|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om man kan använda kompressorn som finns i tex. Golf G60 eller Polo G40? Tycker det verkar lite dyrt att köpa ett färdigt kitt ifrån ESS..... Någon som har andra tips? Mvh Patrik 325i -92 | |
| Visst kan du göra det. Men du måste ju bygga fästen, rör osv själv, ev. byta spridare och mappa om - tänk på att en mappning lätt kan kosta runt 10k, speciellt om du inte har ett "riktigt" sprut som t.ex. Haltech. Denna kostnad slipper du med ESS-kitet. Men helt klart kan du klara dig undan med 10-15k om Du har kontakter och är händig. | |
|
OK, vad finns det fler för inköps ställen/märken på sprut. Finns det något som man kan ta ifrån någon annan bil, BMW ??? Mvh Patrik 325i -92 |
|
|
Om man nöjer sig med 0,4 - 0,5 bar, är det nödvändigt att byta sprut då också? Hur mycket klarar orginal? Mvh Patrik 325i -92 |
|
| Räcker kompressorn i g60 till en stor sexa ? | |
|
Hejs! Jag har oxå gått och tänkt på G60-kompressor..men har fått rekomendationer att inte använda en sån...det är tydligen dålig hållbarhet på dom...och dessutom när jag ringde runt till olika skrotar så var kompressorn alltid dänplockad på G60-bilarna! (svåra att få tag på!).. 7900rpm |
|
|
Fasen, vad ska man då ta för nått. Turbo är nog inte att tänka på, om inte nån annan vill göra det åt mig förståss...... Mvh Patrik 325i -92 |
|
Jompa |
G60 kompressor i 325 Om inte jag har helt fel så laddar den ca 0,8bar i G60. G60 har en 1,8l motor vilket gör att om du vill uppnå samma övertryck i din 325 så måste kompressorn snurra 1,38 gånger fortare än normalt och detta sliter ganska friskt. om man däremot nöjer sig med ett övertryck på 0,58 bar i 325 så jobbar kompressorn efter de normer som den är byggd för. Räkneexempel 2,5/1,8=1,38 0,8/1,38=0,58 Hälsningar Jonny |
|
Vad skulle det ge effektmässigt? ** be as free as you want ** |
|
|
|
|
|
| har kollat med autorotor i nacka vid ett tidigare tillfälle med en kompressor som var steget större än till g60 och det teoretiska laddtrycket i en m50 motor skulle bli ca 0,3 bar..... det går ju inte att överdriva dem så mycket maxvarv ligger på ca 14000 rmin | |
|
Jag hörde efter med Z-engineering om de hade någon vettig kompressor att använda till en motor på c:a 4 liter. De hade ingen nu, men om ett par månader. Den skulle kosta runt 18-20 000kr, bara kompressorn. För mindre maskiner har de nog prylar. www.z-engineeringusa.com |
|
|
vem säljer ESS prylarna? Eller det är en säljfirma som heter så? |
|
| stimpenbmw2: "ESS prylarna" säljs officiellt bara av www.esstuning.com som original, däremot så finns det ett flertal i andra länder än Norge som säljer deras kitt under andra namn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.