AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.624

Beg. 318 touring -97 värde 200kr!?

Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Kom precis från en stor lokal Märkesåterförsäljare här i staden.
Var intresserad av en fabriksny V70 limited edition med automat.
(245.000kr inkl. drag och met.)

Men attans vad dom bjuder bra för min begagnade bil Hurra!
Jag har en välvårdad sv-såld silvermet. 318 touring -97 med fungerande dubbelklima, CD, servicebok och nybesiktigad för en vecka sedan med nya bromsar. riktpiset var c:a 49.000kr för en bil i "fullgott" skick. Med fullgott skick menas att din begagnade bil ska vara i absolut NYSKICK utan några som helst skavanker. Och en sådan bil byter man ju bort?

Efter återförsäljarens besiktning hittade man så mycket "fel" på min bil att man drog av 49.800kr på värdet.
Alltså blev det ett inbytesvärde på 200kr!? på V70:n för 245.000kr.

Fick en mycket snygg trycksak (protokoll) i min hand efter bes.
löd följande:
Extrem långmilare (19.500 mil) ,avdrag.
skador på stötfångare (litet skrapmärke på gummilisten), avdrag.
klimatanläggning defekt/missljud, avdrag.
(fungerar fint och kyler bra)
vindruta skadad, avdrag
(litet pytte stenskott långt ned på passagerarsidan)
handbroms tar för högt, avdrag.
(sitter splitt nya bromskivor och backar runt om!!?)
bakrutespolning defekt/glapp. avdrag
spindelleder något glapp. avdrag (Nybesiktigad hos SVBP)
avgassytem rostskadad, avdrag (inget avgasläckage)
Skador på plåt/lackering avdrag (två små stenskott fram på motorhuven.
felaktiga däck, avdrag (dubbfria året runtdäck)
Stötf.lister skadade, avdrag
(litet märke på svarta randen på bakstötfångaren)
osv. osv. avdrag, avdrag, avdrag.

Vilken trafikfarlig rishög man fraktar runt familjen i.
Vad säger ni? Ska jag göra ett försök på Blocket för
300 spänn och en hamburgetallrik? ;)

Var bara tvungen att skriva av mig lite efter chocken!
Trodde jag skulle få 17-20.000 för den ialla fall vid
byte till en NY!?
Undrar vad jag får för V70:n om tre år?
Botten verkar fullständigt gått ur för begagnade bilar i Sverige.

Mvh.

Leffo
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Fy fan, det var det värsta jag hört. Så oseriöst av bilhandlaren att ens säga det. Hade han varit det minsta proffsig hade han sagt åt dig att de helst inte vill byta in din bil utan rekomendera att sälja den privat.
Mvh
Marin
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Dom sa det aldrig, bara hänvisade till "besprotokollet."

Mvh.

Leffo
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En 9 år gammal bil är inte värd något alls i bilhandlarens ögon, men detta låter oseriöst faktiskt. Åk till en annan handlare är mitt tips, men de bästa kommer som sagt va att sälja den privat.

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Själv byter jag aldrig in, utan säljer privat.
Minns för 2 år sedan då jag blev bjuden max 30-35.000 för min 3 år gamla Lupo SDI i byte mot en ny Fabia RS, tyckte de va för dåligt och la ut en annons på blocket, fick 50.000 lätt, tog två dagar och blev nerringd, hade säkert kunnat få mer om man haft mer tid på sig (låg billigast på blocket då)

BMW CS #5139
Fo
49
Forza
328i Touring -97
Nog för att det är svårt att sälja begagnad bil men detta var det dummaste jag har hört.

Extrem långmilare på 19 500 mil? Jag skulle vilja se vad den handlaren kräver för låt oss säga en Volvo som har gått det miltalet. I Sverige verkar handlarna tro att vissa bilar av finare märken är gjorda av guld och kan kräva vad som helst.

Håller helt och hållet med tidigare inlägg beträffande att det var en oseriös handlare och efter att ha fått en sånt besked hade jag aldrig satt min fot där igen. Han kunde sagt att du får mer för den privat och då hade han inte chockat eller gjort dig förbannad och du hade kanske köpt bil där...
Jag bjuder helt osett en femhundring! :-)

Fy faan vilken kass handlare, ska du köpa ny bil så gör det iallafall inte där...
Leffo: Gå tillbaka till handlaren o välj sedan ut en lämplig beg bil du låtsas vara intresserad av, provkör den o lämna sedan över "ditt protokoll med avdrag" du yrkar på, ungefär på samma sätt som de gjorde, du borde ju lätt kunna hitta en 2-3 år gammal V70 för 50"!!!:-)
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Det blir ingen ny bil där.
Det finns fler stora återförsäljare att välja på här.
Får väl se om jag vågar mig dit när chocken har lagt sig...

Mvh.

Leffo
Fo
49
Forza
328i Touring -97
Leffo: Gå tillbaka till handlaren o välj sedan ut en lämplig beg bil du låtsas vara intresserad av, provkör den o lämna sedan över "ditt protokoll med avdrag" du yrkar på, ungefär på samma sätt som de gjorde, du borde ju lätt kunna hitta en 2-3 år gammal V70 för 50"!!!:-)

Haha Dawwe! LOL! Skitbra!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Haha, vilken lirare!

En 318i touring -97 borde vara värd begagnat kring 30-40 tusen i alla fall tycker man ju. Extrem långmilare? Snacka om milskräck! 19,5 kmil är fullt normalt för en 97:a, min 96:a har gått 21,1 kmil..

Jag tycker också Dawwes förslag var kanon, kör på den! Låtsas allvarlig och gör det bara för skojs skulle så får du se hans min. Hahaha..
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Vilka lirare! Skulle aldrig handla bil av de! När vi skulle beställa Toyotan så sa säljaren vänligt men bestämt att de inte ville köpa in den då de tyckte att den var för gammal och att jag skulle tjäna på att sälja den privat, det tycker jag är helt acceptabelt!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inte bara oseriöst,dessutom otroligt dumt..
Kunden ska man ta på allvar o inte negligera så där "överjävligt" måste jag säga...
Frågan som nu kommer fram torde väl vara>>>Vilken bilhandlare exakt handlar detta om?

Skriv ner det här,så vet alla vilken handlare man ska undvika..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.