topplocken gärna spricker strax efter 20000 mil. Och begagnade topplock till den motorn går i stort sett inte att få tag på längre tyvärr. | |
| Topplocken spricker förr eller senare på 12v motorerna pga utmattning i materialet. Men, detta kan ju också bero på att 12v motorn är mycket svår att lufta! Det är inte 24v, den är busenkel att lufta. Bägge motorerna håller bra om man sköter dem. Tittar man på M20 marknaden idag så är toppen bytt på nästan alla, då kan man förhoppningsvis slippa det problemet på bra många år =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.