|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Tänkte kolla av med er övriga m5-ägare vad era kära kärror drar i soppa. Vid farthållaren konstant 90km/h på sexans växel så visar min färddator 1,1-1,15l/mil. Blandad körning är det 1,75-1,8l/mil, då är det en mix av motorväg, stad o lite smågasande. Jag vet att mina lmm inte är 100 procentiga, har dock rengjort dem och fick positivt resultat i ett par dgr, hur står förbrukningen sig mot era kärror? Mvh Mathias | |
|
Vid 90km/h så visar min dator runt 0.9l/m Och vid blandat så går min på mellan 1.3-1.6l/mil Mvh Crille |
|
|
tjena matte...min teori är att du lagt på dig lite i vikt nu det senaste året...gör som jag, deffa 20 kg så kommer du ner i blandad körning Ca 1,5l/mil....nu pendlar jag ju som du vet så kör man med 50/50 så är det nog helt normalt som dina siffror är...man e ju inte snäll på foten om man har v8 under huven =)..ellerhur. M5-99 samt Skyline R32 GTR |
|
| Ligger på 1,8(med halvkassa LMM) men då är det 85% lekstuga :) | |
| 1,5 med kassa LMM. | |
| 1,5 här med. Det var fan vad alla har fel på lmm... | |
| Vet inte ens vad en lmm är men hur som helst så är min förbrukning vid körning till och från jobbet=ganska mycket kökörning ca 1,4 l/mil. Har kollat detta under en period av fem månader. | |
| Lmm= Luftmassemätare | |
| Man tackar Häkkinen. Då lärde man sig nåt nytt idag också. Fast vad den har för funktion sparar vi till en annan dag. ;) | |
|
Alpina B10 4,6 = 1,2 l/mil blandad körning...340 hk 480 Nm Faktiskt mest körning korta sträckor. Ska bli mkt intressant att köra långfärd under semestern. Ganska häftigt att köra skiten ur M5 med lägre bränsleförbrukning :-) /B10 4,6 |
|
|
Alpina B10 4,6; Du är välkommen att försöka när du vill ;-) Min ligger på ca 1,4 liter milen BMW - is there anything else? |
|
|
Köra skiten ur M5? Hehe du ligger nog ganska långt bakom.. Mvh Per |
|
|
jag köper gärna din b10 4.6 om den piskar min m5 :)...är det en kombi är det ännu mer intressant.....men 1.2 e bra...har aldrig varit så lågt ner tror jag M5-99 samt Skyline R32 GTR |
|
|
Det bor ett monster under huven som behöver mycket föda :) Mercedes har oxå ett monster under huven ;) Länk |
|
|
Ligger också runt 1,2 bl med Alpinan. I början av vintern när man var lite försiktig i snö-föret så var det ännu lite lägre. Nu i gasglada sommardagarna så är det 1,3 Angående Alpina/M5 så har det väl diskuterats tidigare. * Det skiljer 0,2 sek 0-100, men normalbegåvade förare kör inte M5-an på 5,2 sek 0-100 utan att paja kopplingen inom kort medans Alpinan gör 0-100 på 5,4 med switchtronic-automat. Talar för Alpinan vid rödljuset! * M5'ans effektövertag syns bättre vid 0-200 samt vid 70-200. * Alpinan har högre toppfart (ochippad M5) * Alpina har angett för låg effekt på b10-orna, speciellt på de efter -99 med vanos (lär ska ligga åtminstonde över 360hk, nån som sett har nån länk till en bromsning?) Tror varken Alpinan eller M5'an "kör skiten" ur den andre! Möjligtvis vid mer ban-körning, och då ligger M5'an före. Men Alpinan plockar ju även några poäng i vardagen med sin fjädring, switchtronic och lägre drifts- och servicekostnader. Båda bilarna är ju riktiga underverk! |
|
|
Min alpina drar aldrig under 1,4 i blandad körning (70% stad, 30% landsväg) men på 100% landsväg i ca 100km/h drar den runt 1,0-1,1. Har piskat 3 st m5:or från stillastående med min alpina pga att dom inte kunnat hantera sina 400 hk till max precis som "Bimmer8" påpekar. Men uppe i fart får man pisk av m5 :) |
|
| De senare B10 V8S (375hk) torde faktiskt dra ifrån M5 i 0-100, om sedan 340/347-hästaren gör det tvivlar jag på. | |
|
Jag har 11,9l/100k i årsmedelförbrukning. Jag kör dagligen, även på vintern. 75% landsväg resten stad, inte så mycket bus. Jag har märkt en liten höjning i förbrukningen per tank nu när det är varmt ute, antagligen pga luftkonditioneringen. Bo Eliasson |
|
|
Just hemkommen efter långkörning... Bränsleförbrukningen på långkörning ( 110 mil ) stannade på 1,07 l/mil. Tyvärr träffade jag inte på några M5:or ;-) /B10 4,6 |
|
|
kör förbi malmö så träffar du många =) M5-99 samt Skyline R32 GTR |
|
Buspelle |
Snitt hittills under snart 8000 mil ät 1,42 l/m där huvuddelen ca 60-70 % -utgörs av stockholmstrafik medan resten är blandat alltifrån landsväg i Sverige till Autobahn i Tyskland. Det går att komma ner i under litern i svenskt landsvägstempo men då krävs ägg under sulorna. Kul med Alpinagrabbar som snackar alpinaprestanda i en tråd om M5ans bränsleförbrukning. Tyder på total desperation. Alpinan är en fin bil men det är inte någon M5a och den är i verkliga livet chanslös i alla prestandadueller, utom möjligen när man ska glida och kela med flickvännen samtidigt. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.